Nye tall Klassekampen har henta inn forteller at inntektene fra det digitale salget av musikk stadig stiger, men at mesteparten av inntektene havner hos utenlandske artister. Noe som er stikk i strid med hva andre undersøkelser tidligere har vist.
– Skuffende lav
I 2012 nådde de digitale inntektene 50 millioner, mens de var på omkring 22 millioner i 2011. Altså mer enn en dobling. Norske forbrukere omfavner strømmetjenestene, men likevel får norske artister og låtskrivere godt under halvparten av inntektene.
- Les også: Strømming er størst
– Norskandelen i strømmetjenestene er fortsatt skuffende lav, og det igjen betyr at en stor del av våre strømmeinntekter sendes til låtskrivere og rettighetshavere i utlandet, sier Willy Martinsen som er kommunikasjonssjef i Tono, til Klassekampen.
- Les også: Så mye betaler Apple
De norske andelene av inntektene ligger på et sted mellom 10 og 20 prosent, mens den i cd-platenes storhetstid var på omkring 40 prosent.
– Høyere enn dette
Den norske strømmetjenesten WiMP satser gjennom sitt redaksjonelle arbeid på å fremme norsk musikk. Kommunikasjonssjef Kristin Castillo Eldnes forteller at de på grunn av manglende metadata for hvilke utgivelser som er norske og hvilke som utenlandske foreløpig ikke har hatt noen mulighet til å holde full oversikt over norskandelen av samtlige spillinger.
– Men de stikkprøvene vi har tatt viser alle tall som er høyere enn dette snittet i WiMP, forteller hun til P3.no.
- Les også: – Slik blir musikkens framtid
– Når WiMP-redaksjonen anbefaler og promoterer musikk har vi som mål at minst halvparten skal være norsk. Akkurat nå ligger det for eksempel åtte norske artister på WiMP topp 20 mest spilte låter og 15 norske på topp 40 mest spilte album
– Viktig med en redaksjonell tilnæring
I katalogen til WiMP ligger det over 20 millioner låter tilgjengelig for strømming. Naturlig nok utgjør norsk musikk kun en liten del av dette.
– Da kan det være vanskelig å finne fram og det er også nettopp derfor vi i WiMP mener det er viktig med en redaksjonell tilnæring. I WiMP skal det være lett for norske lyttere å finne fram til det mest interessante og aktuelle både fra nåtid og fra musikkhistorien, sier Eldnes.
Redaksjonen i WiMP satser på å løfte opp og anbefale relevante utgivelser, både norske og internasjonale artister.
– Akkurat nå følger vi for eksempel festivalsommeren tett, med spillelister fra alt fra VG-lista til Oscarsborg Akustiske, Hovefestivalen, Moldejazz, Vinjerock og Øyafestivalen.