nrk.no
Bausa - «Ung & Dum»

Full rulle ut av russetiden

Bausa har sprengt sømmene i russedressen på debutalbumet. Men klarer de å holde tritt med seg selv?

Nok en dag, nok en mannetrio som slipper album. Bausa er en av landets mange fremadstormende slike grupper som starter på B, sammen med for eksempel Ballinciaga og Beathoven. Men i motsetning til resten av B-banden er det ingen masker i omløp hos Bausa.

Trioen står bak låter som «Mawbys» og «Turné», som begge har gått til topps på både VG-lista og Spotify. I år ble typene fra Bærum også nominert til tre Spellemannpriser.

Tvers over er det ikke like mye av Beathovens «horer i peisen» og Ballinciagas «lykke i en coke bag» hos Bausa, men mer nedpå tekster. De lager låter som stort sett høres akkurat ut som det man forventer av livet til tenåringsgutter fra Bærum: Mye damer, drikke, dansing og alle tegn på at livsappettiten er større enn ukelønnen.

«Ung & Dum» er dere debutalbum. Til tross for at de alltid har truffet bredt med låtene, forsøker bærumsrussens tidligere stolthet nå å vri seg enda mer ut av russedressen. På albumet er det fest det dreier seg om, uansett kull – i hvert fall lydmessig.

Voksesmerter

Bausa har voksesmerter. Helt siden låten «Turné» har trioen vist at de ikke skyr unna ambisiøse produksjoner.

På «Ung & Dum» etablerer MAFAQ, Phill og b.G. bredde, med en god del impulser fra disco, funk og rapperne som kom før dem.

Vi ser tre gutter med mikrofoner på en scene. De har alle midtskill, lyse skjorter, sorte pensko og mørke penbukser
TREKLØVER: Bausa består av b.G., MAFAQ og Phill. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Noen lemmer vokser seg store og sterke. «Sølvskje» er en låt som henter inn forsterkninger fra Amara for å løfte 2000-talls fest-hiphop inn i 2024. Med flere referanser til egne låter og strofer, bygger Bausa broer mellom låter som ellers har lite til felles.

Slik minner Bausa trofaste lyttere forsiktig om at dette fortsatt er deres boble, til tross for albumets sprikende uttrykk.

Tittellåten på platen er et cover av Unge Ferrari (nå kjent som Stig Brenner). Originallåtens klubbmelankoli har blitt byttet ut med funkfeber. Tempoet er selvfølgelig betraktelig skrudd opp, og med kjappe vendinger i versene og en insisterende bass blir låten lett å like.

Vi ser Stig på en utendørsscene. Foan ham står et publikum. Mange har en arm i været. Stig har på solbriller og fargerike klær.
ORIGINALEN: Låta «Ung & Dum» ble først sluppet av Stig Brenner (Unge Ferrari) i 2018. Her ser vi ham på Neonfestivalen i 2023. Foto: Morten Skogly, NRK P3

«Si det te ræ» er det nærmeste Bausa har vært både artisten Ravi og indie, med en simpete tekst og gitar som hadde sklidd rett inn i Bergen for ti år siden.

Gruppen går uredd inn i platens ni låter. På «Fire to my soul» blir det til og med Daft Punk-stemning og helengelsk tekst.

Overtenning

Men fra tid til annen blir det mest fremtredende i låtene hvordan det er så mye mer vekt på stemning enn mye annet.

Ta «Tidløs», en låt som avslutter albumet betraktelig hardere enn det startet. Modulering i de siste 20 sekundene av låten virker som et resultat av ufullstendig overtenning, og albumet slipper tak mens ørene fortsatt tviholder i låten, etter noe som ikke innfrir. 

Vi ser to gutter i lyse skjorter som står vendt mot hverandre med mikrofoner i hendene. De smiler.
LISTETOPPERE: Bausa debuterte med «Ballpark 2021», og står bak hitlåter som «Turné» og «Mawbys» . Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Hvis tanken er at alt annet som følger i queuen på vorset ikke kan måle seg, er det et morsomt spill for galleriet. Men det forblir et pågående spill, og ikke en seier.

Carina Dahl, sitt ned!

– Hvis du får rynker i panna over hvorfor noen gjør det bra, forsøk å analysere hvorfor, og lær av det, sa Mørk Stemme i Ballinciaga til P3 i 2022.

I samme intervju utnevnte gruppen bak «Dans på bordet» nykommerne Bausa som «de neste».

Vi ser en gutt med lys skjorte og penbukser som peker inn i kamera mens han smiler og holder en mikrofon i hånda.
DE NESTE? Ballinciaga kom med lovord om Bausa i 2022. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

I tilfellet «Ung & Dum» er det ikke rynker i pannen man først sliter med. Skal man finne fellesnevneren for alle disse tidligere russetrioene, er det utvilsomt at de kommer til å produsere listetoppere for mange andre enn seg selv.

I fremtiden skal nok i hvert fall Carina Dahl få enda skarpere konkurranse.

Hvem er hvem, egentlig?

Det den ambisiøse produksjonen heller får frem, er hvordan Bausa ikke gir rom for eller dyrker hverandres egenart. Der det instrumentelle tør mye mer, er stemmene til trioen fortsatt på stedet hvil.

Det kommer spesielt fram i engelskspråklige «Fire to my soul», der vokalen høres ut som et uinspirert, ansiktsløst utkast.

Vi ser StudioP3s programledere Arian og Nate. Mellom dem står de tre gutta i Bausa. De har akkurat spilt konsert, og nå blir de intervjuet.
LIVE: Låten «Ung & Dum» ble spilt for første gang under «P3live» tidligere i år. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

På «Demon Time» kastes Jonathan Floyd kastes inn i miksen, og Bausas stemmer blir tynne i sammenlikning. Jeg får sterke assosiasjoner til typer som er veldig inni hedgefond management som konsept og har «beast mode» som selverklært catchphrase. Overmot, kan det oppsummeres som.

Når Bausa gir ut debutalbumet, har de åpenbart sprengt sømmene i russedressen. Det er fengende og bråkjekt, men uten dekknavn å gjemme seg bak virker trioen fortsatt å gjemme seg bak hverandre.

Bausas debutalbum «Ung & Dum» slippes fredag 26. april.

SJEKK OGSÅ:

FLERE MUSIKKANMELDELSER:

ENDA MER OM MUSIKK:

Siste fra P3.no: