Regissør Quentin Tarantino har avvist alle spørsmål om voldsskildringene i sine filmer den siste tida. Han er dritt lei av å rettferdiggjøre de brutale scenene han brukes til å skildre sine filmfigurer.

Det er dumt, for det er viktig å diskutere vårt forhold til vold som underholdning. På en annen side er ikke volden i Django Unchained som er mest interessant. Volden i Tarantinos nyeste film er rå, og det er tydelig at regissøren setter stor pris på exploitation-sjangeren, men det blir ikke filmens fokus for lenge om gangen.

Tarantino utfordrer oppfatningen av Amerikas slavehistorie med en film som – i en stil regissøren allerede er kjent for – radbrekker westernsjangeren.

Dusørjegeren, og tidligere tannlege, Dr. Schultz (Christoph Waltz) befrir slaven Django (Jamie Foxx) mot at sistnevnte identifiserer en gruppe verdifulle forbrytere. Flere tusen dollar betales til den som fanger de kriminelle – død eller levende. I Tarantinos filmer ender det oftest med død.

TOPP 5: Slaveri-filmer – sjekk hele lista her

Django Unchained (Foto: The Walt Disney Company Nordic)
Regissør Quentin Tarantino har en liten rolle i sin nye film Django Unchained (Foto: The Walt Disney Company Nordic)
Foxx og DiCaprio imponerer

I all sin visuelle grusomhet er filmen Django Unchained en lang rekke konfrontasjoner mellom dusørjegerne og hvite mennesker som kun har opplevd å eie et mørkhudet menneske.

Den hjerterå skildringen av en type rasisme som i dag er nærmest umulig å forstå, av menneskeskjebner som ødelegges uten hensyn og av brutal undertrykking, er vanskelig å ta inn over seg. Tarantinos overdrevne og stiliserte blikk på slavehistorien forteller i klartekst hvor jævlig det var.

Hans genitrekk er å skildre et knippe figurer som er mulig å få sympati for. Selv med våre moderne liv er det mulig å se for seg at livet i det ville vesten var så vilt som Tarantino vil ha det til – hvor enn overdrevet det faktisk viser seg at filmen er.

Og da tenker jeg spesielt på Jamie Foxx’ Django. Selv i Tarantinos fargemettede filmunivers er hans sorg, kjærlighet og lengsel det som holder Django Unchained på bakken, og stopper filmen fra å ta helt av. Samtidig leker Tarantino med publikum ved å plassere Django i en rekke moralsk tvilsomme situasjoner – alt som til slutt blir rettferdiggjort.

LES: Skurkerolla som fekk DiCaprio til å lure på om han hadde gått for langt

At Leonardo DiCaprio gikk ut før filmens premiere (i et ledd av markedsføringen av filmen selvsagt) og fortalte at han var usikker på om manuset var for drøyt, viser seg også å være helt berettiget.

Plantasje- og slaveeieren Calvin Candie er en av de mest avkylige filmfigurene jeg har sett på et kinolerret, med et total mangel på respekt for menneskeverd.

Ikke bare handler han mennesker som arbeidskraft på den store bomullsplantasjen, han organiserer, og finner stor underholdning i, nevekamper mellom slaver hvor døden er eneste utvei for minst en av deltagerne. DiCaprio er sleip, men samtidig raffinert.

(anmeldelsen fortsetter under bildet)

Leonardo DiCaprio spiller plantasjeeieren Calvin Candie i «Django Unchained». (Foto: The Weinstein Company)
En lang film – for lang?

Dialogen er, som vanlig i Tarantinos filmer, hvor mye av filmen blir fortalt. Tarantino er glad i dialog, kanskje for glad. Protagonister i både exploitation- og spagettiwestern-filmer har ikke for vane å prate så mye som Tarantino ønsker. Django Unchained er en lang film, og Tarantino kunne med fordel tatt med seg dette sjangertrekket inn i arbeidet med denne filmen.

ANMELDELSE: Inglorious Basterds – jeg ble skuffet!

