I morgen skal artister og band skal få glanse seg i heder og ære, når årets Spellemannpriser skal deles ut i Stavanger.
I tillegg skal også Spotify, for fjerde år på rad, dele ut sin utmerkelse til “Årets innovatør” i Stavanger. Prisen deles ikke ut under Spellemannshowet, men hvert år hedrer Spotify den artisten eller bandet som skiller seg ut med kreativitet og innovativ tenkning.
Fem artistnavn har vært nominert, men det siste ordet er det publikum som har hatt. Og i år har publikum stemt fram Skambankt.
– Det er ikke hver dag. Først og fremst er det veldig gøy å bli nominert. Og veldig hyggelig at folk har engasjert seg og gjort at vi stakk av med denne, forteller bandet til P3.no.
Over 300 eksklusive vinylplater
Hadde dere trodd dere skulle stikke av med denne prisen?
– Både ja og nei. Siden dette er en publikumspris, er en jo avhengig at folk stemmer. Og det kan en jo ikke ta for gitt. Hadde det vært en fagpris, hadde vi vært mer sikker. For vi synes selv vi hadde en veldig bra idé.
Se Skambankt fremføre Miley Cyrus’ «Wrecking Ball» her.
I forkant av singelslippet av “Voodoo”, hadde rockebandet fra Jæren i Rogaland en innsamling via sosiale medier. Fansen ble oppfordret til å sende inn gamle plastgitarer, som skulle bli smeltet om og returnert som eksklusive vinylplater av singelen.
– Vi har vært borti disse Guitar Heroene noen ganger, og hver gang har det endt med irritasjon over egen utilstrekkelighet. Man skulle kanskje tro at en som gitarist skulle ha et fortrinn, men tvert imot. Vi har også registrert at gullalderen til Guitar Hero-spillet er over, at gitarene ligger og støver ned, forteller de og fortsetter:
– Så dette var en fin måte for folk å få ryddet loftet på. Det begynte som en morsom idé som viste seg å være gjennomførbar. Det å smelte om plastikkgitarer og blande inn i vinylmasse, har resultert i over 300 unike vinylsingler som nå er på vei ut til de miljøbevisste vennene våre.
Vil det gi oss god synlighet
I tillegg til å bli kronet med utmerkelsen som erkjenner innovativ bruk av sosiale og digitale medier, får de annonsering til en verdi av 200.000 kroner hos streamingtjenesten.
– Vi vil jo tro og håpe det kommer godt med. Forhåpentligvis vil det gi oss god synlighet i lanseringsperioden.
Pressesjef hos Spotify, Sofie Grant, mener at Skambankt har klart å skape en unik og engasjerende aktivitet på en veldig original måte.
– De har tatt i bruk ideer og kanaler som gjør at de skiller seg ut fra mengden, og de har skapt noe unikt for sine fans. Dette belønnes de nå for av Spotifys brukere, sier hun.
Skambankt – «Voodoo»: