Jeg står på toppen av et skyhøyt tårn. Langt i det fjerne, på tuppen av en klippe, ser jeg et lysende tempel, en grav. Jeg hiver meg ut fra tårnet, folder ut paraglideren og svever over landskapet.

Det er få som er så gode på å skape den episke eventyrfølelsen som Nintendo, og nå har de gjort det bedre enn noen gang tidligere.

I The Legend of Zelda: Breath of the Wild blir du kastet ut i en enorm spillverden og et spennende eventyr, som engasjerer fra første sekund.

Spillet er utfordrende, men aldri urettferdig – du har full frihet samtidig som du har en spennende historie som driver deg videre. Når Nintendo nå har gjort kongeriket Hyrule til en helt åpen spillverden for første gang, har de samtidig perfeksjonert konseptet.

Spillanmeldelse: «Horizon Zero Dawn» – Et gjennomført actionrollespill du blir oppslukt av.

Den tradisjonelle historien

«Open your eyes». Fortellingen begynner rett på. Link våkner opp i en grotte, uten noen minner om hvem han er. En stemme ber ham om å gå ut i verdenen utenfor, Link er Hyrules redning.

Et landskap i ruiner vitner om en svunnen storhetstid. Calamity Ganon har bredt sin ondskap over landet, og du er den eneste som kan hjelpe prinsesse Zelda med å bekjempe ham. Men det vet ikke Link – enda.

Det er den tradisjonelle historien om kampen mellom det gode og det onde, om den utvalgte helten og den vakre prinsessen, som nå skal utspille seg nok en gang. Men selv om jeg har hørt historien før, blir jeg umiddelbart grepet av den.

Nintendo viser seg igjen som strålende historiefortellere i Breath of the Wild, og denne gangen fungerer det ekstra godt siden de har klart å kombinere den gode fortellingen med en fabelaktig, åpen spillverden.

Du kan temme hester i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. (Foto: Nintendo).
Du kan temme hester i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. (Foto: Nintendo).
Et formål med spillverdenen

Zelda-spillene har tradisjonelt vært lineære spill, der du ved hjelp av fortellingen ledes gjennom spillet fra a til å. Hjernenøtter måtte løses før veien videre ble klar, og et realt sjefsmonster ventet på deg ved slutten av hver sekvens.

Nintendo har inkorporert disse elementene i den åpne spillverdenen på en smart måte, samtidig som de gir deg en enorm frihetsfølelse.

Etter at du har utforsket det “lille” (les svære) startområdet, får du oppdraget om å bekjempe den onde Ganon. Men du vil ikke klare å ta kampen før du har gjort deg selv sterkere, utviklet evnene dine og funnet de riktige hjelpemidlene. Du må også finne fire «divine beasts», som skal være nøkkelen til å bekjempe ondskapen.

På denne måten har Nintendo gitt spillverdenen et ordentlig formål, og historien og spillverdenen spiller på lag.

Tøffe hjernenøtter å knekke

Samtidig som du utforsker verdenen og utvikler ferdighetene dine, forsøker Link å nøste opp i hvem han er, og hvorfor han er den eneste som kan redde Hyrule fra undergang. Etter hvert som gamle minner dukker opp, får også du en innføring i bakgrunnshistorien for hva som har skjedd.

Templer, eller hellige graver, er også spredt utover hele Hyrule, og du må løse oppgavene her for å få belønningen i den andre enden.

Hjernenøttene er ofte vanvittig vanskelige, samtidig som de er latterlig enkle når du endelig forstår hvordan du må manipulere elementene i spillverdenen for å komme deg videre.

Jeg ble utrolig frustrert ved flere anledninger, fordi den knotete løsningen jeg hadde på puslespillet ikke fungerte. Da aha-opplevelsen om hvordan jeg måtte gjøre det endelig kom, var følelsen av mestring desto større.

SPILLANMELDELSE: «Nioh» – Mestringsfølelsen venter på deg.

Link lærer om Zelda og seg selv i minner som dukker opp når han besøker steder han har vært før. (Foto: Nintendo).
Link lærer om Zelda og seg selv i minner som dukker opp når han besøker steder han har vært før. (Foto: Nintendo).
Låner fra andre

Nintendo har lånt fra mange andre spill når de har designet Breath of the Wild. For å nevne et par eksempler vil Far Cry-spillere kjenne igjen tårn som må låses opp før du får tilgang til kart over nye områder, mens de som har spilt The Witcher 3 kan fryde seg over at du også her kan temme ville hester for å ri på dem.

Elementer fra de beste spillene sjangeren har å by på er satt dem sammen til ett spill, og det er strålende, men det kan nesten bli litt overveldende, for spillverdenen i Breath of the Wild er enorm.

Ser du det fjellet langt der borte i der fjerne? Kanskje det skjuler seg en skatt på toppen? Du finner det ikke ut før du drar dit.

Alt du ser kan du nå, men pass på, Hyrule er en ugjestmild verden, og mange av fiendene du møter vil vise seg å være for mye for deg å takle. Kom heller tilbake når du har bedre utstyr, flere helsebringende måltider, og kanskje en magisk eliksir eller to.

Du møter på mange tøffe fiender i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. (Foto: Nintendo).
Du møter på mange tøffe fiender i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. (Foto: Nintendo).
En dynamisk spillopplevelse

Vanskelighetsgraden gjør at du tenker deg om flere ganger før du starter en kamp med fiender du kan unngå, men når du endelig er klar for strid er det ekstra tilfredsstillende.

Rester av Hyrules storhetstid dukker blant annet opp som svære maskinmonstre, som en gang var hjelpere, men som nå har blitt tatt over av Ganon. Laservåpen og ugjennomtrengelig pansring gjorde meg dødsredd for disse skapningene i starten av spillet. Da jeg endelig hadde fått meg gode nok våpen til å beseire en slik kjempe for første gang, var jeg mildt sagt begeistret.

Og disse monstrene er bare småtteri sammenlignet med noe av det andre du møter, men balansen mellom utfordring og mestring gjør Breath of the Wild til en dynamisk og variert spillopplevelse.

Det er viktig å ha det rette utstyret og hjelpemidlene i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. (Foto: Nintendo).
Det er viktig å ha det rette utstyret og hjelpemidlene i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. (Foto: Nintendo).
Elementene påvirker deg

Til tross for Nintendo Switch og Wii U sine tekniske begrensninger, og periodevis fall i bildefrekvens, ser Breath of the Wild veldig flott ut. Gresset som duver i vinden, fuglene som flyr mot himmelen når jeg kommer for nær, og utsikten fra toppen av fjellet jeg klatret opp er nydelig.

Det jeg liker best med spillverdenen er imidlertid hvordan omgivelsene påvirker deg, og hvordan du kan bruke elementer i den selv.

Jeg måtte bli slått ned av lynet tre ganger under en regnstorm, før jeg skjønte at det kanskje var lurt å legge vekk det svære spydet jeg hadde på ryggen.

Kulde og varme påvirker deg, nei du kan ikke klatre opp på den kalde fjelltoppen i bare T-skjorte. Da fryser du i hjel! Når det regner får du dårligere grep når du klatrer, er strømmen i elva sterk klarer du ikke å svømme oppover den. Slike små grep gjør spillverdenen til et levende og spennende sted å være.

Spillanmeldelse: «The Legend of Zelda: Twilight Princess HD» – En gammel klassiker det er verdt å løfte frem.

En fryd!

Det er en fryd å spille The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Den enorme spillverdenen og den spennende historien gjør spillet til et episk eventyr, med meg som den store helten i det.

Samtidig har spillet det herlige glimtet i øyet serien alltid har hatt, i form av rare sideoppdrag, artige rollefigurer, og tullete dialog.

Nintendo har mer eller mindre fulgt den samme oppskriften for Zelda-serien i årevis. Det er en oppskrift som fungerer, men når de nå omsider videreutvikler serien har de tatt den til et helt nytt nivå. The Legend of Zelda: Breath of the Wild er det beste Zelda-spillet til nå – kan det bli bedre enn dette?

(Spillet er testet på Nintendo Switch).

Om SPILLET

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • Stein Hansen

    Dette virker som et spill som gamle Zelda-fans elsker, men betyr det at vi utenforstående vil synes det er 10/10 eller sekser som her?
    Når et spill får max score forventer jeg at det leverer over all forventning, er nyskapende og har hundrevis av timer med gjenspillbarhet (Hvis det er et ord). Av det jeg har fått med meg hittil virker det ikke som om de treffer skikkelig på noen punktene.

    Jeg skulle veldig likt å se en anmeldelse av en person som ikke har spilt Zelda før. Det virker som om samtlige anmeldere i store mediahus er storfans fra før av, og jeg føler det gir et skjevt bilde av hvordan spillet faktisk er.
    Poenget mitt er altså at det kan godt være tidenes beste Zelda spill og 10/10 innenfor serien, men hvordan er det sammenlignet med andre spill?

    Jeg tror nok det vil gå en liten stund før hypen dør ut og vi får se de faktiske scorene.

    PS: Jeg prøver ikke å ta spillglede ifra noen og håper dere alle koser dere med spillet! Det er bare det at denne lanseringen minner meg så veldig om Fallout 4 som fikk veldige gode tilbakemeldinger, men var et skikkelig dårlig spill på absolutt alle måter.

    • Det er et godt poeng, Stein! Men veldig vanskelig å svare på. 🙂

      • geoff

        Hadde du framerate-problemer?

        • Som nevnt så var det sporadiske fall i framerate ja. Ikke veldig mye, men nok til at jeg la merke til det.

          • geoff

            Har hørt at problemene forsvinner helt dersom man spiller i handheld-mode, stemmer det?

    • Joakim Blomquist

      Er ingen fan av Zelda til tross for å ha vokst opp med diverse Nintendo konsoller. Har spilt flere, men ingen har fengslet noe særlig unntatt Wind Waker på GameCube. Siden BotW kom ut har jeg ikke klart å å legge det fra meg. Jeg har ikke blitt så fengslet av et spill siden jeg gikk på ungdomsskolen. Det var rett og slett som å gå 10 år tilbake i tid og møte videospill på nytt. Anbefales på det sterkeste fra meg. Noe helt spesielt.

      • Stein Hansen

        Hey, takk for svaret! Nå har jeg fått svar fra mange forskjellige hold på diverse foraer og har dannet meg en bedre mening.
        Har hørt fra hardcore fans som både elsker det, ikke er helt fornøyde og er misfornøyde samt nybegynnere som både elsker og misliker det. Det virker som om spillet er hit or miss med en veldig stor majoritet av hits.

        Håper dette er til hjelp for de som vurderer å kjøpe det nye spillet; det ser ut som om det er verdt pengene! Jeg har enda ikke hørt fra en Zelda-fan som ikke synes det var verdt å spille.

    • Tord Laudal

      Litt som Joakim sier her, jeg like ww svært godt og twillight princess var bra ,det var også det jeg har spilt avv mm. Men, det jeg har spilt til nå min 20-25 timer av dette har vært fantastisk… å ja jeg likte witcher 3 og dark souls osv . Jeg syns det sammenlignes bra med mye av andre spill som jeg nevner, men meninger og det kan forandres, jeg har ikke noe fps problemer.

      Som regel er jeg litt uenig i krittikere, men ja jeg tror faktisk for engang skyld at den gjennomsnittlige krittik scoren ikke er så ille. Men, meninger. Jeg forventer å at et 10 spill er solid, men ja blitt flinkere til å ignorer hype, så jeg forventer bare et bra spill som prøver på noe litt nytt eller føles vel bare solid ut , og det syns jeg at jeg har fått, med en meget solid sammensatt verden, morsomt og utforske, noen nye mekaniker , som føles ut som et stort eventyr og det gjør det.

      Jeg ser problemet med å anmelde hvis man er stor fan, men det er vel også et bra tegn at stor fans syns det er bedre eller like bra som forgjengeren, nei jeg er enig det er ikke positivt hvis de anmelder for all del, men det er heller ikke positivt at de som hater og misliker sjangeren anmelder det… uansett mitt inntrykk er jo at de absolutt flest syns dette er bra….

      Om det er 10 for meg det er noe helt annet , jeg er som sagt 20-25 timer uti det. Hvis det er tidenes best zelda så er det jo mest sannsynlig bra, ocarina of time blir jo fremdeles med link to the past ansett som bunnsolide spill…

      Jeg er helt enig med fallout 4 det var en skuffelse, men dette har bare vært morsomt. Uansett jeg prøver å bruke en snitt karakter og evnt diverse user score som en pekepinn… det føles ofte ut at spill jeg virkelig liker ganske ofte ikke blir likt av kritikere like mye som jeg gjør, men blir likt veldig mye av fan basen som vist på huser score, selvsagt er noen spill jeg liker som har solid kritikk score som hittil dette ,smg , mass effect 2, portal 2 , u2 , arkham city og kanskje til ogmed tlou på grounded… men user score fra diverse steder er en bedre peke pinn for meg ,hvis det gir mening.

      Uansett meget godt skrevet anmeldelse.

      • Stein Hansen

        Takk for et veldig utfyllende svar!
        Jeg er også enig i at det er bra det er skrevet av en Zelda-fan, fordi da vet de andre Zelda-fansene hva de får. De er tross alt målgruppen.
        Altså blir det et tveegget sverd og det blir opp til individet å «dømme» skribenten utifra hva de har ytret tidligere. Jeg stoler på Marte, Birger og røkla, så at dette er et kjempebra spill har jeg ingen tvil om lenger!

        • Tord Laudal

          Takk for det. Hyggelig å høre du likte svaret.
          Ja, det er jo det. Å vist det sammenlignes med å være bedre en til og med oot så er det jo positivt. Ja, det blir jo det opp til være enkelt å dømme. Vi har alle ting som vi misliker og liker i spill. Men, ja jeg får du for kost deg når du gir dette et forsøk 🙂

    • Truls Johnsen

      Takk Stein! Du stilte akkurat det spørsmålet jeg selv satt og lurte på; «betyr det at vi utenforstående vil synes det er 10/10 eller sekser som her?». Jeg har aldri spilt et Zelda spill i mitt liv, og er usikker på om jeg skal «våge og tro» på anmeldelser av de som kjenner serien/er fans… Mange gode svar fikk du (og jeg!) nedenfor her, 🙂

    • Hejfaderittan

      Jeg må bare si meg meget uenig i at Fallout 4 er et dårlig spill. Det er greit nok at du mener det, men de fleste profesjonelle anmeldere, samt en bråte med Fallout-fans, mener noe helt annet.
      Just sayin’…

      • Stein Hansen

        Det skal du få lov til å mene. Jeg synes spillet hadde elendig grafikk. De hadde rett og slett bare reskinna Skyrim, ett spill som var 5 år gammelt på den tiden. Oppå det kjørte spillet ekstremt dårlig. Selv med en veldig god PC fikk jeg bare 18 fps når jeg var utenfor bygninger. Umulig å leve seg inn i, og enkelt å alt tabbe seg ut og glemme at man spilte.
        Dialogene var ekstremt dårlig, og det var ikke noe poeng å ha alternativ fordi alt førte til de samme tingene. Det var ingenting av innhold som vi ikke hadde sett før i mye bedre spill.
        Og det tok de 600 kroner for.

        Fallout 4 sin lansering, etter Elder Scrolls Online, bevist for meg at Bethesda har mistet all kreativ sans. Skyrim forblir det siste produktet de har produsert som faktisk er verdt å betale penger for.

    • Audun Wilhelmsen

      «Når et spill får max score forventer jeg at det leverer over all forventning, er nyskapende og har hundrevis av timer med gjenspillbarhet»

      Forventer du at det lever over all forventning på alle områder? Eller er det nok å levere på bare ett eller to? For meg er Portal et 10/10 spill, men det leverte jo ikke en god åpen verden og soundtrack var minimalistisk. Det er et veldig lineært og enkelt spill på mange måter. Men det var perfekt på det det prøvde å oppnå.

      Det som gjør Zelda til et 10/10 spill er at det er en perfekt åpen verden med masse mekanismer som interakterer perfekt med hverandre. Den leverer også fantastiske puzzles, som kunne vært et kult spill i seg selv uten den åpne verden (som Portal). Så den leverer over forventningene på de to måtene. Jeg vil også si at det visuelle designet er eksepsjonelt bra.

      Historien, soundtracket, grafikken: alt dette er bare bra nok for å støtte det BOTW er eksepsjonelt på.

      Jeg har spilt en del Zelda spill, men er ingen stor fan, og ingen av dem har vært favoritt. Men jeg vil si at BOTW er et av de få spillene jeg klassifiserer som perfekt.

      Du kan alltids finne noe å kritisere spillet for, men det gjelder alle spill. Det du må spørre, er om de manglene står i veien for at spillet oppnår det det prøver å oppnå.

      Og når du leser anmeldelser må du tenke på om spillet leverer på en måte som tilfredsstiller deg. Jeg liker ikke rollespill så godt f.eks., fordi de ofte viler for mye på story, mens jeg er mest ute etter gameplay når jeg spiller spill. Så hvis jeg ser at anmeldelsen sier at det har eksepsjonelt bra story, men bare OK gameplay, så vil jeg hoppe over. Og jeg kan anerkjenne at selv om det ikke tilfredsstiller meg, så kan det fortsatt være et perfekt spill.

      • Stein Hansen

        Portal er et 10/10 spill for meg. Det er unikt, og ekstremt gøy å spille om og om igjen. På toppen av det er det ganske gammelt i spillsammenheng. Og jeg er helt enig i det du sier. Det er lineært til tider, men selve konseptet med spillet er så interessant og mekanikken er så gøy å bruke.

        Ja, jeg forventer at det leverer over alt forventninger på alle områder. Med en gang noe trekker ned vil det dra ned hele spillopplevelsen. For meg kan dette være så lite som dårlig optimalisering. Jeg takler ikke å spille spill som har like mange frames i sekundet som en Power Point presentasjon, det trekker meg ut av opplevelsen og jeg sitter hele tiden med en følelse av at «dette kunne vært utrolig mye bedre».

        Jeg kan fortsatt like spillet selv om det bare er veldig bra på noen få punkter, men det blir naturligvis ikke i nærheten av 10/10 for meg da.

        Gameplay over story, enig. Spiller omtrent bare multiplayer spill, eller spill som utvikler seg på egenhånd og gir deg utfordringer (Civilization, Banished, Tropico, Cities Skylines). Det hender jeg liker storyen, men det er sjeldent. Et eksempel på story som jeg elsket var Bastion.

    • Emil S U

      Har ingen erfaring fra andre Zelda spill men liker Breath of the Wild veldig godt. Jim Sterling har et veldig bra review som også tar opp enkelte ting som trekker spillet ned.

      Er ikke enig i at spillet er en klar 6/6 eller 10/10 for det har enkelte mangler, men det er absolutt et bra spill.

  • Vil noen bytte sin Wii U mot min PS4? Jeg bruke alle Wii U-pengene mine på tannlegen, og nå får jeg ikke spilt Zelda.

    Helt seriøst.

    Mvh Inger Løvoll

  • Truls Johnsen

    Huffda… Nå er jeg hekta på «Horizon», sitter og venter på «ME Andromeda», og så triller du ENDA en sekser Marte!?! Nei og nei…. Jeg må innrømme at jeg aldri har spilt et Zelda spill før, nå (etter å ha lest anmeldelsen og svarene på Steins spørsmål under her) så føler jeg nesten at jeg «må»… 😉

    • I know! So little time, som much games! DET ER FOR MYE BRA! 😀

      • Truls Johnsen

        Ja, jeg skal jo ikke klage, dette er jo luksus, dette er jo hva man drømte om på 80 og 90 tallet, da man satt der og klimpret på Commodore 64, knotet med installering på Amiga, knakk stikker på Atari 2600 og slet med NES iløpet av et par kvisete tiår…. Alt ble bedre med en skikkelig pc på 2000 tallet, men at overgangen til min første konsoll skulle by på DETTE problemet, nei makan… 😁😁

    • Erland Nettum

      Næsj. Som du selv sier, det er så mye der ute. Jeg takler ikke spill med søt grafikk.

    • Fredrik Thoresen

      Mass Effect: Andromeda

  • Sander Nærum Aadalen

    Er det verdt å kjøpe Nintendo Switch?? Har veldig lyst til å kjøpe dette spillet fordi det ser veldig morsomt og bra ut, men har bare Playstation 4:(

  • Trond Sinfour Borgersen

    Elsker spillet, rett og slett, så er heelt enig med terningkast 6

  • StianY

    Litt synd at ikke Link er blitt transseksuell eller lignende, hadde blitt gamergate-furting-bonanza i kommentarfelt overalt, skulle ledd meg fillete. Hadde vært fullstendig verdt det. På en seriøs note: bra at det ser ut til å innfri, men var sikker på kjøp uansett . Blir en bra helg!

    • Mercutio

      Hva mener du? Link er vel temmelig androgyn i utgangspunktet. Kjønnet har jo ingen rolle i spillene uansett.

    • epleguy

      Årets spill for utskudd og degenerates er vel Mass Effect Andromeda

  • zteinr

    Dette blir garantert årets spill

    • Tord Laudal

      Står mellom dette og persona 5 for min del. ME andromeda og rdr 2 kan jo overaske.

  • Erland Nettum

    Blir bare nødt til å innfinne meg med at dette er en verden jeg som gamer aldri vil ta del i. Klarer ikke bli engasjert i spill med søt grafikk.

    • Stig

      Ikkje Borderlands heller?

      • Erland Nettum

        Jo, de fikser jeg av en, for meg, litt uforklarlig grunn.

        • Fredrik Thoresen

          Synd for deg. Borderlands er jo et skikkelig drittspill i forhold til dette.

  • Bjørn Olav Henjum

    Jeg har aldri prøvd en spillkonsoll,så jeg kan ikke kjøpe dette, men har sett dette spillet på Twitch flere ganger, og jeg er imponert. Konsoller er i ferd med å forbigå PC med dette spillet og Horizon, grafikk messig, synes jeg.

    Og i motsetning til Erland under her så liker jeg spill med søt grafikk, selv om ikke det er det viktigste i et spill for meg. 🙂

    • rattus_norwegicus

      PC ligger allerede flere generasjoner foran konsoll med tanke på grafikk og ytelse, bare se på enb-mod’ene til Skyrim special edition for eksempel. Og der kan en spille med 60+ bilder i sekundet i tillegg. Selv ikke PS4 Pro kommer i nærheten av milepælene til Nvidia 1070- og 80-serien. Men jeg er enig i at hva de får til på maskinvare som allerede er 4 år gammelt er veldig imponerende, spesielt Horizon Zero Dawn.

      • Bjørn Olav Henjum

        Enig med deg. Jeg har alltid bygget PC’ene mine selv, og overklokket dem etter alle kunstens regler. Det er som en tilfredsstillende hobby for meg. Men dette spillet og Horizon Zero Dawn, som ikke er tilgjengellige for PC, er nydelige spill som får meg til å vurdere å kjøpe en spillkonsoll for første gang. Men jeg skal holde ut. PC ftw o/ 😛

        • Fredrik Thoresen

          Wii U-versjonen av BoTW ble leaked før release, og «fungerer» allerede på PC. Om noen måneder er nok alle de verste bug’ene fikset, og da kan du spille Zelda i 4K/60 FPS på PC.

          • Truls Johnsen

            Men da måtte jeg feks kjøpt ny hardware,,,, igjen,,,

            • Fredrik Thoresen

              Samme her ;_;
              Men bedre å bruke 4000kr på nye PC-deler enn Switch + spill, egentlig.

        • Truls Johnsen

          Vet du; akkurat det der var min greie og.. Jeg derimot, ble «lei» av å alltid måtte oppgradere pc annenhvert år (nesten), og da ekslusiviteten på spill nå har begynt å bli veldig plattformorientert, vel, da var min grense nådd. Jeg investerte i en alder av 47 i min første konsoll (PS4Pro), og hoppet av pc etter å ha startet med C64 i 85… Sånn sett er jeg vel et klassisk eksempel på en som ga opp å kjempe mot markedskreftene, men etter å nå ha spilt igjennom siste Tomb Raider (for første gang på konsoll), og nå holder på med Horizon, (her og forhåndsbestilt ME «Andromeda»), så må jeg si at jeg faktisk ikke har angret ett eneste sekund. Mine pcbyggedager er over, pengene jeg før brukte på siste skrik av hardware til pc`n, går nå til spill (gjerne second hand, eller sykt bra tilbud som PS+ medlem), og det er utrolig nok …helt greit. 🙂

          • Bjørn Olav Henjum

            Takk for svar. Jeg må innrømme at fristelsen til å kjøpe en konsoll blir større og større hele tiden. Så mye enklere 🙂 Jeg er 46, og min førsta datamaskin var Commodore VIC-20 i 1981, deretter C64, så Amiga. Disse kan vel også egentlig kalles konsoller, om man legger godviljen til 🙂

            Jeg prøvde min nevøs PS3 for noen år siden, men måtte konstatere at jeg ikke fikk helt dreisen på kontrolleren. Spilte et spill jeg var veldig kjent med fra PC (Fallout 3), men jeg endte opp med å gå i feil retning hele tiden, omtrent som kyllingen i filmen Moana 😀 Men det er vel en vanesak, så jeg skulle nok klart å bli vant med den etter litt mer øvelse.

            Hyggelig å se at det er andre ‘gamlinger’ som meg som fortsatt liker dataspill! 🙂

            • Truls Johnsen

              Eneste «ankepunktet» mitt mot konsollen er nettopp kontrolleren.. Som hardbarka pcgamer sliter jeg litt med den ja… Hadde ønsket at jeg kunne brukt mus og tastatur på Ps4Pro’en, men man venner seg til bruken.. Kjøpte en annen kontroller der venstre stikke sitter litt opp til venstre, det hjalp meg litt. Blir nok aldri like bra som mus og tastatur da.. 😉

  • andreas

    jeg har spilt det og her er mine vurderinger: vanskelighetsgrad: for høy, grafikk: bra, lydspor: dårlig, gjenspillmulighet: nærmest ikke-eksisterende og historie: dårlig. terningkast 1

    • Audun Wilhelmsen

      Sår fordi du ikke skjønner spillet? Eller troll?

      «gjenspillmulighet: nærmest ikke-eksisterende»

      Sier du om spillet med kanskje høyest gjenspillingsmulighet gjennom tidene. Noen ting man kan gjøre: drep ganon på kortest mulig tid, spill igjennom uten å bruke fast travel, spill uten å bruke våpen (alt kan drepes på en mer kreativ måte), spill igjennom lineært (bare følg quests), spill igjennom maksimalt ulineært (lås opp hele verden uten å gjøre quests), spill uten å bruke spirit orbs (man kan fint kompensere med mat/elixirs og armor), etc., etc.

      «historie: dårlig»

      Her må det sies at du må dømme et spill etter hva det prøver å oppnå. Storyen har som hensikt å støtte gameplayet, ikke som noe som har stor verdi i seg selv. Og i Zelda gjøres det perfekt. Historien er stort sett unna veien, og det er akkurat nok av den til å få store hendelser i spillet til å føles viktige og sette handlingene dine i kontekst. Vil du ha god historie, med karakterutvikling og alt det der, se en film eller serie.

      Spill med god historie, lar det ofte gå ut over gameplay, med alt for mange cut scenes og dialogtre. Zelda har som mål å maksimene morsomt gameplay. Historien handler hovesakelig om deg og hva du gjør: løser du oppgaver kreativt, eller med rå kraft? hjelper du folk på veien, eller løper du rett forbi?

      Det finnes spill som klarer å fortelle en ganske bra historie som er sømløst sammenvevd med gameplay, men de er sjeldne.

      • andreas

        jeg skjønner spillet. man blir tvunget inn på en satt sti. man må for eksempel ta death mountain for å ha en sjanse videre i spillet fordi enkelte fiender krever groron skjoldet for å bekjempe. man må også 4 shrines på the great platau i en bestemt rekkefølge fordi ellers finner man dem ikke. breath of the wild er et spill som lover for mye i forhold til hva det holder. såkalt pieces of heart er fjernet til fordel for spirit orbs som er mye vanskeligere å få tak i.

        • Audun Wilhelmsen

          lol, wtf. Jeg tok death mountain helt til slutt etter å ha drept omtrent alt i spillet. Drepte tom. Lynel uten det sjoldet, og bruker det fortsatt sjeldent. Robotene kan man ta på et dusin forskjellige måter. Etter Kakariko tok jeg alt i helt tilfeldig rekkefølge uten problemer.

          Det er ikke noen spesiell tvunget rekkefølge på great platau heller, etter den første shrinen. Og det er jo tross alt bare den første timen. Det er over 130 shrines, så at de første 4 er lagt opp litt lineært må være tilgivelig.

          Du er helt på bærtur når du sier man blir satt på sti. Noe må du ha misforstått. Jeg snakker daglig med to andre som spiller det, og vi gjør ting i vidt forskjellig rekkefølge.

          Det er kanskje et spill hvor det lønner seg å være litt sosial.. snakk med andre og utveksle idéer osv. Ettersom spillet ikke tvinger på deg noe særllg tutorials, er det lett å gå glipp av ting. Jeg lærte ikke å bruke skjold ordentlig før slutten av spillet f.eks., og det er en uvurderlig skill for å drepe Lynels selv om man fint kan trikse det til med Stasis+ og

          • Tommy Bekken

            Enig med deg Audun. Helt fritt hvordan man går fram i spillet.

    • Nikolai Iversen

      Terningkast 0 på andreas sin kritikk.

  • Audun Wilhelmsen

    Ja, kritikken god. Men jeg må bare si meg uenig, fordi ingen av de tingene han mener er dårlig, brydde meg det minste.

    «an odd decision to constantly break immersion and flow by halting the player» – shrines føles som en fin pause.. spillet har en rytme hvor du bytter mellom utforsking og problemløsing. Uten denne rytmen hadde spillet blitt ensidig. De er også kult at de varierer om utfordringen er innenfor eller utenfor shrinen. Noen ganger er problemløsningen bare å finne shrinen.

    «the proper way of handling shrines is to complete them on sight lest lose track of them» – det er feil egentlig, de markeres på kartet når du går bort til dem, og du kan løse dem senere

    «It’s a cheap and dirty way of making any game more “challenging” and I can’t say I find it particularly edifying.» – Jeg vil også si at det er «feil».. at noen fiender tar deg i et slag, er et hint om at du bør tenke mer kreativt.. eller du kan løpe videre. Jeg tror han har misforstått der. Vanskeligheten opplevdes alltid rettferdig for meg.

    «The other major point of contention holding back combat is – and you know I have to say it – weapon durability.» – Jeg kan se den, men jeg er helt uenig. Jeg liker systemet veldig godt. I andre spill får jeg ofte et favorittvåpen som jeg bruker til alt. Det kan føles litt frustrerende å miste våpen hele tiden, men det fører til mer variasjon og strategi. Det virker som anmelderen har litt «kort lunte».. små ting irriterer han veldig fort.

    «Now let’s talk about stamina.» – Kan aldri si jeg synes stamina var et problem, det starter som en liten hindring, men det gjør at det føles fantastisk når du får bedre stamina. Hvis man startet med så mye stamina han foreslo, ville det gått ca. 2 timer til du fikk så mye stamina at det ikke lenger er en reward å få mer stamina. Progresjonen her var utmerket. Det starter slik at du føles ut som en helt normal kar som vandrer rundt, og så blir du bedre og bedre til du blir en klatregud som kan sprette rundt over alle fjell og heimer uten hindring.

    Så jeg vil si: for å like spillet må du ha littegrann tålmodighet av og til. Du kan ikke forvente deg at spillet starter i full rulle, og har non-stop action hele veien. Det er et spill med rytme.

    Som med alt annet: det er ikke perfekt for alle.

  • Håkon Ruud

    Jeg triller også en terning. Jeg fikk 4. Kanskje jeg skal trille terningen en gang til. 3. Best jeg triller litt bedre, slik at jeg får et høyere tall. Jaja, alle utfall er jo like stor sannsynlighet for, så hvis jeg triller lenge nok får jeg nok 6.

    • Thomas Ramsfjord Dale

      Stop holding bitterness deep in your bum soul

  • Sjarlatan

    Nei, alt som har med gamergate å gjøre er pur kreft.

  • Tjoddleik

    Forstår ikke helt hvorfor terningtrilling brukes som karakter i aviser og nettaviser. Det virker litt sånn tilfeldig liksom. Greiere at de bruker en skala fra 1-10 da.

    • kjetilsen

      Det er samme prinsipp, men bare skala 1-6 der 6 er høyest.

  • Fredrik Thoresen

    Utrolig gøy spill, men litt lite innhold og mye repitisjon (slik som det ofte er i «open world»-spill).
    Å si at det er det beste Zelda-spillet noensinne er selvfølgelig bare sprøyt. Link’s Awakening er, om ikke det beste spillet, så i alle fall det beste Zelda-spillet i verden.
    Litt dårlig med musikk denne gangen også, selv om lyd-atmosfæren er veldig god.

    • Anders Guldal Bramness

      >Link’s Awakening er, om ikke det beste spillet, så i alle fall det beste Zelda-spillet i verden.

      Altså, hva?

      • Fredrik Thoresen

        Du leste riktig. Du burde prøve det. Majora’s Mask er også, for øvrig, ett av de bedre spillene i serien.

  • Fredrik Thoresen

    Folk som deg, som furter over gamergatere helt ut av det blå, er vel det eneste som er verre.

    • StianY

      Furter? Nei er du gal, det er jo hysterisk morsomt, reddit var kjedelig før men nå er det rene gullrekka.

      • Fredrik Thoresen

        «Nå»?
        Gamergate var jo for flere år siden? Bor dere hele Reddit under en stein?

  • mollerida

    Jeg gleder meg til å se det,men det er ikke jeg som spiller det,det er »gubben» Tenke seg til da,snart 60 og zelda frelst siden 80 tallet. Er litt morsomt da.

    • Jan Hansen

      Konge!
      (jeg er bare 41, men gleder meg som en unge)

  • Kebabgutten

    Tidenes beste zelda-spill for min del og! 🙂

  • Jam Solo

    Spillet er virkelig et mesterverk. Hvem skulle tro at Nintendo skulle bli kongen av open-world?

  • Nikolai Iversen

    det er jo ganske åpenbart at det er arketypen prins og prinsesse

  • Stingray5

    Irriterende at Nintendo vraket touch-funksjonene til U gamepaden.

  • Bård Havåg

    Noen som vet om denne nye konsollen lar en kjøpe/spille gamle spill slik man kunne på Wii? Blir aldri lei av Ocarina of Time og Twilight Princess, og etter at Wii-en konka ut hadde det vært veldig gøy om jeg kunne spille de på denne her og – i tillegg til dette nye spillet såklart.

    • epleguy

      For øyeblikket kan den kun spille Switch spill.

    • Espen Bohren

      Trodde din Wii blei stjålet jeg ?. Kjøpte du deg en ny for penga du stjal fra meg.

    • Espen Bohren

      Kun på switch og Wii u 😁. Visst du ikke har fått den stjålet og ?

  • elien

    du ønsker at se gode film? ikke har langt at gå til en film, skal du blot klikke her.> >>> MOVIEFULL32.BLOGSPOT.CO.ID

  • Naeshie

    Hei,

    Egentlig et spørsmål som kanskje er litt off topic. Men jeg har Wii U, og lurer på om spillet kan spilles med Wii U pro control?

    • van Gagh

      Jada, er tilnærmet lik spillopplevelse på både Gamepad og pro control

  • kos kosan

    if you have the desire to watch a movie at home but like in cinema?
    I have a great suggestion for you,
    movie HD QUALITY, open this link >>
    watch movie,copy and paste this link in new teb>>> TUBE8MOVI.BLOGSPOT.CO.ID

  • movie hd

    ønsker å se de nyeste filmene med best kvalitet
    gå til denne linken===>>>CINEMA21HD.BLOGSPOT.CO.ID

  • Asal Kau Bahagia

    For å se The Legend of Zelda: Himmelens ånde – http://WWW.BOXOFFICEALLTIME21.BLOGSPOT.NO