Matoma - Kongescenen, Slottsfjell

Hit vil jeg aldri tilbake

Timen med Matoma viste seg å være én av de dårligste konsertene i mitt liv.

Hoida, hvor skal jeg begynne?

Tom Stræte Lagergren er artisten som så langt, ut ifra det jeg har sett, har sikret seg flest publikummere til Slottsfjells hovedscene, med forventingene om å bringe tropisk, euforisk musikkglede. Selv før Matoma har vist snurten av seg selv skal han forsikre seg om at vi har det fint, og proklamerer at «dette kommer til å ble helt vilt».

Med en hånd på knottene og den andre i lufta kommer hans lunkne remix av «Party On The West Coast» på, samtidig som han mimer til refrenget. Allerede her er det vanskelig å si hvem som digger Matoma mest; blodfansen, eller han selv. Det føles allerede som en gang for mange når han griper mikrofonen igjen. – Er dere klare for å danse, vi må kjøre på. Kom igjen! Og med én fade over til en annen låt starter det monumentale rotet som tydeligvis er en Matoma-konsert.

Låtene han skviser ut – for det meste ikke hans egne – får knapt puste før han bytter igjen, akkurat som han utrolig irriterende fyren på vorspielet som aldri klarer å bestemme seg for hva som skal spilles og «skipper» i tide og utide. Midt oppi dette kribler det stadig vekk i hånda etter å gripe mikrofonen for å be oss holde opp hendene, eller si at vi skal kjøre på hardt, eller gullfraser som denne: – Nå skal vi litt tilbake i tid (dette sier han forøvrig to ganger til i løpet av konserten).

Vi har fått kutt fra både «Turn Down For What», «I Don’t Fuck With You» og «Lean Back» og gudene vet hva annet når han nemlig setter på «Fresh Prince Of Bell Air» i noen sekunder, alt mens logoen hans og en tegnet silhuett av han pryder skjermene. Men det er knapt verdt å nevne det, fordi det er som om det aldri skjedde – så fort skjedde det. Heldigvis er vi visstnok helt «ville i nikkersen» – jippi.

Matoma på Kongescenen, Slottsfjell 2017. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
Matoma på Kongescenen, Slottsfjell 2017. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Jeg sliter med å si det, men når jeg først er på en Matoma-konsert så vil jeg heller høre hans materiale og hvordan han kunne eller ikke kunne krydra det live. Det er nesten sinnsykt hvordan han grafser seg gjennom ikoniske hip-hop-kutt av Dr. Dre og The Notorious B.I.G. (fordi «vi måtte liksom kjøre litt old school assa»), og før du vet ordet av det tråkker han det ned i gjørma med noe dansepop-ræl. Dette kunne vært litt mer interessant om han prøvde å sette sitt preg på disse låtene, men det blir bare drøyt upersonlig i måten han pløyer gjennom x antall låter. Og herregud som han prater.

Hva er det er som gjør en Matoma-konsert unik? Hva er det han gjør som ikke alle andre DJer kan gjøre? Det føles nesten ikke som det burde vært lov å plastre seg selv som en merkevare parallelt med å spille langt mer av andre sin musikk enn sin egen slik han gjør, som Aviciis «Wake Me Up» og Swedish House Mafias «Don’t You Worry Child» – i bruddstykker, så klart. Det føles nesten som det ikke burde vært lov å ta æren for andres arbeid på den måten det føles som han gjør her, med slik verdiløs og umusikalsk formidling.

Han byr til og med på en fullstendig pregløs ny låt, men nåde om vi får høre mer enn ti sekunder av den. «The show must go on», tross alt, og dét i forrykende tempo. Han stopper heller aldri å jevnt og trutt gulpe opp kleine ting å si som «Slottsfjell, jeg håper jeg finner noen å danse med i kveld» til en moderne, søplete versjon av Whitney Houstons udødelige «Dance With Somebody» – og det mens kroppsspråket hans skriker «jeg eier verden».

