nrk.no

Astrid S plukket opp gitaren og dro til Nashville: – Jeg har en fascinasjon for country

Populariteten til country og gitaren har økt voldsomt. Da er det ikke rart at Astrid S lar seg inspirere.

Da Astrid S slo gjennom på «Idol» i 2013 var det en gitarspillende bygdejente vi ble introdusert til.

Men det var ikke mye bygd eller gitar igjen i da debutalbumet «Leave it beautiful» kom syv år senere. I stedet var det stort sett elektronisk produksjon.

Når Rennebu-artisten nå er klar for et nytt album, er derimot bygda og gitaren til stede igjen. Ikke bare til stede: Den er den røde tråden.

Selv litt country-inspirasjon er det her. På lanseringsfesten til singelen «Two Hands» var det linedance.

Astrid S har på seg en svart dressjakke og en hvit t-skjorte hun stirrer mot en meny med kaffevarianter.
STADIG MER COUNTRY: Den amerikanske sjangeren har sjeldent hatt så stort grep på hitlistene i Europa som nå. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Det er nok ikke så dumt. I USA har populariteten til country økt med 150 prosent på fire år. Og andelen låter på Billboard med tydelig gitar har økt med 56 prosent.

Hvorfor appellerer plutselig det organiske?

Jam i Nashville

Når vi først skal møte Astrid for en prat om blant annet bil og bygd, så passer det nesten litt for bra at hun blir kjørt til intervjuet av Tone Damli. De har akkurat spilt inn en episode av podkasten «Råning med Tone».

Astrid driver og øvelseskjører for tiden, og planen er å få tatt lappen i løpet av året. Dessverre var øvelse-L-en glemt hjemme denne gangen, og dermed ble hun henvist til passasjersetet til Tone.

– Det går litt treigt, sier Astrid om øvelseskjøringen. Hun anerkjenner at det slett ikke er sikkert sertifikatet kommer i 2024.

Noe som derimot ikke går treigt er prosessen mot andrealbumet. Et album som er sterkt preget av at Astrid har tatt flere turer til Nashville.

– Jeg ønsket å dra til Nashville først og fremst fordi jeg har en fascinasjon for country, men også fordi jeg føler den byen ikke har det samme karrierejaget som andre steder i USA.

Astrid S stirrer hardt inn i kamera. HUn har på seg en svart dressjakke og har langt blondt hår.
FASADE-BY: Tidligere har Astrid jobbet mye i LA, en by hun opplever som mer hierarkisk enn Nashville. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Astrid understreker at hun ikke har gjort et stort sjangerhopp fra pop til country. Hun har ikke gått helt Beyoncé.

Men de nye låtene inneholder flere elementer fra den mer organiske musikken.

– Det er mer alternativ pop hvor instrumentene er i fokus, forteller hun om sitt kommende album.

– I Nashville har vi sittet med instrumenter i en sirkel og jammet. Det skiller seg veldig fra å jobbe i et studio i Stockholm eller London som jeg har gjort tidligere. Der handler det mer om å skrive og synge på ferdigproduserte beats og tracks.

Ramlet inn i bransjen

Det er flere grunner til at Astrid nå ønsker å gå inn mer instrument-rik vei i musikken. Hun trekker fram pandemien som en periode der hun ble nyforelsket i skapergleden og ble påminnet hva hun virkelig liker.

– Jeg ramlet jo inn i bransjen da jeg var 16 år gammel, og lenge har jeg jobbet litt på autopilot. Jeg har gått rundt i kronisk sjokk over at jeg får holde på med dette. Men da pandemien kom og jeg ble tvunget til å ta et steg tilbake, så skjønte jeg hvor mye musikken faktisk betyr for meg.

Astrid S sitter på en benk med en hvit bakgrunn. Hun har på seg en blå bukse og har langt blondt hår.
TI ÅR SIDEN «IDOL»: Etter flere år i bransjen føler Astrid seg nå mer selvsikker på egen musikk enn på lenge. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Astrid føler også at hun de siste årene har fått en større selvtillit i studio og dermed klart å ta mer ansvar for eget artisteri.

– Jeg tror jeg tidligere underbevisst har laget en type musikk for at andre skal like det, fremfor å tenke på hva jeg selv har lyst til å si.

Men hvorfor vil hun dette? Hvorfor er det så viktig med gitar i den nye musikken? Inspirasjonen kommer fra oppveksten på Rennebu.

– Min generasjon er vel den siste som ikke vokste opp med streaming. Jeg vokste opp med bilturer hvor pappa spilte CD-ene sine og det var det vi måtte høre på. Da gikk det mye i band som Coldplay og Fleetwood Mac. Det er musikk jeg fortsatt hører masse på, men som jeg aldri helt har laget selv.

Og kanskje er det helt riktig å tenke i de banene i tiden som kommer. Det viser nemlig ny statistikk.

Gitarens hevn

En fersk rapport fra nettstedet ChartCipher tar for seg trendene på Billboard. Når det gjelder sjanger er trendene ganske tydelige:

Statistikk som viser hvilke sjangere som er mest populære på Bilboard. Vi ser at hiphop har gått fra 58% i 2020 til 27% i 2023. Pop har ligget på jevnt rundt 30% hele tiden. Mens rock og country har økt fra 12% til 20% på et år. De andre sjangerene ligger på mellom 3 og 10% fra 2019 til 2023.
Grafikk: Chart Cipher

Hiphop er fremdeles den mest populære sjangeren i USA, men har hatt et voldsomt fall siden 2020 og deler nå førsteplassen med pop. Den største økningen har vært innen country og rock.

Populariteten til country har økt med 150 prosent i USA på et år! Da er det ikke rart at Beyoncé kaster seg på.

Statistikk som viser at Country har gått opp 150% fra 2022 til 2023. Rock har økt 58% på samme tid, mens hiphop har gått ned 37%.
Grafikk: Chart Cipher

Musikkekspert Christine Dancke tror country sin oppblomstring er en naturlig motreaksjon på den mer generiske musikken, det hun kaller for «Spotify-musikk» – låter der hovedformålet er å forhindre at du skrur av.

I en tid der KI-musikken er på vei for fullt, så lengter vi etter noe ekte.

– Bare følelsen av at noe kan gå galt, savner jeg veldig. Når man er på popkonsert i dag, så er det så perfeksjonert og det er en plan A og B dersom det skjer noe med stemmene. Da er det appellerende å se en konsert med kun kassegitar og vokal hvor det føles som om noe står på spill.

Vi har ikke en slik statistikk i Norge, men det kan virke som om det skjer en lignende utvikling her også.

Blant de 25 mest populære låtene i Norge akkurat nå, ifølge Spotify, er det fire veldig tydelige country-låter. «Texas hold ’em» av Beyoncé, «Before You Leave Me» av Alex Warren, «Austin» av Dasha og «I Remember Everything» av Zach Bryan.

Men det er ikke bare ren country som er i vinden for tiden:

Statistikk som viser hvilke instrumenter som har blitt brukt mest i låtene på Bilboard. Den viser at trommer og bass alltid ligger på rundt 90%, mens pianoofte har vært rundt 15%, men i 2021 var det gele 55%. Gitar har vokst jevnt og trutt siden 2019. Da på 31%, i dag på 61%
Grafikk: Chart Cipher

Ifølge rapporten er musikk med tydelig gitar mer populært enn på lenge. Dette kan vi også se på de norske hitlistene:

Indie- og folkpop-låter som «Scared to Start» av Michael Marcagi, «End of beginning» av Djo, «Stick Season» av Noah Kahan og «The Night We Met» av Lord Huron. Dette er låter som kanskje ikke hadde kommet på topp 50 for to år siden.

Christine gir Olivia Rodrigo mye av æren. For at en musikktrend skal slå an, trengs det en stor drager, tror hun. Men de fleste av låtene som slår an med gitarpreg er utenlandske. Kan vi få en norsk Michael Marcagi?

– Jeg tror tiden er veldig moden for det, sier Christine.

Men for at det skal gå veien, så er det viktig at det er ekte og autentisk, mener hun.

– Og for en norsk artist tror jeg det er avgjørende at de synger på sitt eget språk.

Må et album ha et konsept?

Det kommende Astrid S-albumet har altså et tydelig konsept. Både musikalsk og visuelt.

– Det er viktig for meg at det er en rød tråd i alt fra musikken til albumcover til TikTok-videoene vi publiserer. Jeg føler at det kan «make it or break it», nesten. Det fargelegger musikken, forteller Astrid.

Å gi ut et tydelig konseptalbum har vært en frihet og en motivasjon.

– Konseptet vårt kom veldig tidlig i prosessen, og det har vært ganske enkelt og inspirerende å holde seg innenfor det.

Astrid S står med en svart dressjakke og en hvit topp. Hun ser seriøst inn i kamera.
PROMO UTEN TIKTOK: Grunnet Universal-feiden med TikTok, får ikke Astrid brukt den populære appen i promo-kjøret før albumslippet: – Hele greia er jo tragikomisk, sier hun. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Konseptalbum versus et album uten en rød tråd, er en vurdering artister stadig må ta. Da P3.no snakket med Zara Larsson i juli, fortalte hun at sitt kommende album ikke ville ha en rød tråd, rett og slett fordi hun syntes det var vanskelig å lage.

I november slapp rapperen B-Boy Myhre konseptalbumet «Sitter inne» hvor låtene handlet om en gutt som, ja, stort sett sitter inne. Både produksjonen og tekstene var inspirert av dette. I en episode av podkasten «Christine Dancke» fortalte rapperen at det å gi ut et konseptalbum både har vært en fordel og en ulempe.

Det kom mye inspirasjon da han bestemte seg for et tydelig uttrykk. Samtidig var det mange gode ideer som måtte i søpla, rett og slett fordi de ikke var trofaste nok mot konseptet.

Astrid står med en blå bukse og ens vart dressjakke foran en metall-dør og en gjerde.
ALBUM PÅ VEI: Astrid S er hemmelighetsfull om når albumet kommer, men neste singel kommer 5. april. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Men for Astrid har det vært en utelukkende positiv opplevelse.

– Når jeg har jobbet med produsenter og låtskrivere, så har det vært veldig fint å kunne starte med klare rammer. Det har beriket arbeidet!

Eldre fans?

Astrid håper at et mer helhetlig album åpner dørene til nye fans, uten at det går på bekostning av de gamle.

– Jeg har absolutt lyst til å nå veldig bredt. Men samtidig så er det noe ekstra gøy å ha fans som ikke bare har hørt den ene låta i en spilleliste, men som setter seg mer inn i hvem jeg er som artist og som kommer på konserter.

– Man bygger en sterkere relasjon av det.

To gitarister i hvite kjeledresser sitter på hver sin side av Dagny og Astrid S. De synger i hver sin mikrofon.
SIST PÅ ØYA: Astrid var med da Dagny spilte en gitardrevet versjon av låta «Pretty» på Øya i 2022. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

I sommer er hun også booket til Øyafestivalen for første gang, noe som kan åpne for et litt eldre publikum.

– Det er perfekt timing for meg å spille på Øya med den musikken jeg lager og skriver nå. De siste to årene har jeg fått en helt annen selvtillit både livemessig og låtskrivingsmessig.

MER OM MUSIKK:

SISTE MUSIKKANMELDELSER:

Siste fra P3.no: