Når man har vært på konsert blir ofte spurt av andre som ikke var der om hvordan det var. I enkelte musikalske sjangre er selvsagt effektene på scenen, artistenes bekledning og oppførsel på scenen viktig. Men de fleste vil trolig hevde at de i stor grad svarer på et slikt spørsmål på grunnlag av hva de hørte – altså selve musikken og framføring av den.
- Les også: Musikktimer forbedrer hørsel
Påvirkes av det visuelle
Nå antyder en ny studie publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences at det kanskje ikke er helt riktig.
Det kan være at en konsert fylt med visuelle effekter og musikere som jobber skjorta av seg på scenen lettere blir ansett som gode, enn band med en mer shoegazer-aktig tilnærming og mindre visuelt fiksfakseri.
Undersøkelsene som er blitt gjort viser blant annet at publikummere, både tilfeldige lyttere og eksperter, ble langt mer påvirket av de visuelle inntrykkene enn av selve musikken. Dette fant de ut da forsøkspersoner skulle forsøke å finne ut hvilke framføringer av klassiske musikkstykker som hadde vunnet prestisjetunge priser.
- Les også: Derfor kjøper du ny musikk
Best uten lyd
Deltakerne i undersøkelsen ble delt opp i tre grupper: Første gruppe fikk kun høre stykkene, mens andre gruppe fikk se video og høre lyd. Den tredje gruppa fikk imidlertid bare se video og ikke høre noe lyd.
Mange av deltakerne sa som forventet at det var lyden av framføringa som var viktigst. Men de samme deltakerne klarte langt dårligere å finne ut hvilke musikalske stykker som var best når de bare fikk høre lyden av dem, skriver Discover Magazine.
Overraskende nok var de som fikk se video uten lyd dramatisk mye bedre på å fastslå hvilke framføringer som var best.
- Les også: Musikken du liker dreper produktiviteten
Hvorfor er så det visuelle så viktig? Det ser ut til å handle om én viktig målenhet; den opplevde graden av lidenskap som musikerne legger for dagen. De deltakerne som var best på å peke ut de mest lidenskapelige musikerne var også best på å forutse hvilke framføringer som var best.
Når man skal vurdere musikalske framføringer virker det altså som følelsesmessig og emosjonell tilstedeværelse hos musikerne er langt viktigere enn hvordan konserten faktisk høres ut.