Karpe Diem - Kongescenen, Slottsfjell 2016

Kjærlige knyttnever

Karpe Diem tok ansvar og viste hva Kongescenen på Slottsfjell er god for.

Det krever et viss mot å starte avslutningskonserten på Slottsfjells største scene med en uutgitt låt. Men etter det jeg kan høre er det nettopp det Karpe Diem gjør: En spoken word-snutt fra Magdi innleder «Født i trafikken»(?), som er en overraskende forsiktig start på en forhåndsbestilt festkveld. Sånt kan man imidlertid tillate seg når både publikumsmasse og suset av forventning formelig gruser de tre foregående headlinerne på samme scene.

Magdi og Chirag har bygd seg opp en uvanlig lojal fanbase i løpet av sine 16 år(!) i gamet, og mange blant dem har åpenbart funnet veien til Tønsberg denne helga. Etter at sultne versjoner av «Jens» og «Vestkantsvartinga» penser aftenen inn på rett spor begynner det å bli farlig trangt foran scenen, og mine fotografkolleger henvises en stakket stund til redningsarbeid blant de falne englene der framme. Så roes det ned med «Hvite menn som pusher 50», en av duoens beste sanger (og et tidlig musikalsk høydepunkt), etterfulgt av de mjuke alibiene «Påfugl» og «Hus/hotell/slott brenner».

Noen skår i gleden hoster jeg imidlertid gjerne opp. Magdi har en hang til å fremstå som overforklarende, og enkelte av introduksjonene hans kunne nok med fordel vært kuttet ned til fordel for ett- og tostavelsesord. Det finnes også ting å utsette på settlisten: Verken «Spis din syvende sans» eller ferske «Den islamske elefanten» overbeviser helt melodisk; det blir for uforpliktende og lett, og førstnevnte reddes kun av en ivrig kar som får komme opp på scenen og assistere Chirag.

Karpe Diem på Kongescenen, Slottsfjell 2016. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
Karpe Diem på Kongescenen, Slottsfjell 2016. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Men så er det dette med å lage fest, da. Du skal lete grundig for å finne noen i publikum som ikke kan alle tekstene, og på intense tapninger av «Krølla femtilapp y’all» og «Toyota’n til Magdi» er folkebruset med på å løfte låtene opp mot den ikke akkurat overbefolkede raprock-himmelen. Bandet er tettspilt og solid, og særlig «Stjerner» byr på fakter som lever opp til tittelen, helt ned til gitarsolo, glitter og pyro.

Nevnes må også «Attitudeproblem», der Izabell, Bendik, Silvana Imam og (min kollega) Christine Dancke gjenskaper vårens mye omtalte allstar-remiks til en respons som objektivt må kunne kalles bananas (men hvor ble det av Julie Bergan, tro?). Og enda er det ikke ferdig: Magdi crowdsurfer under «Ruter», og «Her» er like poetisk som «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» slår knallhardt.

Denne dualiteten – mykt og hardt, reflektert og folkelig, alvorlig og snappy; gjerne på en gang – er selve nøkkelen til Karpe Diems kontinuerlige og massive suksess. Du kan mene hva du vil om dem – som liveband er det få som rører dem her til lands.

Marius Asp

Flere anmeldelser fra Slottsfjell 2016:
  • Bjarte Runderheim

    «er det få som rører dem her til lands»
    Er det på samme måten som å ikke røre alkohol, eller er det noe annet som er ment?
    Kanskje en rå-oversettelse av et engelskspråklig slang-uttrykk?
    Dobbeltkommunikasjonen er kanskje tilsiktet?

    • Hilde Årdal

      Håper vel egentlig at Asp endrer litt på ordbruken, for det du her antyder er nokså sikkert ikke hva han siktet til. På den annen side så synliggjør jo innlegget ditt noe av det gruppa vel forsøkte å rette fokus mot med «Attitudeproblem». Bruken av ord og det store mangfoldet i forståelse av ord og vendinger er uansett uhyre interessant!

      • Bjarte Runderheim

        Jo større mangfold, jo mindre kommunikasjon.
        Bare minner om historien om Babels tårn.

        • Hilde Årdal

          Sikker på at du har forstått det rett?

          • Bjarte Runderheim

            Hvorfor tviler du på det?
            Jeg kan forstå at det finnes en språklig interesse for å kjenne flest mulig ord og vendinger, leksikalt og etymologisk; men bruk av flest mulig ord med uvanlig begrepsbruk eller språklig intensjon kan bety det samme som å forsøke å etablere et nytt språk.
            Se på musikere som har pløyd ny mark, eller forfattere som har benyttet seg av uvanlige språkformer – enten vinner de, eller så dør de (ofv. bet., naturligvis).

            • Hilde Årdal

              Var det nå igrunnen ikke det Gud besørget?

              Nye språk og nye kulturer sprang nå vel ut av dette så guddommelige grep, og det er vel heller tvilsomt at dette mangfold resulterte i mindre kommunikasjon!

              • Bjarte Runderheim

                Nå ramlet jeg av.

                • Hilde Årdal

                  Det var nå du som trakk inn dette med Babels tårn, og da er det vel ikke det minste rart om jeg inspirert av det gammeltestamentlige spant litt videre…..!?

                  Det som er spennende nå det er vel så om ‘vi’ klarer den overgang teknologien såvisst byr på, for, om vi vil eller ei, så kan ‘vi’ vel i vår tid ikke stort annet enn å forsøke å henge med i en rivende utviklingen, blanding av kulturer og språk osv!

                  • Bjarte Runderheim

                    Den som bare henger med utviklingen er ikke særlig oppfinnsom.
                    Google Translate er antakelig vår nye språklærer, mer uniformert blir det ikke.

                    • Hilde Årdal

                      Det finnes da heldigvis massevis av rimelig oppvakte mennesker på vår klode!

  • Julie Bergan spilte show i Køben, hvis du faktisk lurte!

  • trond sollie

    Det leveres på så lavt nivå både i anmeldelsen og fra nevnte «artister» at ingen av delene har livets rett. Behold dagjobben..

  • Arild Jakobsen

    Marius Asp, du har ikke peiling på musikk. Når du gir dem 5 på terningen så bevitner det bare at du må være en kløpper i å jukse i terning spill. Karpe er intet annet en søppelmusikk

    • André Lauritsen

      Tenk å sitte å være så grinete over en musikkanmeldelse da.. Liker du ikke musikken, så betyr det ikke at du har rett og alle de som møter opp på Karpe sine konserter tar feil.

      • Arild Jakobsen

        På en konsert med Karpe Diem samles alle de med dårlig musikksmak. Da betyr det at jeg har rett og du tar feil. Tekster som er fullpakket av antisemittisme, for noe jævla gørr. Fisj fan for noe dritt

        • Anniken

          Hahah, det er helt utrolig hvor mye dritt folk lirer av seg. Du gjør meg kvalm.

          • Arild Jakobsen

            Prøv med 1 liter lakserolje Anniken. Da blir du garantert kvitt kvalmen. Fungerer det ikke så prøver du bare gjentatte ganger. God bedring 🙂

            • Anniken

              Hva får du ut av sånne kommentarer? Kan du ikke godta at noen liker Karpe og andre ikke? Folk er forskjellige, og enda godt er det!

              • Arild Jakobsen

                Håper du er blitt bedre av kvalmen Anniken. Din dårlige musikksmak kan jeg beklageligvis ikke gjøre noe med. Ha en fortsatt fin sommer 🙂

  • Elsa S. Burkeland

    Ukjente for folk utenfor miljøet.

    • Hilde Årdal

      Ethvert voksent menneske må da feks ha fått med seg vårens rabalder rundt om utgivelsen av «Attitudeproblem». Du kan umulig ha gått helt glipp av Karpe Diem!

      • Bjarte Runderheim

        jo da

  • Ståle Christian Ofte

    «Reflektert»…yeah whatever…

  • Ole Aleksander Wold Lien

    Var på OverOslo-festivalen i sommer og så dem live for første gang siden de fikk seg liveband! Råeste norske konserten jeg har opplevd! Hadde Karpe Diem vært en tv-serie, så skulle de hatt en Emmy.

    https://youtu.be/1B9qa0iUQtw (OverOslo-festivalen og Karpe Diem)

  • Tim Mjelde

    P K

  • SpaceCake

    Utrolig at en musikkanmelder kan gi en femmer på noe som knapt kan kalles russemusikk. Ender med nesten å knuse radioen på hytta hver gang noe møl fra de gutta her kommer på. Kjøpte DAB og flykta til p13 til og med, for å slippe drittmusikk, men trur du jaggu ikke de har begynt å spille litt KD der også, crap..

  • Bjørn Tore Pettersen

    He, he…norsk!!!!! Boss.

  • Pingback: P3.no Musikk » Christine avslører de nominerte til P3 Gull()