nrk.no

Er freestylen egentlig fri?– Vi skal ikke ha noen regler. Det er regelen

En av hiphopens første kunstformer har hatt en enorm utvikling. Hvilke rammer gjelder i dag?

Men hva er egentlig en freestyle-rap?

– Jeg visste dette spørsmålet skulle komme, og da er jeg så feig, sier Patrick Ford mens han tar opp en Wikipedia-artikkel på mobilen.

Han er et av medlemmene i produsentkvartetten Dio Mudara. De har nå et pågående prosjekt der de slipper en freestyle i måneden med ulike norske rappere, men spørsmålet fra P3.no gjør han fremdeles litt usikker.

Stadig flere norske rappere slipper freestyles, og i fjor toppet Undergrunn Topp 50 på Spotify med låta «2X Spektrum freestyle».

Men hvorfor er det så mange som kommenterer «Det her er jo ikke en freestyle» til Dio Mudaras låter?

Fire minus to

I samme lokaler som den myteomspunne klubben «Club 7» briljerte i på 70-tallet, har en gruppe hiphop-hoder funnet sin plass.

Under Oslo Konserthus der det en gang oste av jazzmusikk og jazztobakk, kan man nå høre trap-beats og breiale bars.

«Club 7» har blitt til «Røverstaden», et passende navn for produsentkvartetten Dio Mudara som spytter ut låter med noen av Norges fremste rappere.

Patrick Ford og Anders Rudseter sitter i hver sin kontorstol i et musikkstudio og ser rett i kamera. Patrick har på seg en hvit genser og rører haken sin med to fingre. Anders har på seg en svart t-skjorte og lener sin venstre arm på låret sitt.
DIO MUDARA: Gutta har gravd dypt for på komme opp med navnet, som betyr mer valuta på et gammelt skriftspråk i Italia. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

I et lite rom fylt opp til randen av plaketter i gull, sølv og diamant, sitter to snauklipte karer og tukler på et miksebord.

– To stykker? Er ikke dere en kvartett da? Hvor har dere gjort av de to andre?

Gutta er Patrick Ford og Anders Rudseter, som på papiret utgjør 50 prosent av gruppen Dio Mudara. Men i realiteten er det for tiden kun disse to som holder i spakene.

– Thomas har flytta til Spania, viva la Spania. Og Glenn har litt sånn personlige ting gående. Så han er bare superbusy. Jobber og står på, forteller Ford.

Å være fire stykker som samarbeider, er ikke bare bare. Gutta har blitt enig om at så fort noen mister interessen, så er det bedre å trekke seg helt tilbake enn å være med halvveis.

Europas svar på DJ Khaled

Det var under studietiden ved Høyskolen Kristiania i 2018 at brødrene Patrick og Glenn Ford startet Dio Mudara sammen med Thomas Wessmann Holm og Anders Rudseter.

Kun etter noen få måneder som gruppe gikk turen til Polen. Der fikk de muligheten til å jobbe med den tysk-polske rapperen Malik Montana.

Sammen skapte de EP-en «022», som fikk titalls millioner strømminger og ble startskuddet på gruppas kommende karriere.

Patrick Ford og Anders Rudseter står rygg mot rygg ute i mørket og ser inn i kamera. Patrick har på seg svart caps og hvit genser. Anders har på seg svart t-skjorte.
SJAKKTREKK: Malik Montana foreslo at Dio skulle stå som artister og ikke produsenter på låtene de slapp. Det førte til flere store samarbeid. – Vi ble liksom DJ Khaled uten skrikinga. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Der mange vil fokusere på USA, valgte gutta å utforske sitt eget kontinent. I dag har de flere lyttere i Polen enn i Norge.

– Folk snakker om å komme seg over til USA og gjøre det stort der, men det var et enormt musikkmarked i Europa også, forteller Rudseter.

Europa-fokuset har resultert i topplasseringer i flere europeiske land, blant annet Tyskland, Frankrike og Polen.


Et mørkt nærbilde av produsenten Patrick Ford som sitter i et mørkt rom. Han ser bakover og rett inn i kamera. Et svakt lys lyser opp begge øynene hans.
MYSPACE-VENNER: Malik Montana og Patrick Ford er gamle bekjente. De chattet på «Myspace» (forgjengeren til Facebook). Ford laget musikk for den amerikanske rapperen Jadakiss, noe som fanget oppmerksomheten til Montana. 15 år senere (2018) tok de opp kontakten igjen. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Rappens lekne side

Hjemme i kalde Norge hviler ikke de to gjenværende medlemmene på laurbærene. Til tross for de gode tallene utenfor landegrensene, så er det et prosjekt her hjemme som ligger deres hjerte nært.

En freestyleserie i samarbeid med YouTube-kanalen «YLTV». Formålet er å løfte norske artister og fremme rap-kulturen.

Men hva er nå en freestyle?

– Veldig mange blir jo litt skuffet når de ser freestyle-serien for første gang. I hvert fall noen reaksjoner som vi har fått er sånn: «Det her er jo ikke en freestyle». Og da er det litt sånn… Dere tenker «off the dome»-type freestyle, sier Ford med en seriøs tone.

«Off the dome» betyr at det er noe man kommer på i farta mens man rapper. Dette mener han ikke nødvendigvis er definisjonen på freestyle.

Rudseter legger til at de bare har tenkt at det skal være et fritt spillerom. De synes det er viktig at de holder det gøy og kreativt.

– Vi vil bare ha det fett, vi, sier han

Derfor leker de seg mer på beaten og kan gi seg selv friheten til å legge til «beat-switches» hvor de endrer beat og tempo i løpet av låta.

Vi skal ikke ha noen regler. Det er regelen, tilføyer Ford

Se Oscar Blessons freestyle på «National Rap Shows» 30-årsdag:

Maskert besøk

Dagen vi er på besøk, er det også en maskert kjenning som har deltatt på freestyleprosjektet til stede.

Han utgjør 1/3 av raptrioen T section, og går under navnet M4. Han sitter godt tilbakelent i sofaen og smiler så gulltennene synes. Rundt halsen dingler et tungt kjede som lyser frem artistnavnet i skinnende diamanter.

Bilde av rapperen M4 som står ute i regnet med en svart finlandshette og retter på hetta si. Han ser rett inn i kamera med et morskt blikk.
MASK OFF: Neida, den går aldri av… Selv om Dio jobber flittig med freestyle-prosjektet, har de flere baller i lufta. Dagen P3 er på besøk, jobber de sammen med M4 på et kommende album. Foto: Kim Erlandsen

Han har også sine tanker om hva en freestyle er.

– Egentlig er det en «session», da, er det ikke? Man gjør ferdig en låt på noen timer i studio, uten å legge noe mer tid i det. Man kan jo kalle det en freestyle, sier han.

Han legger trykk på at det ikke trenger å ta så lang tid. De bruker kun den «sessionen» eller økta, så er den ferdig.

– Man kan ikke si «jeg liker ikke hiphop»

Isak Brodahl har tenkt, spist og pustet hiphop så lenge han kan huske. I Musikk-Norge har han tredd inn i roller som A&R, turnéassistent, turnémanager og DJ, og de siste fem årene har han jobbet som programleder i radioprogrammet «National Rap Show» på NRK P3.

Isak Brodahl står ute i kveldsmørket. Han har på seg en brun boblejakke med glidelåsen helt opp, og ser morskt inn i kamera.
ALLE ELSKER HIPHOP: Isak Brodahl mener det er umulig å ikke finne noe man liker innenfor sjangeren. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

– Man kan ikke si «jeg liker ikke hiphop», for jeg lover deg, du kommer til å finne et eller annet du liker.  

Selv om kjærligheten hans for hiphop er stor, har han en kunstform innenfor sjangeren som han hever over de andre: freestyles.

– Freestyle kan være så mangt. Det kan være noe folk har tenkt ut, gamle tekster, noe man finner på der og da, det kan være en tekst som var nesten bra nok for albumet ditt, men du er sånn «faen, jeg kan ikke la den her gå». Det kan være en god blanding av alt.

Både Dio og Brodahl trekker frem at det skal være så fritt som mulig. Finnes det absolutt ingen regler?

– Jeg tror kanskje reglene har blitt tøyd litt. Back in the day skulle du ikke ha et refreng i freestylen din. Man skulle heller ikke ha mer enn 16 linjer som man rappet, forklarer Brodahl.

Han trekker frem en ting som kanskje ikke er en regel, men heller en pekepinn. Det å bruke freestylen sin flere ganger kan bite deg i rumpa.

– Jeg husker jeg så en klein battle-rap hvor han ene begynte å rappe i takt med motstanderen, siden han hadde hørt det før. Så her skal man være forsiktig, sier han mens han ler.

Battle-rap er en form for freestyles. Her møter to stykker opp for å rappe mot hverandre. Vinneren kåres av dommere eller publikum, ut ifra hvem som disser den andre best, har best rap-flyt og best tekst.

Han vil også nevne at freestyles er en gylden mulighet for å vise hva du er god for. Du har frie tøyler til å selge deg så mye du kan inn i rapgamet. Han vil at folk skal være mer vågale og tørre å begi seg inn i sjangeren.

– Det er en fet måte å holde folk sultne. Hvis du er grisesulten og noen gir deg en bruschetta, da blir du enda mer sulten fordi du har fått smaken, skjønner du? 

I fjor gjorde Undergrunn en freestyle hos «National Rap Show», som ble sluppet som singelen «2X Spektrum freestyle». Den klatret rett opp på førsteplass på Spotify topp 50.

– Det var kult med Undergrunn før to ganger Spektrum. De gir ikke folket noe, men de slipper en freestyle hos oss, og så gjør de det til en singel. Og det var PR-en deres. Hvis UG tør det, hvorfor kan ikke alle andre det? 

Se freestylen til Undergrunn her:

Hvorfor et slikt prosjekt?

Veggen i studio med alle plakettene er et bevis på at Dio Mudara har knekt en kode i Europa. De har millioner av strømminger på flere av låtene sine.

Låtene de har sluppet gjennom freestyle-prosjektet, er langt unna disse tallene. Så hvorfor ønsker de å fortsette å gi ut en freestyle i måneden?

– Når du jobber som produsent, så er det ikke nødvendigvis de låtene du liker best som blir plukket ut av labels og plateselskap, rekker Rudseter å si før han blir avbrutt av en ivrig Ford.

– Eller artister! Skyter han inn og ser bort på M4 i sofaen.

Gutta ler godt før Rudseter får fortsette.

– Selskapene har en formening om hva som skal gis ut, og så har vi kanskje en helt annen formening. Så vi ser på det som en mulighet til å gi ut det vi har lyst til, fullfører han.

Se Ari Bajgoras freestyle hos «National Rap Show» her:

ENDA MER OM MUSIKK:

Siste fra P3.no: