FILMFESTIVALEN I VENEZIA: Dagens politiske klima i USA foran høstens presidentvalg speiles med flere åpenbare paralleller i denne filmen, selv om den fakta-inspirerte handlingen er lagt til 1980-tallet.
Temaet er høyreekstreme krefters fremvekst, målene de har og hvilke voldelige virkemidler de kan være villige til å ta i bruk.
Det er verdt å merke seg at flere av historiens formidlere ikke er amerikanere, siden regissør Justin Kurzel («Snowtown», «Macbeth», «Assassin’s Creed») er australsk, mens hovedrolleinnehaverne Jude Law («The Talented Mr. Ripley», «A.I.», «The Grand Budapest Hotel») og Nicholas Hoult («Gutter er gutter», Mad Max: Fury Road») er britiske.
«The Order» fremstår likevel som en helstøpt Hollywood-thriller med et grovkornet uttrykk, skutt på flimrende 35 mm film for å skape de riktige tidsbildene. Den følger kanskje vante sjangernormer, men bruker dem skikkelig og gjennomført.
ANMELDELSE: Angelina Jolie gjør en av sine beste roller i «Maria»
Kurzel & Co er selvsagt bevisst på at de samme kreftene som avdekkes i denne historien er i full sving også i dag, og benytter anledningen til å gi publikum flere ubehagelige aha-øyeblikk i en skremmende aktuell terrorfilm.
Jakter på hvit makt-ranere
Manuset er skrevet av Zach Baylin, basert på boka «The Silent Brotherhood» (1989) av Kevin Flynn og Gary Gerhardt. Når historien starter i 1983, kommer den garvede FBI-agenten Terry Husk (Jude Law) til en liten by i det nord-vestlige USA, der han håper på en ny start i litt mer fredelige omgivelser.
Snart oppdager han imidlertid at en høyreekstrem gruppering er i ferd med å bygge seg opp i nærheten, og han begynner å mistenke dem for å stå bak en rekke grove ran.
Publikum vet hele tiden at dette stemmer, og at de høyreekstreme ledes av Bob Mathews (Nicholas Hoult), en karismatisk ung mann som har brutt med en mer konservativ del av hvit makt-bevegelsen fordi han er utålmodig og ønsker handling.
Terry Husk kjenner ikke identiteten hans, og må bruke all sin kløkt for å komme på sporet av forbryterne, sammen med den lokale politibetjenten Jamie Bowen (Tye Sheridan) og sin gamle FBI-kollega Joanne Carney (Jurnee Smollett).
Skremmende utstråling
Historien fortelles med høy intensitet og et fremoverrettet driv som holdes ved like helt til rulleteksten. Man sitter stadig med en uggen følelse av at dette kan gå riktig ille for flere av de involverte partene, og denne uforutsigbarheten holder publikum stadig på tå hev.
ANMELDELSE: «Beetlejuice Beetlejuice» er en skrekkfrydet nostalgitripp
Både Jude Law og Tye Sheridan er gode som et klassisk radarpar i politithrillersjangeren, der den ene selvsagt er en hardkokt veteran, mens den andre er en idealistisk fersking. Samspillet mellom dem heves av de tydelige kontrastene, samtidig som deres motivasjoner åpenbart har utspring fra samme kilde.
Det er derimot Nicholas Hoult som imponerer mest, for gjennom Bobs skremmende utstråling skjønner man hvordan han kan tiltrekke seg andre utenforskapsmennesker og plante ideen i dem om hvit makt og at andre raser har skylda for alt.
ANMELDELSE: «Ringenes herre: Maktens ringer» S2 kunne ha vært fantastisk
Innsikten filmen gir av dette miljøet, gir altså påfallende assosiasjoner til kreftene man vet fremdeles er i sving i USA, med stormingen av den amerikanske kongressbygningen 6. januar 2021 som et åpenbart eksempel.
«The Order» fungerer derfor ikke bare som en spennende krimhistorie fra 1980-tallet, men også som en advarsel om hvilke krefter man har å gjøre med nå.
(«The Order» vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Venezia. Det er foreløpig ukjent om den får norsk kinodistribusjon.)