Django Unchained føles noen ganger ut som om den ble sendt ut av klipperommet for tidlig. At dette er en uferdig versjon av den endelige filmen. Flere scener bidrar ikke til helheten, og innimellom må Tarantino ty til ulekre hopp i historien. Alt dette kan selvsagt være et nikk til filmene han har blitt inspirert av, men i så fall har han gjort det både bedre og mer elegant i for eksempel Kill Bill-filmene.

Voldsskildringene er, som nevnt, overdrevne og grusomme – men menneskene som befolker Tarantinos filmunivers er mer opprørende å se på lerretet. Filmen bærer alle merker etter den egenartede regissøren, og skiller seg markant fra de filmene vi er vant til å se fra Hollywood med sin sjangerlek.

Selv med sine noe ujevne kvaliteter er Django Unchained en film som er både relevant og utfordrende – den forteller en jævlig slavehistorie på utradisjonelt vis med nesten alle sjangergrepene vi kan vente fra en spagettiwesternfilm.

Quentin Tarantino vil ikke gi slipp på sin rolle som amerikansk filmindustris egen cowboy med det første.

Om FILMEN

Django Unchained

  • Det blir nok mye FITTER!! her….

  • Jeg er fremdeles veldig bitter for at jeg er bortreist på obligatorisk kurs i helga! Må vente en hel uke før jeg får sett filmen!

    • Neo

      Det går filmer på kino i ukedagene også 😉 

      Fra spøk til revolver, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves 😛

    • Truls Johnsen

      Bah! Jeg bor 30 mil unna en kino, får vente på BluRay`en! 😉

      • Blablabla

        Jeg hadde tatt turen!! 😉

  • svarduhl

    Det er en av de bedre filmanmeldelser jeg har lest.

    Kommentar: Det er et ord som kommer 2 ganger:
    overdrevet.

    Og da lurer jeg på om det er overdrevet å fremstille slaveri
    i et land hvor nesten en million mørkhudede personer ble tatt mot sin vilje, behandlet
    som kveg og solgt som varer; eventuelt ble motivet til et av historiens blodigste
    borge krig. Tro meg det er ingen som kan fremstille den virkeligheten på film
    noen gang, overdrevet elle ei.

    • Dessuten, så var den ville vesten noe av det nærmeste vi har kommet sann anarkosyndikalisme; Et samfunn der hver mann sørger for sine og stat bare er et fenomen du ser når det er banditter i byen og den lokale sheriffen kaller opp til mannjakt. Interessant av mange grunner og jeg tror det som forstyrrer moderne mennesker mest er at med denne enorme friheten kommer et enormt ansvar. Nå som vi har maskingevær kommer den vel aldri tilbake i denne formen, så det blir med et visst vemod at en spinnvill lyriker som Tarantino skildrer denne tiden. Her er det jo tale om den villere østen, så det er ikke så rart at det får reaksjoner. Undertrykka epoke i historien!

      • Chris4362947

        Det var vel fordi de befant seg et sted hvor myndighetene var fysisk langt borte. Disse pionerene kunne liksågodt bodd på baksiden av Månen for det de i Washington visste eller brydde seg. Kanskje verdensrommet en dag blir «the new frontier»? Da kan man kanskje bo i et ugjestmildt klima hvor din kløkt og handlekraft holder deg og dine i live. Ihvertfall frem til ditt harde arbeid har gjort det levelig og komfortabelt der, da kommer myndighetene plutselig inn i bildet igjen… Som gribber rundt et åtsel…

        • Kan vi ikke bare være ærlige og si at statismen er en religion? Du har bispe, stav og kirke. Hva mangler ? Den hellige Boka, kanskje? Nei, den har de. Norges Lover heter jo den. Ikke noe problem å skrive om den, nei. Kollekt har de. Bjeller har de. Hymner har de, salmer har de – til og med elegier har de fått seg. Pomp og prakt er faktisk selve grunnstenen i høyere rett, i hvert fall der rettspraksisen har gått relativt ubrutt fra gammelt av. «God dag, ærede dommer. Jeg er mannen hvis navn Audun ble gitt av sine foreldre.» hehe, det er til å bli gal av når du kommer inn på formalitetene. Og sinnsykt er det, mye av det som foretas i Låvens navn, med lenmann, fogd og fut på første rekke. Gjelder å ha nilest Prosessen et par ganger..

          • Vi elsker debatt i kommentarfeltene, men nå virker det som om det begynner å skli ut litt her. Hold dere til tema, for vi er ikke superglade i å moderere kommentarer. Plz?

            • Jeg skjønner ikke hva du prater om. Du kan ikke bare hinte til at du er støtt og ikke si mer enn at jeg krinser utenfor temaet. Som om spam/entusiasme er en forbrytelse i seg selv. Var det den ene kommentaren rundt hvordan rettsprakisen er i dag? For meg ér dette temaet. Relevansen er intim, faktisk. Menneskeheten har vært regjert av overtro siden tidenes morgen. Som sagt, er det derfor god grunn til å la seg fascinere stort av denne perioden. Si meg hvor du detter av, så kan jeg tette hullene. Kan ikke se at jeg er vulgær, banal, radikal eller på noen annen måte opptrer ufyselig. De ufyselige av interesse her, er vel de som planta flagg i strender og erklærte herredømme over hele kontinent. Som sendte soldater, rebeller, og andre utskudd, til vesten der de kunne gjøre seg til venns med indianere før imperialisttoget rullet videre noen år senere. Den slags megalomaniske skruer er vi fortsatt plaget med, du. Si meg hvorfor stillhet her sømmer seg.

    • Chris4362947

      Slavene er døde. De eneste som er igjen er etterkommerne deres. Mon tro hvilken gammel urett min tipp tipp oldefar ble utsatt for? Og hvem kan jeg da i så fall kreve en unnskyldning og kanskje tilogmed særbehandling fra?

      Ja det var fælt, men snart er deres lidelser like relevant som lidelsene til de som ble tvunget til å bygge den kinesiske mur. Samme med krigsgenerasjonen og de som satt i fangeleir. Stemmene deres vil snart bare finnes i bøker…

      Se heller på dagens slaveri. I dag så tar ikke slaveeierne på seg å fore, huse og kle slavene sine. De fant ut at det var mye billigere å gi de en brøkdel av pengene i «lønn». Penger de ellers hadde brukt på å vedlikeholde og passe på slavene. Nå kommer slavene «frivillig» (Du vil vel fø familien din (Neste generasjon slaver?)?) til plantasjen. Og de jobber til de stuper. Noe som ikke gjør noe, for det er plenty med slaver å ta av…

      Du er også en slave. Riktignok en av de heldige som får være inne på kjøkkenet til herren din. Og ikke en av de skitne slavene som må lide mens de graver i jorden ute på åkeren. Men en slave likeså… Fanget i et fengsel du ikke engang enser, men tar for gitt som om det var en naturlov. Og det er jo mye bedre å være tjener i et flott herskapshus hvor du får plenty med mat og flatskjerm, enn å være en fri ni**er som løper rundt uten noen ting annet enn friheten sin?…

    • Ghargh

      Det er handlingene til heltene i filmen som er overdrevne. På samme måte som i Inglourious Basterds.
      Denne filmen er dog et par hakk bedre enn den forrige, og overdrivelsene passer bra til Tarantinos og spagettiwesternes univers.

      Dette er det beste fra Tarantino på flere år, etter min mening.

  • Lord Nelson

    The D is silent, Rune!

  • Wow, gleder meg til denne!

  • Truls Johnsen

    Once you have taken the Tarantino drug, you`re hooked! Klart denne skal sees! Takk for anmeldelsen! 🙂

  • Blablabla

    Laaange filmer gjør ikke noe så lenge fimen er konge. Ringenes Herre: Atter En Konge (Extended Edition) varer i 4 timer. Det er bare herlig. Håper jeg får samme følelsen nå! 😀

  • Vikingen_dreit_i_buksa

    Har sett filmen og det er den beste filmen fra Quentin Tarantino noensinne!!!!!!

    • Blablabla

      Pulp Fiction <3

      • MrJensenn

        Pulp Fiction var ingenting i forhold. Her var det rå, barsk ondskap blandet med masse blod. 

        • Blablabla

          Tror jeg ikkeno på. Pulp iction er filmkunst, en av de aller, aller beste filmene ever. Det skal så vanvittig mye til for å overgå den, og en 5er fra filmpolitiet holder ikke.

          • MrJensenn

            Pulp Fiction er oppskrytt.

            • Blablabla

              Eeeeehhhh nei….. Da er det bare du som ikke har skjønt filmen. Hva med alle de andre geniale, hysteriske og eksepsjonelle filmene til Tarantino som Kill Bill, Inglorious Basterds og Reservoir Dogs? Like oppskrytte de og? Om du synes det, så la gå. Da er det bare det at du ikke klarer filmer som er satt opp på en noe spessiell måte, slik Tarantino ofte gjør.. 😉

        • Sykkel

           Om du for alvor mener det, tviler jeg på at du er over aldersgrensen til å se noen av de.

  • BongoFraCongo

    Tarantinos svakeste, men den står likevel til en firer i min bok.

    • Fascinerende hvordan Tarantinos filmer alltid blir målt opp mot hans egen kanon. Få andre filmskapere vi gjør det med. For meg er de siste filmene han har laget ikke like gode som de har skapte i starten av karrieren.

  • Frode Olsen

    Holder fortsatt en shilling på Colosseum.
    Mye kulere å se mennesker som dreper hverandre der.
    Også er det lukten da,  lukten av blod og innvolder i ettermiddags solen
    i Rom er meget bra.
    Nei Tarantino, Colosseum er din overmann.

  • Det er mange historier om gods og slaveeiere som var minst like motbydelige , sadistiske og hatefulle som DiCaprios karakter. 

    • Absolutt, men har du tilsvarende eksempler fra filmlerretet? Tar gjerne i mot jeg.

  • PlagueBearer

    Hvorvidt filmen klarer å fange de verste episodene som kjennetegner slavetiden (i løpet av de 2 timene), eller ei, er for meg helt uinteressant. Filmen er jævlig nok som den er, samtidig som den er stilig og humoristisk – Typisk Tarantino med andre ord..
    Lo godt av Christoph Waltzs karakter, men det var Samuel L.Jacksons karakter som jeg fant mest interessant. Flott musikk, samt overdetaljerte skuddskaden. Solid femmer!

    • Enig i at Samuel L. Jacksons figur er verdt å merke seg. Kanskje hans beste rolle på mange år?

  • Ser frem til denne filmen ! og håper den er i noenlunde samme form som western serien Deadwood  som er noe av det bedre jeg har sett av slikt,rå og brutal ! men uansett hvor jævlige de enkelte var så fikk man alikevell en viss forståelse utifra tid og sted om disse! veldig bra denne Deadwood og kan anbefales sterk for uinnvidde!

    • Filmen har lite felles med Deadwood. Tarantinos film er en spagetti western, den er så overdreven at det går over i det parodiske til tider. Med hensikt. Deadwood er derimot veldig realistisk i stilen. Liker du Deadwood er det neppe sikkert du vil like Django Unchained. Jeg fant Django underholdende, men jeg tviler på om jeg vil huske den særlig lenge.

  • Nihari

    Det er slavetidens Kill Bill. Alt er likt…

    • Nesegreven

       Såpass likt at en som synes Kill Bill er en oppskrytt og håpløs film ikke bør ta turen, eller er det litt mer tyngde å spore?

      • Nihari

        Vel. Det er Tarantino da. Det kan man fortelle uten å ha på lyden!
        Historien er lik men bakgrunnen er annerledes. Fanget helt kommer løs..går  på hevntokt etter å ha blitt lært opp til å bli en mester av ekspert. Slemmingene er fargerike.  Om man synes slikt ikke er god underholdning står man over. Men alle kule filmer har jo enkle historier, har de ikke?

         Man får et annerledes innblikk i slavetiden. Man får følelsen av at man ser på noe som forbudt å snakke om.
        Dessuten har den heftig musikk og Waltz er bare så kuul.  Bare å punge ut for å se den på kino folkens.

    • kjetilsen

      Å si det uten begrunnelse er likt det å ikke si noe i det hele tatt. 

  • Er godt å høre at den er såpass bra, men jeg tror jeg venter på blu-ray’en. Det stod mellom å se Django Unchained og Les Miserables denne helga, så valget falt på Les Mis (:

  • Floffen

    Kan du lese litt tydeligere, Rune?

  • Sett den, gled dere! 

    ps. TPB 😉

  • Jeg blir sjokkert av å lese anmeldelsen. Denne filmen har kun en hensikt og det er å spre hat mot hvite. Hele filmen dreier seg om å massakrere ned «slemme» hvite. I USA har den vekt masse reaksjoner som anmelderen selvfølgelig ikke nevner ved et ord. Blant annet har mange afroamerikanere åpenlyst sagt at filmen har inspirert dem til å drepe hvite. Det skulle vært motsatt? Da hadde kanskje den femmern på terningen sittet litt lenger inne eller hva Rune Håkonsen?
    http://www.fyret.nu/2013/01/08/afro-amerikanere-twitret-at-de-ville-drepe-hvite-mennesker-etter-a-ha-sett-tarantinos-nye-film-django-unchained/

    • Asbjørn Lysne Voje

      Slutt å bruk p3.no til å spre hat-bloggen din. 

      •  Joda jeg vet at dere på ytre venstre liker å holde boblene deres for dere selv. Kjedelig om noen plutselig skulle komme med litt realisme i den 100 prosent ideologisk styrte verdenen deres.

        • Mr_Ask

          Nok en leksjon i kontekst.. Så alle som er imot Bredesen, befinner seg altså på ytre venstre politiske fløy. Alle som er uenig, lever i en boble uten noen kontakt med «Den virkelige verden». Mye å ta tak i her gitt, men kanskje mest av alt for en fantastisk skivebom det er å komme med slikt her.

          •  Det er nok du som kommer med skivebom her Mr_Ask. Den eneste jeg refererte til var Asbjørn Lysne Voje. Hvordan du får det til å bli «alle» vet ikke jeg.

            • Mr_Ask

              «Joda jeg vet at dere på ytre venstre liker å holde boblene deres for dere selv» Dere, to ganger.

              •  Hehe.. Smart Mr_Ask. Jeg skrev at Asbjørn tilhørte ytre venstre og brukte derfor  setningen «dere på ytre venstre».
                Som i at Asbjørn tilhørte ytre venstre. Jeg kalte ikke alle jeg debatterer mot for ytre venstre. Bare Asbjørn. Skjønner? Eller må du ha flere teskjeer?!

    • Virkelig troverdig med folk som linker til seg selv. 

  • thomas Hansen

    jeg synes ikke noe om at slike filmer blir promotert, hvem vil bli det første offer for vold eller drap, er det slik at media skal promotere anti-hvite filmer? at folk angriper person og ikke innhold for stå på deres egen kappe, men jeg mener folk burde boikotte denne filmen.
    Afro – amerikanere skrev på Twitter at de ville drepe hvite mennesker etter å ha sett Tarantinos nye film ‘Django Unchained’ http://www.fyret.nu/2013/01/08/afro-amerikanere-twitret-at-de-ville-drepe-hvite-mennesker-etter-a-ha-sett-tarantinos-nye-film-django-unchained/
    Ny grotesk voldsfilm fra Hollywood – Django Unchained hyller drap på hvite
    http://www.fyret.nu/2012/12/21/ny-grotesk-voldsfilm-fra-hollywood-django-unchained-hyller-drap-pa-hvite/

    • Neo

      Ok. 

      Det er film. En bok i bilder og lyd. Synes du alle bøker som fremmer noe annet enn hva du mener også skal brennes? For å ikke snakke om fotografier, malerier…eksemplene er mange.

      Velkommen til 2013 🙂

    • Kreatyv

       Anti-hvite filmer? Personlig ser jeg filmen som en røff og ærlig skildring av slavetiden, samtidig som filmen har høy underholdningsverdi og nok vil nå frem til mange med sitt budskap.
      En av de beste filmene som har kommet på lenge, i mine øyne 🙂

    • Terminuts

      Jeg har en sterk følelse av at du tyder innholdet altfor personlig, dette er en film kjære Normann.  Se på historiens helhet, se det fra alles perspektiv.  Historien er genialt og brutalt fremvist, noe som jeg mener gir et sterkere helhetlig inntrykk av deres opplevelse i det som skal forestille deres univers. Brutaliteten er kun er verktøy for å fremheve dine følelser, slik at du  din filmopplevelse blir enda sterkere. 

  • thomas Hansen

    angriper karakter og ikke innhold, virker ganske så politisk spør du meg. Jeg leste disse sakene fra fyret og synes det er utmerket at noen tar tak i dem.  Personangrep er jo noe man må gjøre når man ikke har noe saklig å komme med. Jeg synes på ingen måte at anti-hvite filmer skal bli promotert i Norge på noen som helst måte, og enda mindre gjennom NRK som mottar støtte av oss. 

  • frodohalvorsen

    Synes det er latterlig at Christoph Waltz nesten ikke blir nevnt i denne artikkelen. skal lete lenge etter skuespillere som kan få deg til å smile bare ved å prate. Mer ordrik mann skal man lete lenge etter

    • Legger ikke skjul på at jeg kunne skrevet mer om Waltz. Det er god grunn til at Tarantino valgte ham som hovedperson, han har et stort register! Om du ikke har sett denne videoen, har du noe å glede deg til: http://www.youtube.com/watch?v=tVBMiwxDUKI

  • Dante Speak

    Nok en antihvit hatfilm fra det jødiske Hollywood. Mere er det ikke å si om dette søppelet.

    • Terminuts

      Ikke ta innholdet ille opp, dette er kun en film! PS: Konspirasjoner er din ting.

  • Jemimia

    Merkelig at anmeldelsen ikke nevner den som virkelig briljerer i denne filmen: Christoph Waltz. Merket et ganske tydelig fall i kvalitet i de scenene han ikke var med, og Foxx måtte bære filmen alene. Synes Foxx var litt ujevn, akkurat som filmen selv. Den er nesten tre timer lang, og de siste 40 minuttene var slitsomme å sitte igjennom. Ikke Tarantinos beste.

  • JoffeSvendsen

    Uten tvil den beste kinoopplevelsen jeg har hatt på noen år, sist gang jeg har vært så fornøyd etter å ha vært i salen må ha vært etter Inception eller Inglorious Basterds. Christoph Waltz og Samuel L. Jackson dominerer.

  • Sykkel

    Forferdelig film, kanskje enda dårligere enn Inglorious basterds. Tror Quint’ern sliter med alvorlig skyldfølelse av å være hvit og velstående.

    • Kan du kanskje utdype litt mer? Er nyskjerrig på hvorfor du liker den så dårlig.

  • Herlig kinoopplevelse. Dette var for meg nesten rent en komedie. Filmen er hysterisk morsom når Samuel L. Jackson trer inn. Morsom og underholdende altså. Jeg syns likevel ikke at filmen er så «viktig», som den kunne ha vært, med synet på slaveproblematikken og slikt – men det får heller kanskje bli opp til den mer konvensjonelle Spielberg og hans «Lincoln» å diskutere. Filmen har så absolutt en god historie, som er godt skrevet, men jeg ble ikke like fornøyd med resultatet av denne som av Inglorious Basterds. For det er en relativt «enkel» heltehistorie, som i mine øyne faktisk mangler litt troverdighet (godtro i hovedkarakteren) – Nå skal det vel igjen sies at denne forvirrende troverdigheten alltid har vært et av Tarantinos privilegier som auteur. Django er muligens den morsomste jeg har sett av Tarantino, men Inglorious Basterds, Pulp Fiction og Reservoir Dogs fascinerer meg mer. Django Unchained er ganske grafisk, og Tarantino har satset hardt på dette feltet med denne filmen, her skal det være litt kontroversielt, og det er bra, syntes jeg. Noe som likevel er litt synd, er at denne filmen er mer kontroversiell i effektene, og det visuelle, enn den er i fortellingen. Filmfortellingen er faktisk bittelitt konvensjonell, uten at jeg faktisk skal stemple filmen for det.

    For når alt kommer til alt, så er dette nok en god og sjokkerende film av Tarantino, som spiller på en stor del av publikums følelsesregister. Filmens underholdningsverdi er vannvittig, og i blant så kan det alene være nok til at det blir en god film – Det ble det. Min spådom er at Django tar en viktig Oscar, og den tror jeg Christoph Waltz tar, akkurat som han gjorde i Inglorious Basterds. Manuset er bra, men der håper jeg heller at Moonrise Kingdom får anerkjennelsen! Jeg uansett er helt enig i terningkast 5!

  • Da er filmen sett på det store lerrettet og her er min utfyllende anmeldelse:

    Hvor skal jeg begynne for å forklare forventingene jeg hadde til denne filmen? La meg bare si at de var SKYHØYE og fallhøyden enorm! Og heldigvis gikk jeg ut av kinomørket med et stort glis rundt munnen. Med andre ord, Django Unchained skuffet ikke! Jeg har skjeldent/aldri vært på en kinofilm med like god stemning i salen som Django Unchained hadde! Folk jublet, klappet og lo seg ihjel, det var med andre ord flere som koste seg! 

    Jeg begynner og gi min mening om skuespillerne med hovedmannen i fortellingen, nemlig Django selv, Jamie Foxx: Foxx har den mest annonyme rollen av de store navnene i filmen, men gjør allikevel en meget habil jobb som den ordknappe Django. Tarantino har tidligere forklart at han skrev rollen til Will Smith, nå i ettertid er jeg glad for at Smith måtte takke nei og Foxx steppet inn, for Jamie Foxx er Django! 

    Christoph Waltz: Hva kan man si om denne mannen og rollefiguren Dr. King Schultz? Jo, Waltz storspiller og har filmen helt klart morsomte og mest underholdene karakter! Man ler bare man ser denne mannen, og den første timen av filmen tilhører i store deler Waltz! Helt klart Oscar nominasjon kalliber over prestasjonen selvom det er var en annen i filmen som jeg mener fortjener den enda mer enn Waltz. 

    Leonardo DiCaprio: Filmens høydepunkt for min del. DiCaprio storspiller og klarer mesterlig å skildre den avskyelige Calvin Candie på en sjarmerende og ekkel måte! Jeg mener rollen som Candie er den vanskerligste rollen å spille og DiCaprio utfører oppgaven med den største selvsikkerhet! Hva Oscar akademiet har tenkt med når de ikke en gang nominerte Leo i år lurer jeg på enda! 

    Samuel L. Jackson: Mannens helt klart beste rolle på hvertfall et ti år! Makan til jævlig fyr fremstilt på film skal du lete lenge etter og Jackson gjør det på sin særegne måte og Stephen the «housenigger» er en rollefigur som vil bli husket i lang tid fremover!

    Jeg skal ikke legge sjul på at jeg er STOR fan av Quentin Tarantino, men mannen har ikke levert helt i toppen på noen år nå, derfor er det ekstra deilig og se at Django Unchained virkelig innfrir alle forventninger! For makan til underholdene film skal du lete lenge etter! Det er spesielt en scene i filmen jeg vil trekke frem som et stort høydepunkt og det er middagsscenen på Candieland! Måten han bygger opp spenningen i denne scenen med smart, humoristisk og underholdene dialog er bare og ta av seg hatten for. 
    Slavetiden er en tid som skjeldent blir fremstilt på film, en av mennesketidens absolutt mørkeste synder, og Tarantino sparer ikke på grafiske fremstillinger, både språkelige og ved bruk av rå vold! Vi får virkelig kjenne på kroppen hvor forferdelig og jævlig denne tiden var. Musikken i filmen er også et kapittel for seg selv! Fantastisk rett og slett!
    Er Django Unchained bare bra? njæ, nesten! Den har et par logiske brister og en ganske kjip cameo med sjefen sjæl som han kanskje burde spart seg for! Men utenom disse små bagatellene er Django Unchained den beste filmen jeg har sett på flere år og en film jeg gleder meg til å se igjen! BRAVO TARANTINO!
    Terningkast: 6!

  • Jeg trenger hjelp til å sette sammen et alternativt Tarantino soundtrack. Hvilke låter ville DU hatt med i filmene hans, som han selv har utelatt? Les mer på http://www.krakelurium.com/:

    http://wp.me/p1n442-db

  • HenrikHenriksen

    Det begynner å bli mange slike etniske voldsfilmer nå, med stereotype onde hvite slaveeiere/kriminelle/whatever og «kule» afro-amerikanere som dreper hvite.

    Jamie Foxx uttalte jo «på spøk» (selvfølgelig..) på SNL at «I get to kill all the white people, how cool is that!».

    Vi kan jo forestille oss at rollene var omvendt, eller at f.eks en asiatisk skuespiller som Jackie Chan hadde sagt: «I get to kill all the black people, how cool is that». Nei, dette ville nok aldri skjedd.

    Hollywood kan selvfølgelig lage akkurat hvilke filmer de ønsker, med akkurat de heltene og skurkene de ønsker, men det begynner å bre seg ut en forestilling nå om at de har strukket strikken litt for langt i et par filmer som «Machete», «Django» og «American History X» for å nevne noen veldig få. Og i ettertid har det også kommet ut at mange afro-amerikanere som ser disse filmene på en måte føler seg berettiget eller at det godkjent å hate hvite eller drepe hvite. På Twitter i etterkant av Django filmen kunne man f.eks lese følgende meldinger:

    (Fra Examiner.com)
     
    «Seeing Django reignited my desire to kill white people,» said «Flex.»

    The tweet had been deleted, but many more were available.

    «After watching Django, all I wanna do is shoot white people,» another person said.

    «We need a modern dy django to kill some white people (sic),» tweeted another.

    «#IsItWrongIf u wanna kill all white for 30min after you see Django Unchained (sic),» added «Joey Logan.»

    «After watching Django all I want to do is eat baked beans and biscuits and shoot white people for money,» said «Rusty Nail.»

    In all, Twitchy posted 13 tweets expressing a racist desire to murder white people.

    Og flere seriøse filmkritikere har sagt at volden i filmene nå begynner å gå for langt. Når man da også bringer raseproblemet inn i disse filmene så leker man med ilden. USA har en lang og blodig historie med raseopptøyer (Watts på 50 tallet og helt opp til LA Riots på 90-tallet). At filmskapere som Quentin Tarantino stadig rører i denne gryta og promotere vold basert på etnisk opprinnelse kan i beste fall gjøre at gnisninger mellom etnisiteter øker eller vedvarer eller i verste fall utløser reell vold mellom disse. Det ha rogså i etterkant av slike filmer blitt en hardere tone mellom de mer ytterliggående fraksjonene i det politiske livet i USA, hvor man åpenlyst snakker om å drepe og skyte hverandre fordi man ikke deler samme oppfatning om ting. (Dette gjelder både demokrater og republikanere).

    Vi har alle et ansvar for å lage et bedre samfunn rundt oss. Quentin Tarantino er ikke med på dette, tvert imot øker han motsetninger og hatet som ligger der ute. At dette glorifiseres i norske medier og av norske filmseere, avslører at vi nok burde se litt på hva slags syn vi har på filmvold og se på hva slags samfunn vi ønsker å leve i.

    • Haakon

      «Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.» Jeg er enig med deg i at å hele tiden snakke om rasisme gjør at vi bruker lenger tid på å bli kvitt det, men jeg mener også at det er utrolig viktig å snakke om disse temaene, for – som Rune sa, å lære nettopp hvor jævlig slaver og grupper som var lavere på rangstigen hadde det. Når det kommer til generell vold på film finnes det ingen eller få undersøkelser og fakta som viser at voldelig underholdning gjør oss mer voldelige.