Plutselig! Plutselig vår konserten et snev av verdi når han inviterer Becky Hill ut på scenen til å synge «False Alarm», men selv hun ser nå og da litt utilpass ut. Klokkereint synger hun, heldigvis Når det er over hopper han opp på miksebordet og trer på seg en, sukk, Matoma-kappe mens han lar «Old Thing Back» spille i bakgrunnen ubemannet. Han hopper ned, og på kommer en manager eller assistent eller hvem vet for å legge t-skjorter i labbene hans som han kaster til publikum. «Becky, come here!» beordrer han sin nå noe malplasserte sangmakker, for nå er det bildetid med publikum. Toppen av kransekaka, gitt.

Fra fyren som la karrierens grunnmur på en remix av musikk fra en legende, som ikke burde ha blitt tukla med, var dette virkelig helt som forventet. Om det er noen bragder å fiske fram her så er det tydelig at han kan mekke en spilleliste som gir folk danselyst, og gratulerer med det.  Jeg er milevis fra å bli solgt, men det er supert for Matoma så mange andre ikke er det.

Dette vil jeg aldri utsette meg selv for igjen.

Nicolay Woldsdal

  • Are Solberg

    Høres ut som himmelen for millennials.De elsker jo heismusikk og kleine onelinere fra amerikansk selvhjelpslitteratur.

    • Mattis Finstad Hansen

      Kunne ikke sagt det bedre.
      Musikk for folk som ikke bryr seg om musikk.

      • De skal kle seg i «Coachella» fra H&M og være på festival full av EDM, fordi hippie er så inn. Og selfies i duckfacefylla. Er det rart hardrock og heavy metal er kommet sterkere tilbake, sier jeg. Unga mine ville heller på Tons Of Rock enn på Slottsfjell. Så kom de hjem med tre nye band i favorittlista også. Og 16-åringen måtte ha en Germanium4+BigMuffPi, mens storesøstera måtte ha seg ei øks med EMG-pickups. Gi unga gitar før EDM tar dem!

        • Unn Vigdis Borgersen

          Ja, det er viktig å presisere at man skiller ut seg fra mengden av mennesker som liker elektronisk musikk. Hva er problemet egentlig? At musikken ikke er laga med gitar og trommer? At du ikke liker den selv, så det er helt krise at andre gjør det? Du bare generaliserer og fordømmer basert på stereotypier og kommersielle sjangere innenfor EDM, for er du klar over at det ikke er en sjanger i seg selv? Hvis ja, så er du naiv som tror at folk som hører på EDM aldri har interesse av sjangerne du nevnte.

          • Umuliuz

            Det store problemet er at musikken i artikkelens eksempel ikke spilles live. Da er både vitsen og interessen borte for min del. Spotify har jeg hjemme. Musikk som spilles på faktiske instrumenter er ikke bare laget med- men den fremføres også med sjel. Robyn er feks en artist under elektronisk sjanger som stilte med to keyboardister og to trommiser til band når jeg så henne. Det var faktisk veldig kult, og går Matoma med sin finger på Spotify-knappen en høy gang. Matoma er sikkert kult for noen det også, men personlig fatter jeg ikke hva det har på en musikk-festival å gjøre. Kanskje som pausemusikk mellom artistene, men til det bruket spiller de for høyt og han roper for masse i mikrofonen.

            • Jonas Aarre Sommarset

              En god DJ kan fint levere minneverdige sett uten å måtte spille på et eneste «instrument», synd at du ikke har fått oppleve det eller skjønt hvordan det skiller seg fra det du er vant til å høre. Virker riktignok som om Matoma heller ikke har skjønt hvordan sånt gjøres – uten at det kommer som noen stor overraskelse..

          • Jeg er sjøl synther fra gammelt av. DJ også. I tillegg har jeg opptrådt på scene både som sanger, som konferansier og som kåsør og som poet. I tillegg har jeg vært keyboardist i band med tradisjonelle jazz- og rockeinstrumenter. Da vi var ferdig med bandøvingene, flippa vi ut med tull og tøys og simple vrier på låter. Det hørtes akkurat ut som coverlåtene til Kygo og Matoma.

            Men det kunne ikke falle meg inn at en DJ skulle jokke disker for at publikum skulle se DJ-en. Eller høre DJ-en. Og i hvert fall ikke få låtene servert i radiojingel-lengde med blunte avbrudd.

            Jeg vil heller aldri anbefale noen å gå på konsert med et faktisk ganske bra heavy metal band som heter Asking Alexandria, for jeg unner ingen å betale for å gå på en konsert med et band som bruker mer tid mellom låtene på å fyllebable til publikum for å få dem til å heie på bandets personlige drinking games. (Men de avbryter ikke låtene for å bable og drekke.)

          • Ole Robert Hansen

            Jeg liker EDM, men jeg forventer kvalitet!

          • rune dyrstad

            Problemet er overfladiskhet,pretansiøsitet,mangel på talent osv…

          • Erik Fjeldstad

            Han gjør jo bare som alle andre her ^^

        • Thor_133

          Dine barn er allerede episke! 🙂

    • Haavard

      For en utrolig unødvendig kommentar du kom med. Kritisere populær musikk er kanskje det minst oppfinnsomme som går an. Faktisk helt utrolig at du tar deg tid til å lese en anmeldelse du åpenbart har null interesse for utenom ytre litt autisme Tipper du og de fra din generasjon har mye bedre og mer intellektuell musikk smak :^). La oss bare å male alle født senere enn meg sin musikk for heismusikk fordi det gir jo fullstendig mening. Nå er du god Are!

      • Ole Robert Hansen

        Ja men nå vet vi jo at populærmusikken er skralere i dag enn den var selv på 50 tallet, så whats your point?

      • Fredrixen

        Du generaliserer da vitterlig ikke noe mindre du. Og mens du fremstår furten og lavterskel-trigget, er det i det minste en litt trolsk fandenivoldskhet i Ares innlegg.

        • Haavard

          Du har rett jeg generaliserer. På en ikkeedgy måte var det jeg prøvde å si at oppfatningen om at «før i tida så var alt mye bedre» er idiotisk. Generasjonen før har alltid klaget på generasjonen etter. Prøver ikke å forsvare Matoma her heller, musikken hans er uinteressant og kjedelig. Musikken blir ikke nødvendigvis dårligere år for får, vi har bare lettere for å huske den bra musikken og sammenligne den med vilkårlig musikk i dag.

      • Andreas Brix

        «utenom å ytre litt autisme»? Hva betyr det? Vet du i det hele tatt hva autisme er?

  • Kristoffer Hestad

    Jeg skal se Matoma på Jugendfest i Ålesund. Jeg gleder meg, for jeg har ingen andre forventninger enn at det blir festlig. Man må lage stemninga sjæl. Liker man det ikke, så er det gratis å gi faan =)

    • Unn Vigdis Borgersen

      Man skal ikke være nødt til å utelukkende ‘lage stemninga sjæl’. Hele poenget med å dra på en konsert er å oppleve god stemning gjennom musikken. Hvis artisten(e) ikke leverer, blir stemninga deretter. Men du har kanskje en helt egen evne til å kose deg uansett hvor dårlig en artist presterer.

      • Kristoffer Hestad

        Nå kan det no hende at denne giggen var skikkelig dårlig da! Men poenget mitt er at man må senke forventningene til slike artister, hive i seg noen ekstra øl, og bare ta den musikken som blir spilt for det den er. Personlig elsker jeg alt som handler om store scener og musikkannlegg som spiller fletta av en. Det er nesten litt uavhengig hvordan det spilles, så lenge lyden er fet. Og nå er jo Matoma mest kjent for å spinne tracks av andre artister, så dette hadde ikke forbauset meg ett sekund om jeg var på konsert.
        MEN jeg var ikke der, så kanskje det var heeeelt på tryne, mest sannsynlig også. Men igjen, det er ikke Pink Floyd eller Queen =)

        • VIktig poeng. Tror ingen som er der forventet noe annet enn det han leverte. Så kan man diskutere hvor bra/dårlig det er. Men at han leverer det folk flest kom for å høre er nok riktig.

  • Thomas Strzelecki

    Hørtes ut som cheesy moro, detta, da.

    • Negroj

      Det høres ut som en ganske kjip versjon av Girl Talk

  • Kroknes

    En vidunderlig anmeldelse.

  • Espen

    Konsert?

  • Bjørn Sandåker

    Jeg bodde rett nedenfor Slottsfjellet i Tønsberg en periode og hver Slottsfjellskonsert var en pine. Høy musikk hver kveld og natt, slik at man ikke fikk sove. Dessuten forsøpler publikum hele området, ikke bare oppå Slottsfjellets historiske grunn, men i sentrum også. Det raver fulle folk rundt og hoier i gatene, knuser ølflasker og plager frobipasserende. En vederstyggelighet som vi bare bør bli kvitt!

    • Harald Baustad

      Russefest? 2018-«russen» er vel i gang forlengst? Og voksensamfunnet er allerede i gang med å klappe!

      • Are Solberg

        Voksensamfunnet ble visst avviklet rundt 2000. Tror ikke det var nok oppslutning, så de la ned hele virksomheten.

    • Squirter

      uff da

    • Karin E. Skoglund

      Studentbolig? 🙂

      • Bjørn Sandåker

        Ja.

    • Mjolz

      Heldigvis snakker du i fortid så sutrekjerringer som deg ikke lengre bor der og forsurer en fantastisk hyggelig festival.

      • Bjørn Sandåker

        Her glemte du høflighet og sivilisert oppførsel. Hvis du i det hele tatt vet hva det betyr?

        Dessuten er jeg ikke «kjerring» og jeg har aldri foretatt meg noenting overfor en festival så det er nok ikke riktig at jeg har forsuret dem heller. Hvis du da ikke mener at folk som bor i byen er et irritasjonsmoment for festivaldeltakere?

        • Mjolz

          Jeg skippet høflighet og sivilisert oppførsel som et retorisk virkemiddel for å kommunisere argen min for folk som bor i by uten å tåle by. Jeg vet at det ikke er effektivt i andre forum, men på nett skaper det ofte litt mer puls hos folk.

          • Bjørn Sandåker

            Retorisk virkemiddel? LOL Den var ny. Jeg skjønner at du ikke er enig i at bråk, utagerende oppførsel, forsøpling, m.m. kan plage andre, når du ikke har lært verken nettvett eller oppførsel selv.

            • Mjolz

              Jeg kritiseres heller bare det at man lar seg plage av det når det ser så utrolig sjeldent. I tillegg. Det er vel mest gøy og glede knytta til slottsfjell? Ikke utagerende oppførsel og forsøpling?

              • Bjørn Sandåker

                Nei og jo på dine to spørsmål. Slottsfjellskonserten varer i flere dager og skjer hvert år, så det oppleves ikke som at det er sjelden. Dessuten er det bråk i sentrum hver eneste helg. Urinering oppover husvegger, trusler fra fulle ungdommer i Nedre langgate på lørdager, osv.

                Det må gå an å ha gøy uten at det går på bekostning av andre. Egoister som ikke bryr seg om de plager andre med sin oppførsel er ikke tilpasset et komplekst samfunn med mange mennesker. Den eneste måten samfunnshjulene kan gå rundt på er at alle bidrar med smøring. Egoister som bare tenker på seg selv er grus i maskineriet. Resultatet blir flere lover og mer politi.

                Frihet til selvutfoldelse er alltid under ansvar. Når slike som deg ikke tar det ansvaret vil vi andre få innskrenket frihet i våre liv. Det er en liberalistisk grunnregel, men antagelig gikk det over hodet på deg.

                Det er lite håp for et samfunn der folk ikke har lært å oppføre seg sammen med andre.

  • Jan Thore Olsen

    Bra jeg er for gammel til å höre på den skiten der, dvs, Matoma.

  • Jon Hagen

    Det er den type «musikk» du kan risikere å støte på i en bar i sydligere strøk. Da er det bare å håpe på at du har vært så dritings at du ikke husker noe dagen derpå.

  • Jon Fosse

    Matoma er stor!!
    Når jeg leser mange av kommentarene så ser jeg klart og tydelig at Janteloven står veldig sterkt i Norge fremdeles. «Du må ikke tro at du er noe!» …og du blir aldri profet i eget hjemland.
    Man må da kunne se utover sitt eget lile jeg og vise et snev av objektivitet. Se hva han har fått til.
    Hva har DU fått til?
    Jeg er en mann passert 60 år og jeg elsker Matoma sin musikk sammen med alle de andre mange nye unge norske artistene som har dukket opp de siste årene. Jeg har i andre diskusjoner nevnt de store klassikere (tørr ikke nevne navn, for det vekker for mange følelser hos mange stabeiser). Jeg er overbevist om at mange av våre nye unge artister vil bli like klassiske som f.eks. A-HA. A-HA ble jo også kritisert nedenom og hjem i media her hjemme i begynnelsen. Men når de fikk de store overskrifter i utlandet, så snudde det.
    Tenk litt gjennom dette.

    • Kari H Østvold

      Jeg tror du må lese den en gang til. Dette handler om anmeldelsen av en konsert (som du ikke var på?), ikke av Matoma som artist. Om. Noen har fordommer her er det jo deg, som kun kommenterer hva du mener det handler om uten å lese

      • Jon Fosse

        Vel, din kommentar er i grunnen en bekreftelse på det jeg skriver.

        • Forklar hvordan.

        • Kari H Østvold

          Nei, forsøk igjen 🙂 Du skriver jo ikke om konserten slik anmelderen gjør?

      • Bjørge Bettum Olsen

        Men det føyer seg inn i rekken … 2 av tre anmeldelser (på P3 musikk) som er gjort av Matoma er gjort av Nicolay Woldsdal. Den forrige skrev han for 1 1/2 mnd siden og åpnet med følgende ord : «Overflødig hyllest – «Party On The West Coast» føles mest som ytterligere kommersialisering av et avdødt ikon, forkledd som en strandfest. … »
        Siden denne låten ble sluppet (i Mai 2017) har den blitt spilt av snaue 17 millioner ganger

        Det må være lov til å undere seg
        P.S jeg var ikke på konserten, var du?

    • Eddie Duvholt

      At du sammenligner a-ha og andre store artister med gutteroms- og miksepultprosjektet Matoma sier jo alt om dømmekraften din. Det er forøvtig ingen «i utlandet» som ser på Matoma som annet enn det provinsielle amatørprosjektet det er. Matoma representerer en trendblemme det går 40 av på dusinet.

      • Jon Carlstedt

        Med over 550 millioner avspillinger på Spotify og stor suksess i bl.a. USA, Storbrittania og Tyskland ville jeg kanskje ikke skreket ut om at «utlandet ser på ham som amatør».

    • Lars Askvik

      A-HA er legender ikke bare i norsk musikk, men også internasjonalt! Hvem f… er Matoma?!?!

      • Bjørge Bettum Olsen

        Matoma er blant annet en som to sanger som har flere lyttere (streams) på spotify enn hva A.Ha har. Så han en nok (f… meg) ganske stor : blant sin lytter skare 🙂

        • Negroj

          Det har vel noe med at flesteparten av de som hørte på A-ha er 1) ferdige med å høre på A-ha, og 2) hører på A-ha på andre formater.

          • Bjørge Bettum Olsen

            Begge deler stemmer sikkert. Så da må en kanskje vente en del år til da, og da si noe om hvem som er blitt til hva. Sånn tenker jeg ihvertfall.

    • Are Solberg

      Å herregud. Hjelp!

    • niklas arne kristensen

      Typisk norsk å kalle kritikk for jantelov. Smakløshetens triumfkort.

      • Jon Fosse

        For å bruke den berømte teskjeen.
        Mine reaksjoner var mer på kommentarene til kritikken. Alle er kritikere og kan mene hva de vil.
        Min reaksjon var mest på de holdninger som fremkommer fra alle kommentarer. Dette til informasjon for de som ikke leser og forstår hva som skrives.

        • niklas arne kristensen

          Mulig jeg leste/tolket kommentaren din litt skeivt, men mitt inntrykk av kommentarene her er at det i hovedsak ikke er personen bak artistnavnet som ikke unnes suksess men Matomas musikk som slaktes/ikke unnes suksess. Personlig ønsker jeg mannen bak denne musikken lykke til med livet sitt, mens musikken han skaper ønsker jeg alt vondt (basert på musikkens mangel på kvaliteter). Mange nordmenn ville kalt dette «jantelov». Glad du ikke er blant dem.

  • Kari H Østvold

    Jeg tror du må lese den en gang til. Dette handler om anmeldelsen av en konsert (som du ikke var på?), ikke av Matoma som artist. Om. Noen har fordommer her er det jo deg.

  • Håkon Tveiterås

    Mulig konserten var dårlig og usammenhengende men det var faen meg denne anmeldelsen også! Som en lang usaklig kommentar i et kommentarfelt, skrevet i fylla av en sint person uten utdannelse. Nicolay Woldsdal – dine musikkanmeldelser vil jeg aldri utsette meg for igjen!

    • Andre

      Syns du anmeldelsen var usaklig altså? Why? Grei ut…

    • Erik Fjeldstad

      Syns du det?. Utdyp gjerne dine tanker om hvorfor.

  • FrodeFF

    Det er da enorm forskjell på en artist og en platesnurrer på lik linje med konsert kontra diskotek. Skjønner ikke engang at folk gidder å betale for å høre på en som bare spiller plater… men det får bli deres egen dumhet.

    • Bjørge Bettum Olsen

      Matoma spilte plater på konserten i Tønsberg?

  • Anette Ødegård

    Himmel, her var anmelder virkelig i slaget…at det går ann å lire av seg så mye negativitet mot en artist er helt utrolig. At HAN ikke liker Matoma har vi skjønt…men som en anmelder så gjorde han jobben sin ufattelig dårlig.

    • Daniel Nilssen

      Høres ikke ut som om det var så mye å anmelde, da- med mindre man skal begynne å skrive omtaler om masse andre artisters musikk.

    • jp_turbo

      Artist??

    • Erik Fjeldstad

      Som anmelder har han gjort jobben sin og kommet med sin personlige mening. At ikke alle er enige med han avslutter han også med i slutten av anmeldelsen.

      • Bjørge Bettum Olsen

        Så etter din mening så skal en anmelder (musikk i denne sammenheng) komme sine personlige meninger? (Les: bare faglige vurderinger når de harmonerer med personlig smak?)

        • Erik Fjeldstad

          En anmelder vil aldri kunne bli helt objektiv. Det vil alltid være personlige preferanser som farger. En statistisk vurdering der alle som var til stede fikk avgi sin stemme om konserten ville gitt grunnlag for en vurdering av tallresultatet, selv om dette også vil bli farget av holdningene til de som tolker tallene.

          Alle anmeldelser vil bare være denne ene personens opplevelse. Følgelig bør man lese anmeldelser med dette hensynet og ikke bli opprørt om man finner andre meninger enn sine egne.

          Tips! Finn en anmelder som deler din smak og følg dennes artikler.

          • Bjørge Bettum Olsen

            Det siste rådet sier jeg takk til.
            Og sånt generelt for ellers angående denne anmeldelsen, det får meg til å reagere er at det er ikke helt og eller litt personlig. Velger an anmelder å sette en overskrift som her, så indikeres det at dette ganske så veldig personlig (som jeg leser det vel og merke.

    • Eddie Duvholt

      Hva mener du en anmelder skal gjøre? Snakke om hva ANDRE kanskje måtte like? Du er et eksempel på en ukvalifisert leser. Du skjønner åpenbart ikke formatet. Og tilhører du fansen er kanskje ikke det så merkelig. Med tanke på at Matoma rent faktisk er rent miksebordsøppel tipper jeg denne anmeldelsen var ganske spot on.
      Du er forøvrig fri til å skrive din egen begrunnede anmeldelse.

    • KlageFanten

      Det er jo nettopp dette anmeldere er til for, å anmelde. Det må dog IKKE forveksles med ekspert- eller fag-uttalelser. Det er kun en enkel menigmann som får lov til å få sin private mening på trykk.

      Se f.eks filmanmeldelser. De fleste filmer med terningkast 6 er sjelden blockbustere og filmer hvermansen finner underholdene. De med terningkast 1-3 derimot havner mer i vår smak.
      Anmeldere er han særingen i klassen, som ALLTID mente det motsatte av alle andre. Ikke fordi det var riktig, men fordi flertallet alltid hadde feil.

  • Sølve Sundrehagen

    Musikkanmeldelser fra P3.

    Dette vil jeg aldri utsette meg selv for igjen.

  • Ovesibly61

    Jeg var selv å så forestillingen til Matoma i Sentrum Scene i mars. – Denne anmeldelsen var som å lese meg og mine venners kommentarer etter «konserten».. Jeg er helt enig og kommer aldri til å dra på showet hans igjen…

  • Henrik Haugland Gundersen

    Stemningsrapport:

  • Kris Selbekk

    Hvorfor skal en person som åpenbart hater musikksjangeren anmelde en slik konsert? Skal Matoma – en artist som er blitt kjent for å lage mashups og remixes – få pes for å spille mashups og remixes live?

    Det blir som jeg ville blitt skuffet over at Slayer ikke spiller Techno – det gjør ikke Slayer til en dårlig artist, det er jeg som åpenbart er på feil sted.

    • Rune André Halvorsen

      Musikksjangeren?!?! Han spiller brokker av andres musikk, og skråler om at alle har det morro. Det er ikke en musikksjanger, det er til nød et vorspiel/nachspiel…

  • Chris Hansen

    Nå er jo Röyksopp ute med ny medieopptreden (https://radio.nrk.no/serie/tett-paa-norske-artister/MYNF51001017/13-07-2017), kanskje han kunne lært litt av de?

  • rattus_norwegicus

    Det er tragisk at hele live-konseptet idag er blitt redusert til en fjomp som trykker på noen knapper. Og enda mer deprimerende er det at det er en av hovedattraksjonene på en såkalt musikkfestival. Mener ikke være gamlingen i hjørnet som klager over hvor mye bedre ting var i «gamle dager», men denne forståelsen av en live-opptreden er bare patetisk.

    Ole Mattis Opperud

    • Tuva Strandli Ferman

      Live-opptredener er ikke mindre viktig i dag enn før – tvert om er det eneste måte å leve av musikk på. Forskjellen som du peker på er at PRODUSENTER

      • rattus_norwegicus

        «Når det gjelder «talent», så krever det mye arbeid å lage sanger folk vil høre på. uavhengig av hvordan man lager musikken. Det er først og fremst arbeid og ikke talent som betyr noe.» Det ligger selvfølgelig ulike grader av arbeid, engasjement og kreativitet bak det å lage musikk, men den graden forutsetter aldri hvorvidt folk vil høre på musikken eller ei. Jeg tror ikke folk setter større pris på musikk om de får høre hvor mye arbeid som ligger bak. Jeg har aldri kjøpt plate av en artist på grunn av innsatsen for å si det sånn.

        Ole Mattis Opperud

        • Tuva Strandli Ferman

          Forstår godt hva du mener, men du utelater deler av avsnittet mitt.
          Jeg hadde i bunn og grunn to ting jeg ønsket å si:
          1. Talent er så mangt og er ikke det eneste som har noe å si.
          2. PRODUSENTENE (Matoma, Kygo, Alan Walker osv.) spiller live om dagen, i tillegg til artistene – det gjorde de ikke tidligere.

          Det kan virke som om jeg sette likhetstegn mellom arbeid og resultat, men det er kun for å understreke at det til syvende og sist er arbeidet som teller. Føler arbeid er undervurdert i underholdningsbransjen.
          Ellers er jeg ganske enig og prøver ikke å være uenig for å være uenig 😉

  • diplidoklius

    jadda

  • Tonje Lona Lensberg

    Dette er nydelig.

  • Kyrre Fredriksen

    Uansett, musikkanmeldelser er et gammeldags og sørgelig skue. Musikkanmeldelse er litt som NRK, Grünerløkka og Slottsfjellfestivalen. De har alle utspilt sin rolle.
    Lykke til:)

    • Tuva Strandli Ferman

      Hvordan har Grünerløkka og NRK utspilt sin rolle?