PÅ KINO FRA 3. MAI: Tyske «Lærerværelset» var nominert til Oscar for beste internasjonale film, og dette er virkelig en intens og god thriller som lar en liten krimsak trekke oss inn i lærerværelsets voldsomme utfordringer.

ANMELDELSE: Civil War – Ofrer et meningsfullt budskap

Nasking fra lærernes fellesområde på en ungdomsskole blir inngangen til en historie som utforsker spenninger og fallgruver i det både ansatte, foreldre og elever posisjonerer seg for en jakt på sannhet og syndebukker.

EN SMAK AV HITCHCOCK: Et bevegelig kamera følger årvåkent med, og det ansiktsvennlige 1,33:1-formatet gir flere bilder hvor thrillerens intimitet gir intensitet til det personlige dramaet som utspiller seg på ungdomsskolen. FOTO: Selmer Media

Regissør Ilker Çatak treffer blink når han bruker raffinerte Hitchcock-grep fra den klassiske spenningsthrilleren på et i utgangspunktet ganske hverdagsnært tyveriproblem.

Og ved å sette sin velmenende lærerhovedrolle midt i skvisen, så får vi virkelig se den brutale trykkokeren et moderne lærerværelse kan bli når alle kjemper for seg og sine.

Mistanker og anklager

Ting og penger har forsvunnet fra lærerværelset, og både administrasjonen og enkelte lærere går i overkant hardt ut for å undersøke sine mistanker mot elevene.

ANMELDELSE: Boy Kills World – Spinnvilt actionsirkus

Den idealistiske lærerinnen Carla Nowak (Leonie Benesch) er sterkt kritisk til sine kollegaers metoder mot elevene. Men hun får også sine egne mistanker, og setter derfor opp en felle.

EN SKOLEAVIS TIL BESVÆR: Etter hvert som ryktene begynner å gå vil gjerne skoleavisen ha et intervju med lærer Nowak (Leonie Benesch). FOTO: Selmer Media

Den gir resultat, men konsekvensene blir også anklager om ulovlig overvåking, og en brutal ryktestorm som skaper høy temperatur i en gryte full av taushetsplikt, foreldremøter, foreldrechatter og skolegårdens nådeløse justis.

Alt eskalerer i et forrykende tempo hvor refrenget fra alle kanter lyder «vi har rett til å vite». Et refreng som smeller rett inn i det etiske vepsebolet filmen stiller til skue.

Et skoleeksempel

Jakten etter sannhet og tilståelser dytter filmen i retning spenningsthrilleren, samtidig som manuset til Ilker Çatak og Johannes Duncker er fullt av sosialrealistiske blikk på skolens store utfordringer. Og måten disse to toneleiene harmonerer og mater hverandre gjør filmen til et skoleeksempel som vever form og innhold sammen med presisjon og effektive virkemidler.

«Lærerværelset» utnytter filmens fantastiske muligheter til å fortelle med oppslukende nærbilder i 1,33:1-format, dirrende suspens på lydsporet og nysgjerrigheten for det som ligger like utenfor kameraets blikk.

Og regissør Ilker Çatak skaper raffinert kunst i spennet mellom nerven i rollefigurenes høydramatiske opplevelser og historiens vemodige hverdagsnærhet.

GRIPENDE SKUESPILL: Unge Leonard Stettnisch spiller veldig godt som den frustrerte eleven Oskar. Han er en av flere sterke skuespillerprestasjoner fra filmens unge rollegalleri. FOTO: Selmer Media

Leonie Benesch leder an et rollegalleri fullt av veldig gode prestasjoner. Hun leverer både kompromissløs omsorg, hardtslående panikk og en levende klasseforstander som tåler vekten av både thriller og troverdighet.

Det er også flere imponerende sterke prestasjoner fra klasserommet. Her leverer spesielt unge Leonard Stettnisch (Oskar) en rolleprestasjon som griper og virkelig får frem konsekvensene noen ugjennomtenkte handlinger på lærerværelset kan få på en ungdomsskole.

«Lærerværelset» har kinopremiere 3. mai.

Om FILMEN

Lærerværelset
  • Lærerværelset
  • Slippdato: 03.05.2024
  • Regi: Ilker Çatak
  • Utgiver: Selmer Media
  • Originaltittel: Das Lehrerzimmer
  • Aldersgrense: 6 år
  • Sjanger: Drama, Krim, Thriller