Grønne planter har for lengst inntatt de norske hjem, og for mange har det blitt en del av interiøret. Nordmenn har fått helt plantedilla, og flere har opptil 150 planter hjemme. Dette påvirker også hverdagen på Instagram. De siste årene har planteentusiastene blitt enda synligere på det visuelle sosiale mediet, og flere norske kontoer utgjør nå et lite nettsamfunn med planteelskere.
Felles for flere av dem er at de bor i by med få kvadratmeter å boltre seg på, som gjør at uttrykket «urban gartner» har blitt en samlende definisjon for trendsetterne.
P3.no har snakket med tre norske, populære «plantfluensere», eller det vi på norsk kan kalle «plantepåvirkere», om hvorfor instagramkontoene deres har tatt av.
Den arktiske gartneren
Anders Røyneberg (40) er utdannet agronom, psykiatrisk sykepleier og sexolog, og jobber i dag som terapeut. Dessuten har han også 60.000 følgere fra hele verden på instagramkontoen Arcticgardener.
– Når jeg først gjør noe, gjør jeg det ordentlig, smiler han.
For noen år siden gikk Røyneberg gjennom et samlivsbrudd og flyttet for seg selv. Plutselig kjøpte han inn mengder av grønne planter fordi han følte det hadde terapeutisk effekt.
– Du prøvde å komme over kjærlighetssorgen ved å kjøpe planter?
– Ja, man kan kanskje si det slik, ler han.
Først i Norge
Det er tre og et halvt år siden han la ut sitt første bilde av sitrusplanta si. Det tok ikke lang tid før følgertallene eksploderte.
– Jeg brukte mange emneknagger og fikk rask respons.
På denne tiden var han en av de første i Norge til å spisse instagramkontoen mot planter. Han begynte også å skrive på engelsk for å appellere utenfor Norge.
Det resulterte i mange internasjonale følgere.
– Mye av grunnen til at kontoen har blitt så populær, er at folk er veldig nysgjerrig på Norge. Folk liker det nordiske lyset, interiøret vårt og livsstilen. Kombinert med planter, blir uttrykket på Instagram veldig appellerende, sier Røyneberg.
Instagramfølgere fra Midtøsten
I august 2019 gav Røyneberg ut boka «Plantelykke» med kjæresten Erik Schjerven. Noen forlag var skeptiske til boka, fordi plantebøker ofte ikke selger så godt. Men «Plantelykke» har nå sitt femte opplag i Norge, og skal publiseres i land som USA, England, Australia og Estland. Til og med Russland vil ha en bit av den norske estetikken.
– Nordmenn er jo kjent for å være sunne og raske, så jeg får tilbakemelding fra utenlandske kjøpere om at de ønsker et innblikk i den norske livsstilen. Mange er generelt opptatt av Norge.
Røyneberg la etter hvert merke til en litt spesiell gruppe brukere som fulgte han. Kvinner fra hele Midtøsten hadde trykt på den blå «følg»-knappen. Flere av dem fortalte at det var flott å se menn drive med planter.
– Jeg tror instagramkontoen bryter med noen tradisjonelle normer, noe folk setter pris på. Plantestell er ofte assosiert med noe kvinnelig, men jeg har inntrykk av at det er i ferd med å endre seg.
Grønn filosofi
En planteglad følger fra Irak fortalte Røyneberg at hun fulgte han nettopp fordi det var fint å se menn drive med planter. Det var visst noe fredelig over det.
– Det er jo også den effekten planter har på oss! Det er derfor vi er så opptatt av planter i samtiden nå: Vi lever hektisk, må være tilgjengelige hele tiden, og blir stressa av det. Men planter er saktevoksende, de går ingen steder, og virker dermed beroligende.
Etter at kontoen tok av opprettet han kontakt med andre som også hadde plantekontoer på Instagram. Det har ført til at han nå er del av en nettbasert subkultur som har rot både i Norge og utlandet. For ikke lenge siden dro han til Brooklyn i New York og besøkte venninnen bak Instagramkontoen Homesteadbrooklyn.
– Hun har over 800 planter pluss en høne. Amerikanere gjør alt større, ler han.
Ville lage dagbok
– Noen samler på LP-plater og bøker, mens jeg samler på planter. Det har blitt det nye samleobjektet, sier Cristina Commodaro (34).
Hun opprettet Instagramkontoen Plantefru for to år siden.
– Jeg ville dokumentere veksten og utviklinga hos plantene mine, litt som en dagbok, sier Commodaro.
– En LP-plate vil forbli en plate. Den forandrer seg ikke med tiden, men det gjør planter. Derfor er det så gøy å kunne fotografere dem og bruke Instagram til å se utviklingen. Det er liksom noe med å scrolle tilbake til to år gamle bilder og se hvor mye de har vokst.
Hun så raskt at det var få plantekontoer som brukte det norske språket. Kanskje hun kunne dekke et behov?
Tredoblet følgerskaren på under ett år
I juli 2019 bikka hun plutselig 1000 følgere. Hun syntes det var gøy at så mange ville følge plantehverdagen hennes.
På under ett år tredoblet følgertallet seg. Nå har hun nesten 10.000 plantefans.
– Jeg ville bruke kontoen til å lagre inspirasjon, plantetips, og kun følge andre plantekontoer. Jeg ville rett og slett komme i kontakt med andre planteentusiaster.
– Hvorfor er folk så gira på å følge deg?
– Flere sier det er fordi jeg også viser baksiden av det idylliske plantelivet. Planter er ikke bare fryd og gammen: Man får skadedyr, råtne røtter, og noen planter dør. Jeg har dessverre drept mang en plante oppigjennom åra, ler hun.
I tillegg liker hun å spille på humor. 1. april publiserte hun en video hvor hun la snus i pottene for å gi plantene næring. Filmen ble sett over fire tusen ganger og kommentarfeltet var stappfullt av latterkrampe-emojier.
– Det ble godt tatt imot, smiler Commodaro.
Nettverk med norske instagrammere
Etter at Commodaro byttet fra engelsk til norsk har hun fått kontakt med mange andre norske planteentusiaster.
– Nå er det er herlig norsk plantesamfunn på Instagram, så jeg er daglig i kontakt med andre plantekontoer. Vi utveksler stadig erfaringer.
Hun håper instagramkontoen er til inspirasjon for andre.
– Hva skal til for å bli en plantepåvirker på Instagram?
– Jeg synes det er interessant når folk viser personligheten sin i tillegg til plantene de har. Dessuten er det bra å vise både de positive og negative siden ved å ha planter. Vis at man både feiler og mislykkes.
Hun tror planter har blitt det nye samleobjektet fordi det sprer så mye glede. Hun mistenker også at mange blir påvirket av det de ser på Instagram.
– Jeg tror flere synlige planter på Instagram gjør at folk slenger seg på trenden.
Fra strikking til planter
– Mange søker til naturen for å finne ro, men for meg som bor midt i byen blir det utfordrende i hverdagen. Dermed har jeg prøvd å ta med naturen hjem, sier Simen Ødegaard (28).
Han driver instagramkontoen «Traa.til» som etter tre år har fått over 10.000 følgere.
I utgangspunktet hadde Ødegaard opprettet en strikkekonto, ettersom har alltid har vært glad i håndarbeid. Men stadig fikk han flere spørsmål fra følgerne om plantene ved siden av den nystrikkede genseren og satt til slutt igjen med kun tilbakemeldinger på plantene.
Da skiftet han fokus.
Instavennlig emneknagg
– I samme periode ble samtalen om hva som var instagramvennlig estetikk aktuelt tema blant mange påvirkere. Dermed begynte jeg å snakke om instavennlige planter.
Ødegaard tok i bruk emneknaggen #instavennligplante på story.
– Det ble en farsott, spesielt i miljøet til følgerne mine. Folk tagget meg stadig på story og spurte om plantene deres var instavennlige, smiler Ødegaard.
Emneknaggen og delingen tok helt av, men for Ødegaard var det også viktig å påpeke at alle planter kunne ta seg ut på Instagram.
Han tror emneknaggen tok av fordi folk kunne relatere seg til trenden.
– Det virket som følgerne syntes det var gøy å bruke seg selv i emneknaggen.
Hobby med livskvalitet
For Ødegaard har Instagramkontoen blitt en hobby hvor han kan leke seg med foto og komposisjon. Han håper han kan inspirere andre med innholdet sitt.
– Jeg håper entusiasmen min for planter smitter over på andre. Planter og Instagram har jo blitt en hobby som gir meg livskvalitet.
Ødegaard får mest av alt tilbakemelding på at innholdet hans er avslappende å se på.
– Mange bruker Instagram til å ta en pause i hverdagen. Dermed er det naturlig for mange å søke det som skaper ro og balanse, noe planter gjerne gjør.
– Hvorfor tror du planter har tatt så av i norske hjem?
– De siste årene har det blitt mer fokus på at ting skal være organisk, økologisk eller bærekraftig. Jeg tror planteentusiasmen generelt henger sammen med den trenden.
Slik lykkes man med nisjekontoer
Om man skal lykkes med nisjekontoer på Instagram mener Ødegaard man må finne sin visuelle stil og være tro til den.
– Jeg tror stilen min har en tydelig, og er opptatt av at fargene skal klaffe og at kontoen skal være helhetlig.
Ødegaard foreslår også at nøkkelen er å by på seg selv. Bilder hvor han selv er med får mye større respons, påpeker han.
– Folk liker å se bilder av mennesker også, så jeg vil tro det fungerer å også være personlig.
Røyneberg er enig i at en nisjekonto bør være inspirerende, og at det visuelle bør fenge. Men viktigst av alt er lidenskapen.
– Det er viktig å være lidenskapelig opptatt av planter, kanskje ha litt kunnskap, og gjøre ting tilgjengelig for folk, sier han.
Han vil beskrive instagramkontoen sin som praktisk, estetisk, og filosofisk.
– Innholdet er en kombinasjon av at jeg prøver å inspirere folk til å få til ting selv, at bildene viser hvordan plantene ser fine ut i hjemmet, og at planter har positiv effekt på helsen vår.
Hvis man skal få det til på Instagram bør man også spisse seg.
– Jeg kan for eksempel ikke begynne å reklamere for klokker, sier Røyneberg.
Dessuten er det ikke om å gjøre å publisere mest mulig.
– Mange tror man må legge ut mye for å få flere følgere, men selv legger jeg ikke ut så forferdelig mange poster. Da orker ikke folk å følge.
Les mer om nordmenn med plantedilla: