Beyoncé - Lemonade

Lag Lemonade!

Beyoncé har lagd Lemonade av livets mange utfordringer. Les anmeldelsen av hennes andre overraskelsesalbum her.

Det har vært mye Beyoncé det siste døgnet. Natt til søndag gjorde hun det nemlig igjen – overrasket oss med nok et album. Tolv kutt, inklusive hitten fra tidligere i år, «Formation». Én leksjon i historie, kulturarv og kvinnekamp. Livet gir mange sitroner. Spesielt som svart kvinne i en hvit manns verden.

Og hvordan fortsette å kjempe disse kampene? Beyoncé lager Lemonade.

Lemonade er et komplekst album både musikalsk, visuelt og kommunikativt. Beyoncé er innom både flere sjangere og tema, men ankrer i urban pop og kvinnekamp (les: utroskap). Helhetlig fungerer dette svært godt, men noe kan se ut til å skurre litt.

Selv om Beyoncé preger sjangerhoppene med stil, er de tidvis litt merkelige. Rockealibiet «Don’t Hurt Yourself» sammen med Jack White, tilbake til røttene i Texas-sporet, country og blues-pregede «Daddys Lessons» og popballaden «Sandcastles» viser i utgangspunktet allsidighet og musikalitet. Fallhøyden er imidlertid stor når man blander rock og r’n’b («Don’t Hurt Yourself»). Beyoncé klarer akkurat å lande på beina og høres sjukt fet ut med den karakteristiske vokalvrengen. Det er overraskende hvor godt Jack White-samarbeidet egentlig fungerer gitt sjangerkræsjen som rock og r’n’b faktisk er. Sjangerskiftene kan oppfattes som rotete, dog spennende. Uten at det er noe Bey bør dra så alt for mye lengre.

Beyoncés budskap er klart. Vær stolt av din (svarte) arv, ditt (svarte) opphav, ditt (svarte) utseende. Det kan ikke beskrives hvor viktig det er at en artist på hennes størrelse tør å bruke stemmen sin til å belyse dette temaet. Samtidig er det litt rart å synge «I like my baby heir with baby hair and afros, I like my negro nose with Jackson Five nostrils» («Formation») når hennes signaturutseende er blond parykk, og både hun – angivelig – og hele Jackson Five har operert nesa.

Det er ingen tvil om at Queen B fungerer godt også utenfor sitt eget habitat. Det er Lemonade et selvoppfyllende eksempel på. Samtidig er hun aller best på reinspikka r’n’b. Derfor blir man ekstra gira over låter som «Hold Up». Låta sampler 60-talls-hitten «Can’t Get Used to Losing You» forent med reggae beat, airhorns og aksent på vokalen. Rihannas hitoppskrift funker nok en gang sjukt bra. Beyoncé tar til seg elementene som om det var hennes egne – og det svært overbevisende.

Tørsten på mer real r’n’b slukkes delvis når låter som «6 Inch», «Love Drought», «Sorry», «Formation», «Pray you catch me» og «All night» snurrer. Disse står ut som platas aller beste. The Weeknd-samarbeidet («6 Inch») fremstår svært massiv, med sin mørke bass og tunge beat. Beyoncé leker med 60-tallet og jazz i mellompartiene og ad libsene gjør denne låta enda fetere. «Love Drought» er både søt og tøff. Den inneholder tydelige, klassiske musikalske sjangerreferanser som lys, pitchet 90-talls synth, harmonisk melodi og myke 808-trommer. Vokalprestasjonene og koringene på «Pray You Catch Me» er ørebalsam, mens «All Night» er en rørende hyllest til kjærligheten. «Sorry» er i likethet med «Formation» sporene som viser fingeren til haterne og de kjipe mennene, med det svært catch frase-vennlige hooket «I ain’t thinking ’bout you».

Det er imidlertid litt vanskelig å tro på Beyoncés historier. Det henger en eim av medierådgivning og PR-konsultasjon over det hele. Noe som kan trekkes helt tilbake til starten i Destiny’s Child. Men uansett hvor dobbeltmoralsk mange mener at Beyoncé er, gjør hun fortsatt en viktig jobb hva gjelder rase og kvinner. Lemonade er en omfattende utgivelse med utallige tekstlige, musikalske og visuelle referanser, og kommer nok til å stå som et av hennes aller mest kraftfulle og viktigste verk.

  • Thorbjørn Stålesen

    Det at praktisk talt hele Jackson-familien har hatt flertallige neseoperasjoner er vel hele poenget med den linja om å være stolt av sine «Jackson 5 nostrils»? Vet heller ikke hvor du har det fra at Beyonce selv har operert nesa, for det tror jeg ikke hun har. Det er uansett bare spekulering fra din side, så å hevde det som en udiskutabel sannhet virker litt dumt. Jeg er enig med karakteren du gir, men jeg synes ikke anmeldelsen er særlig godt skrevet, den er preget av hastearbeid og jeg er uenig med nesten alt du sier for å være helt ærlig. En uinteressant anmeldelse av et veldig interessant prosjekt.

    • RiksyWiksy

      Den er dårlig skrevet fordi Thorbjørn er unenig 🙂 Hørt den før, for å si det sånn.

      • Thorbjørn Stålesen

        Jeg oppgir jo årsakene til at jeg synes den var dårlig skrevet. Jeg er ofte uenig med anmeldere, men jeg er ikke smålig 🙂

        • RiksyWiksy

          Ja, du skriver at du er uenig i nesten alt han sier 🙂 Kjempebegrunnelse! Igjen, hørt den før.

          • Thorbjørn Stålesen

            Det ville vært smålig å si at det er dårlig skrevet fordi jeg er uenig, noe jeg aldri gjorde. Jeg begrunnet hvorfor jeg synes det er en dårlig anmeldelse i kommentarens første utkast 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉

            • RiksyWiksy

              Hehe, å ta kritikk er ikke din sterkeste side ser jeg. Det er som sagt bra du oppdaterte, men da blir det litt vanskelig(ere) å diskutere hva du skrev før du oppdaterte.

              Du forsto åpenbart ikke hva jeg mente med min kritikk, og jeg tror vi lar det være med det, ettersom det som sagt blir vanskelig å diskutere hva du skrev før du oppdaterte. Men jeg kan si at jeg heller aldri har hevdet at du skrev dette eksplisitt. Men du skrev ikke noe annet, og det var problemet.

              • Thorbjørn Stålesen

                Nei, jeg er ikke spesielt god på å ta kritikk som ikke er berettiget, og det trenger jeg vel heller ikke å være. Jeg redigerte kommentaren fordi jeg hadde mer på hjertet, ikke for å ‘vinne’ en diskusjon med et tilfeldig menneske i et kommentarfelt på nett. Kanskje du heller kan kommentere verket eller anmeldelsen istedenfor å kaste bort tid på intetsigende nett-kverulering. Det er verken interessant eller viktig, ei heller verdt å bruke tid på.
                Takk og adjø

  • Olaf Thunderloins

    «Hennes verk». Blir litt tulllete å si at det er hennes verk når en av sangene har intent mindre enn 16 forfattere i følge Wikipedia. De fleste sangene ligger rundt 10 forfattere med 3-4 produsenter. Hun er et gjennomprodusert produkt som er ment til å fange en viss zeitgeist for å tjene penger. Naivt å tro at dette er noe veldig personlig.

    • Simon Y. Cools

      Jeg ler også godt av det ordet. «Verk».

  • Einar Gregorios

    Selvhøytidelig pseudoangst. Hun har en veldig bra stemme som bare blir brukt til å tjene penger. Det er lov, men du verden hvor kjedelig. Da hører jeg heller på Aurora.

    • Jonathan

      så gjør det da… istede for å ta tida de til å kommentere negative ting.. Er det noe Beyoncè ikke er så er det kjedelig

  • Kenjh71

    Hele platen og forsåvidt damen er kalkulert business. Å late som at ekteskapet skranter er god business, medlidenhet er en god åpner av lommebøkene. For hvis det står så dårlig til mellom de to, hvorfor er platen kun tilgjengelig på ektemannens streamingtjeneste?
    De to sitter og ler av alle de enfoldige som går fem på, mens bankkontoen holder på å gi seg i sømmene.

  • Svein Michaelsen

    Mer globalist-søppel fra selve dronningen av destruktiv sosial programmering. Hva er det nå som promoteres i hennes siste video? Jo vold, opptøyer, anarki. På Super Bowl var det Black Panthers som ble hyllet, en militant anti-hvit gruppe. Folk må få øynene opp for giften Beyonce og liknende sprer, og deres angrep på enhver positiv, konstruktiv og sunn samfunnsverdi her i Vesten.
    På engelsk er det et begrep som heter «weaponized popular culture»…

    • LK_M

      Ahahahaaha, wow. #redpiller

      • Svein Michaelsen

        Se hva som skjer nå med kulturen og samfunnet vårt her i Vesten. Ikke mye å le av.

        • LK_M

          Hvor da? UTOOBZ?

  • Alf Hansen

    feminist anmeldt av feminist

    • Elisabeth Johnsen

      Er det et problem for deg? Jeg spør siden du gjør et poeng av å poengtere dette.

  • zin

    shout out til alle dere hvite menn som pusher 50 som har noe og si om dette albumet…. det var ikke ment for dere uansett

    • FrodeFF

      Selv om et album er ment for en liten gruppe, bør alle ha anledning til å påpeke at ikke alle fortjener eller bør få oppmerksomhet. Dagens ungdom hyller jo alt helt fullstendig ukritisk. Og det er et større problem enn de selv er i stand til å fatte.

    • Sean Graeter

      Shout out til alle dere fjortiser som pusher myndig alder som tror dette er viktig og banebrytende musikk…. Det er kynisme satt i system av digre plateselskap for å lure dere til å bruke lommepengene på søppel.

    • Karsten S. Berg

      Jeg er en slik (43, men det holder vel) og har noe å si: Jeg liker ikke sånn musikk, rent sjangermessig. Jeg klarer også å høre at det er god kvalitet. Kommer ikke til å kjøpe musikken, men kommer nok ikke til å bytte kanal om hun dukker opppå radioen på vei til jobb. Fornøyd med den? Jeg er 🙂

  • Marte Riise

    «Viktig» er vel ikke rette ordet om en slik intetsigende pengemaskin av en artist. Det er ikke interessant å lytte til en navlebeskuende rik popstjerne, og musikken har vi hørt før. «Viktig» er hun selvfølgelig på samme vis som Justin Bieber, ved å tiltrekke seg den store bermens oppmerksomhet. På samme måte som MacDonalds er verdens viktigste restaurant.

    • Svein Michaelsen

      Dette er musikk for de gemene, uinformerte massene. «Garbage in, garbage out.»

  • Sean Graeter

    Dama har ikke laget en dritt av musikk, hun fremfører bare det andre har skrevet for henne på den måten produsentene forteller henne å fremføre det på. Jeg sier ikke at hun ikke er flink til å synge, men å heve henne opp som et eller annet musikalsk geni og å kalle albumet hennes for «hennes verk» blir bare for dumt.

    • Jonathan

      Hun skriver nok ikke musikken alene nei, men er med på det og veit hva hun vil synge og hvordan det skal høres ut. Hun er ikke en artist som gjør som andre vil, hun gjør det sånn som hun vil ha det. Så jo hu er et geni på mange måter og er en av vår generasjons beste artister, hvertfall live. Om man er en bra artist eller ei kommer ikke an på om man skriver musikken selv, alle er ikke født med evnen til å skrive hundrevis av sanger..

      • Sean Graeter

        Jeg sjekket opp hvor mange låtskrivere og produsenter det var på dette albumet. Det ligger på ca.10 forfattere og 3-4 produsenter pr. låt. En låt har 16 forfattere!!! Noe som går igjen i alle hennes album. Dette albumet, som alle hennes album er bestillingsverk fra plateselskapet. Hun er en sanger, verken mer eller mindre. Å bruke begrep som «geni» og «artist» om henne blir helt meningsløst. Slike begrep bør og skal være forbehold kunstner som Bowie, Prince osv.. (kunne selvsagt nevnt mange flere, men denne gangen så velger jeg å hedre de avdøde)

        • Mathias

          Nå kan det jo nevnes at dette albumet ble utgitt hos Parkwood, som er Beyoncé sitt eget selskap, og dermed at hun ikke gir ut musikk under Sony lenger. Så at dette bare er nok et bestillingsverk som skal håve inn millioner til en svær pengemaskin (ellers enn hennes eget selskap) blir rimelig feil å si.

          • Sean Graeter

            Men nå er vell dette plateselskapet deleid av Topshop. Som er et relativt stort internationalt konsern som hovedsaklig selger klær til tenåringsjenter. Bare butikken deres i Oxford Street i London har en anslått verdi på 4-500 millioner £ (Britiske Pund). Så å kalle det for hennes eget plateselskap blir rimelig feil å si.

            • Mathias

              Feil. Topshop har ingenting med Parkwood å gjøre ellers enn ulike samarbeid som Beyoncé selv har satt igang. Det inkluderer f. eks. Ivy Park som selges i Topshop og ble til gjennom dette samarbeidet, men Parkwood er eid og drevet 100% av Beyoncé selv og henne egne ansatte.

              • Sean Graeter

                Ok, fair enough. Da kan vi vell konstatere at hun er en bra business kvinne. Men det endrer ikke på det faktum at musikken hennes er skrevet og produsert av store team som constantly pander to the lowest common denominator. (beklager bruken av engelsk, men må ty til morsmålet når norsken svikter meg) Dette er kynisme satt i system hvor det ikke handler om musikk lengre men i stede så handler alt om pr og penger. En hadde trodd at hvis hun hadde hatt noe hun ville si med musikken sin så hadde hun ikke trengt en hel gjeng til å skrive det for henne. Men Business kan hun tydeligvis…

                • Mathias

                  Du kan velge å se på det slik hvis du vil, men for meg blir det for enkelt å sette enhver suksessfull artist og/eller businessmann/kvinne i en bås som kapitalistsvin med ingen intensjoner om å skape god musikk fordi de tjener penger på det de gjør. Jeg ser ikke på det som en negativ ting å ha gode produsenter og skribenter på laget sitt, enten de er 2 eller 40 personer på credits-lista. De aller fleste artister, popstjerner, små indieband eller legendarisk rock-band, bruker de ressursene de har ved å benytte seg av andre flinke kreative for å skape det aller beste de kan. Det skal sjeldent til at noen gjør det alene, og det er selvsagt imponerende og flott for de. Man må huske at disse folkene tross alt er håndplukket av Beyoncé selv, som igjen kan sees på som en regissør og mastermind bak hele prosjektet, og en slik person kan neppe mangle talent, kreativitet, en visjon og vilje for å skape noe av kvalitet for å gjennomføre noe så kompleks. Hvorfor skulle Beyoncé orket å starte eget selskap, selge seg ut av Sony og lage en 1-times lang film til flere millioner dollar om hun bare var opptatt av å tjene mest mulig? Det kan godt hende hun tenkte slik før, men med en slikt maktposisjon og frie tøyler både økonomisk og ellers er det bullshit å anta at alt hun gjør er for penger fremfor å skape noe med mening. Som sagt, under sitt eget selskap, henne alene. Okei, så har vi folk som Rihanna, en type artist som tradisjonelt har regelrett kjøpt massive hits fra såkalte superprodusenter, spilt de inn og kjørt dem ut til massene – selvfølgelig finnes det mye dritt der – men de som kan noe om Beyoncé vet at hun ikke opererer slik. Dette albumet er på ingen måte en enkel løsning med hits og musikk som ikke gjør noe mer enn det. Om du ser filmen ligger det mye heavy tematikk som få andre artister våger å røre. Tematikk som allerede fører til at folk holder seg langt unna musikken hennes (bare se på hva som skjedde etter Formation på Super Bowl). Ikke minst er musikken langt ifra den typiske popsjangeren på noen som helst måte. Og om så hensynsløs PR og musikk skal få lov til å gå hånd i hånd kan man diskutere i evigheten, men slik funker det og jeg synes det blir grunnløst å konstatere at et artist/album er dårlig fordi det er suksessfullt og produsert av et team (som btw består av noen av verdens fremste musikere, skribenter og produsenter, hvorav mange er up-and-coming som nå får masse ny og fortjent oppmerksomhet). Det er helt greit å ikke like musikken hennes eller ha sansen for måten hun presenterer seg selv på og de budskapene hun kommer med, men jeg synes mange av disse argumentene blir så spekulative og unødvendig negative at man like gjerne kan holde det for seg selv, spesielt når det nærmest utelukkende omhandler hennes posisjon som en svart, suksessfull, rik og kvinnelig pop-stjerne.

                  • Sean Graeter

                    Når nevnte jeg andre kvinnelige musikere en Beyonce???
                    Når du sier:

                    «Du kan velge å se på det slik hvis du vil, men for meg blir det for enkelt å sette enhver suksessfull artist og/eller businessmann/kvinne i en bås som kapitalistsvin med ingen intensjoner om å skape god musikk fordi de tjener penger på det de gjør.»

                    «Det er helt greit å ikke like musikken hennes eller ha sansen for måten hun presenterer seg selv på og de budskapene hun kommer med, men jeg synes mange av disse argumentene blir så spekulative og unødvendig negative at man like gjerne kan holde det for seg selv, spesielt når det nærmest utelukkende omhandler hennes posisjon som en svart, suksessfull, rik og kvinnelig pop-stjerne.»

                    Du pålegger meg en hel haug med ting jeg aldri har sagt noen ting om! Dette er ståmanargumentasjon! Kjønn, farge, suksess, penger, religion osv kunne jeg ikke brudd meg mindre om. Og setter veldig lite pris i hva du insinuerer her!

                    Hvis du føler at Beyonce er så fantastisk så har du selvsagt rett til det. Men for meg og mange med meg er hun ingenting annet en en puppe-popp artist på lik linje med Rihanna, Biber og alt det mølet.

                    Hvis jeg vill høre på en svart, suksessfull, rik og kvinnelig ARTIST som har noe å si med musikken sin. En dame som nesten har skapt et eget musikk sjanger, så setter jeg meg en på en LP av Erykah Badu. Så kan du heller ta deg av den masseproduserte, sjelløse puppe-poppen..

                    • Mathias

                      Med de siste setningene refererer jeg til bunken med negative kommentarer (som tilsynelatende virker som de kommer fra menn som pusher 50) som alle bærer preg av de samme tingene som du sier, ikke spesifikt det du har sagt. Som du sier, du har ikke nevnt noen av de tingene og det er selvsagt kjempeflott det. Men jeg tolker fortsatt det du sier med at problemet er at Beyoncé sin musikk er såkalt «masseprodusert trash» utelukkende fordi det kommer fra en suksessfull artist som også benytter seg av andre kreative til å produsere sin musikk og sine VERK. Å snakke nedlatende om en artist ved å si at det ikke engang kan kategorieres som hennes verk eller musikk synes jeg er totalt ute av sin plass. Ved å si slike ting skal du ha det til at enhver suksessfull pop-artist automatisk MÅ være pengestyrt dritt, noe det ikke er. Du understreker jo det ved kommentaren din nå, at dette bare er «enda» en bedritten pop-artist med dårlige intensjoner, såkalt «puppe-pop», noe Beyoncé ikke er i nærheten av å være… Ikke minst er det unødvendig å trekke inn et ord som pupp fordi hun er kvinne eller i sammenheng med noe som er negativt. Ikke misforstå, jeg skjønner hva du mener, det finnes en populærkultur i musikkindustrien som pøser på med kunstig og meningsløs «musikk», men å sette en suksessfull artist, i dette tilfellet Beyoncé, i den båsen uten noen som helst rot eller kunnskap blir for dumt.

                      Det er der jeg blir irritert når jeg leser i kommentarfeltet og alt folk, inkludert deg, slenger fra seg er at alt hun gjør bare er pengestyrt og sjelløst. At alt er PR og med ingen substans eller kvalitet, bare fordi hun er pop-artist som har tjent seg styrtrik på det hun gjør. Poenget mitt er i all hovedsak at jeg synes det er så utrolig unødvendig at folk skal slenge dritt om artister uten å ha et snev peiling hvordan artisten FAKTISK jobber, driver sin karriere og hva de forsøker å oppnå. Å ikke like musikken eller personen i seg selv, om ikke er enig i budskapet og måten det blir formidlet på, er helt greit. Men da trenger man ikke argumentere med ting man ikke har et snev peiling om. Nå har jo du lært at dama driver sitt eget løp med eget selskap, ikke med et svært plateselskap som vil tyne stemmen og utseendet hennes for hver krone de kan få. Så må jeg jo spørre meg selv hvor mye dere som kommenterer slike ting faktisk har hørt på og satt seg inn i Beyoncé sitt arbeid, noe jeg tviler jævlig sterkt på at noen av dere har gjort. Denne dama er ikke drevet av noen andre enn seg selv, sine evner og sin visjon. Man trenger ikke å argumentere på en måte fulle av antagelser uten noe å backe det med ellers enn sin subjektive mening. Om Erykah Badu ble superrik og sukessfull hadde du nok ikke vært så gira om folk bare antok at alt hun brydde seg om var å tjene mer penger og var en kynisk jævel av en artist. Jeg håper du skjønner hva jeg mener, fordi jeg orker ikke si mer. Det er en grunn til at jeg holder meg langt unna alt som heter kommentarfelt, men jeg følte for å si noe denne gangen.

                    • Mercutio

                      Men som artist mister man litt troverdighet ved å ha 10 låtskrivere og et lass med andre folk rundt produksjonen. Dvs man mister det individuelle uttrykket, som jeg tror mange forbinder som kjernen i en kunstner.

                      For meg er Beyonce en utrolig dyktig sanger. Men hun må å ta større risiko enn å gi små sinte stikk skjult i helt ordinær og overprodusert samtidsmusikk – hvis man skal ta henne seriøst. Igjen, problemet er troverdighet. Hvis man ønsker å bli tatt seriøst må man også tåle kritikk. Jeg savner mer kritikk av tekstene, som høres ut som noe man kan forvente av en 15 årig jente, og ikke fra ei dame over tredve.

                    • Mathias

                      Jeg kan forstå at noen mister troverdighet i dama pga. det. Jeg har mye mer respekt for noen sin mening om saken om de bare sier det på den måten du gjør nå, men når folk skal snakke nedlatende om artisten ved å slenge fra seg ting som at hun er en «intetsigende pengemaskin av en artist» og at «det er kynisme satt i system av digre plateselskap for å lure dere til å bruke lommepengene på søppel.» og «feminist anmeldt av feminist» for å nevne et fåtall er det totalt ute av sin plass.

                      Jeg skjønner at noen vil synes at det er negativt at en artist tar i bruk så mange andre mennesker til å produsere sin musikk, men for meg er ikke det noe annet enn et team av talent og visjon som tar i bruk alle ressurser til å skape noe spektakulært, med Beyoncé som regissør, mastermind og midtpunkt. Dette prosjektet, LEMONADE, er massivt og komplekst og det finnes ikke én annen artist som har viljen og evnene til å gjennomføre noe lignende, enten man liker det eller ei. Om man tar en titt på credits-lista så er det neppe tilfeldige folk, de er hundplukket av henne, ikke et plateselskap. Enhver artist, pop-stjerne eller ei, bruker i større eller mindre grad andre folk og det blir for dumt å skulle si at Beyoncé bare spiller inn det andre har laget som et produkt av en sjelløs pop-maskin. Hun er en av få artister som driver sitt eget selskap og gjør hva faen hun selv vil fordi hun er i en posisjon som tillater det, men fordi hun er såkalt pop-stjerne så skal man få lov til å mene hva man vil uten noen som helst rot i sannheten. Leser man intervju med de som har jobbet med henne finner man fort ut at hun har beinhard kontroll og ingenting er tilfeldig, både i måten hun driver business, PR eller sitt kunstneriske uttrykk.

                      Så kan man selvsagt diskutere om hun har et individuelt uttrykk, om det hun gjør er nyskapende, samfunnskritisk, av kvalitet og med tekster som er gode nok, men igjen blir det subjektivt. At folk derfor skal argumentere med ting de ikke har et snev peiling om blir for dumt. Selv synes jeg noe av hennes tidligere arbeid har vært kommersielt og til tider svært kjedelig, men ved de to siste albumene har hun skapt sin egen stil, tatt fullstendig kontroll over egne verk og skapt musikk som ikke ligner på noe annet. Ikke minst er det på et helt annet nivå å produsere visuelle album, mens andre artister heller pøser ut noen musikkvideoer for å få milliarder av klikk på YouTube. Tekster er igjen hva man ser på det som og tolker selv. Å trekke frem eksempler fra gamle hits (som er ment som hits) under en anmeldelse for et konseptuelt album med fokus på alt fra svarte kvinner til #blacklivesmatter-bevegelsen er unødvendig. Så kan man være uenig i det, men da kan man faen meg komme med kommentarer som i det minste gir oss noe annet enn hatefult vås som ikke er annet enn antagelser.

                    • FrodeFF

                      Det du omtaler som massivt og kompekst er faktisk en miks som er satt sammen av en tekniker som mikser det hele. Etter å ha hørt på albumet må jeg som tekniker si at det må ha vært en helvetes jobb…

                    • Mathias

                      Fordi ingen andre artister gjør det samme, og da kan de absolutt ikke få lov til å ha tittel som verken kreativ, nyskapende, talentfull eller artist. Å få litt assistanse fra andre dyktige og kreative produsenter og artister for å skape et verk som blir best mulig, nei fysj, UHØRT! Og et album medfulgt av en timeslang albumvideo som sanker inn toppscore hos anmeldere er på ingen måter et massivt, komplekst, kreativt, visjonært og ikke minst gjennomført prosjekt. Hadde definitivt ikke vært enklere å ringe Max Martin og Stargate, pøse ut noen radiohits og sanke inn store summer, men hva vet vel jeg, jeg er ung og ukritisk.

                      Med det lar jeg dere fortsette å syte over at det hun gjør ikke er bra nok for dere, og når attpåtil kommentarene mine blir rapportert/merket som spam uten grunn til det så gidder ikke jeg forsøke å ha en «diskusjon».

                    • FrodeFF

                      Andre artister gjør jo det samme, men du har bare ikke fått det med deg.

                      Det er ikke nyskapende å få noen til mikse flere gamle låter sammen til en låt og få noen andre til å lage programmere noen fills og transitions. Beklager fagspråket. For så igjen å få andre til å komponere noe som passer inn på gitar, bass eller keyboards. Det er heller ikke nyskapende å kjøpe andres tjenester og kreativitet for så å kontraktsbinde dem til hva de må og ikke må si i offentlige sammenhenger. Beyonce er ikke kreativ, hun bare gjennomfører en del kyniske forretningsprinsipper som i vår forkrøplede verden er fullt ut lovlig.

                      Det at noe sanker inn topp resultater hos anmeldere har aldri vært et argument for kvalitet eller kreativitet Ei heller er det et argument for at man faktisk gjør noe selv. Beyonce må i realiteten ses på som en bortskjemt unge med masse penger som tror at alt kan kjøpes. Til og med løgner…

                    • Mathias

                      Jeg tror ikke du forsto ironien i «fordi ingen andre artister gjør det samme, og da kan de absolutt ikke få lov til å ha tittel som verken kreativ, nyskapende, talentfull eller artist.»… Selvfølgelig vet jeg at andre gjør det samme, og jeg sier at det ikke er noe problem at artister gjør det slik. Poenget er at det er patetisk at folk skal ha en eller annen idé om hvordan musikk SKAL være, hvordan de MÅ gjøre det, og alt annet skal kastes i søpla som masseprodusert skvip, «bare fordi».

                      Det er sykt nice at du ikke synes noe av det hun gjør er nyskapende, det blir nok engang fullstendig subjektivt. Så da kan man i det minste droppe å argumentere med ting som er ikke er relevant. Og fagspråket? Som om ikke alle vet hva de ordene er. Kanskje det er sånn hos de voksne, kritiske og opplyste? Det er kjempeflott at du er tekniker og kan alt dette og vet hva som er legit eller ei, men alt du sier blir fortsatt veldig irrelevant.

                      Nok engang må jeg poengtere at dette ikke føles som en diskusjon engang. Du og alle andre kommer med en eller annen TED Talk om hvordan jeg og mine likealdrede er så idiot som ikke er klar over hvordan industrien funker og at vi er ukritiske og uopplyste. That’s it. Times have changed. Jeg kjenner ikke én person som ikke har en veldig spesfikk musikksmak, enten de hører på Beyoncé eller Bowie. Selvfølgelig vet vi at dama jobber med folk, sampler, kjøper deler av musikken og tekstene sine, men hun er fortsatt en ekstremt dyktig artist som gjør jævlig mye av arbeidet sitt helt selv. Derfor er hun vel så mye en artist, kunstner, skribent og produsent som hvem som helst andre, og jeg setter sykt lite pris på alle disse kommentarene om at hun bare er en pengestyrt maskin satt til verks av en industri. Dere misser totalt poenget gang på gang og spyr tilbake med ting som verken er relevant eller givende.

        • FrodeFF

          Du glemte Zappa

      • FrodeFF

        Nå har jo heller ikke B gitt ut hundrevis. Bare 101 låter inkludert remikser. Det er faktisk utrolig mange som tror på propagandaen om at denne dama gjør alt. Sannheten er at hun omgir seg med et antall mennesker tilsvarende et helt symfoniorkester for å synge inn et album. Det er dem som skulle hatt mesteparten av crediten. Ikke frontfiguren med pen stemme og pen kropp som hun bevisst viser det meste av.

        • Jonathan

          ikke glem at hun har vært med i en band og da, så jo hun har gitt ut en god del sanger! Ser ikke hvorfor det er et problem at hun har hjelp til å lage plata av andre..

          • FrodeFF

            Det er ikke et problem om noen som helst har aldri så mye hjelp til å lage verken det ene eller det andre. Problemet er når de villeder folk ved å ta mestepart av æren for arbeidet. Dermed er det Beyonce som får credit som den kreative, nyskapende og damen med full kontroll på alt.

            Det er så langt fra sannheten som man kan komme…

    • Kirsten Øvregaard

      Sinatra, Pavarotti, Marvin Gaye, Diana Ross, Whitney Houston, Elvis, og mange flere var store sangere, men de skrev ikke selv. Vil de glemmes fordi de ikke skrev sine egne låter ?

      • FrodeFF

        Neppe, men de blir neppe husket for ting de aldri gjorde noe som er påstanden rundt Beyonce. Angivelig gjør hun alt selv og har stålkontroll på alt. Sannheten er at bare en av hennes låter på det nye albumet har 10 som er skrevet ned som Written By.

        • Mathias

          Kjempeflott at du velger å ignorere alle offisielle kilder som viser til at hun står som skribent og produsent på alle låtene sine. Sykt bra argumenteringsgrunnlag. Av ren nysgjerrighet: hvor har du lest at hun kun skrev 1 sang på sitt nye album?

          • FrodeFF

            Kan du ikke lese? 10 Written by på en låt. Kan ta en annen for den saks skyld…

            Ta Hold Up fra Lemonade som et eksempel… alt dette er sakset fra beyonce.com

            WRITTEN BY THOMAS WESLEY PENTZ, EZRA KOENIG, BEYONCÉ, EMILE HAYNIE, JOSHUA TILLMAN, UZOECHI EMENIKE, SEAN RHODEN P/K/A MELO-X, DOC POMUS, MORT SCHUMAN, DEANDRE WAY, ANTONIO RANDOLPH, KELVIN MCCONNELL, BRIAN CHASE, KAREN ORZOLEK AND NICK ZINNER

            PUBLISHED BY SONGS MUSIC PUBLISHING, LLC (ASCAP) OBO I LIKE TURTLES MUSIC, NEON REGGAE CO-OP CITY, WB MUSIC CORP. (ASCAP) AND OAKLAND 13 MUSIC (ASCAP)

            ALL RIGHTS ADMINISTERED BY WB MUSIC CORP. OBO ITSELF AND OAKLAND 13 MUSIC, UNIVERSAL MUSIC CORP./HEAVYCRATE PUBLISHING (ASCAP), SUGAR POP MEOW MEOW (ASCAP), WARNER/CHAPPELL MUSIC LTD. (PRS), MELOXTRA PUBLISHING (BMI) , UNICHAPPELL MUSIC, INC. (BMI), 456 MUSIC ASSOCIATES (BMI)

            ALL RIGHTS ADMINISTERED BY UNICHAPPELL MUSIC, INC. (BMI), SOULJA BOY TELL’EM MUSIC (BMI) EMI BLACKWOOD MUSIC INC./DISASTER PUBLISHING/BIG-N-MAGE PUBLISHING (BMI) CHRYSALIS MUSIC LTD/BMG BLUE (BMI).

            ALL RIGHTS ADMINISTERED BY BMG RIGHTS MANAGEMENT (US) LLC /

            PRODUCED BY DIPLO, BEYONCÉ AND EZRA KOENIG

            VOCAL PRODUCTION BY BEYONCÉ

            BACKGROUND VOCALS BY MELO-X

            GUITAR BY JR BLENDER

            DRUM PROGRAMMING BY DIPLO AND JR BLENDER

            MIXED AND RECORDED BY STUART WHITE / ASSISTED BY JON SHACTER /

            SECOND ENGINEERING BY RAMON RIVAS / ASSISTANT MIX ENGINEERING BY JOHN CRANFIELD

            RECORDED AT RECORD PLANT STUDIOS IN LOS ANGELES, CA AND MAD DECENT STUDIOS IN BURBANK, CA / MIXED AT PACIFIQUE RECORDING STUDIOS IN NORTH HOLLYWOOD, CA / PACIFIQUE STUDIO ASSISTANT: ARTHUR CHAMBAZYAN

            MASTERED BY DAVE KUTCH OF THE MASTERING PALACE NYC AT PACIFIQUE RECORDING STUDIOS, NORTH HOLLYWOOD, CA

            CONTAINS ELEMENTS OF “CAN’T GET USED TO LOSING YOU” WRITTEN BY DOC POMUS AND MORT SHUMAN. PUBLISHED BY UNICHAPPELL MUSIC, INC. (BMI) AND 456 MUSIC ASSOCIATES (BMI) ALL RIGHTS ADMINISTERED BY UNICHAPPELL MUSIC, INC. (BMI).

            THIS COMPOSITION EMBODIES PORTION OF “TURN MY SWAG ON” WRITTEN BY DEANDRE WAY, ANTONIO RANDOLPH AND KELVIN MCCONNELL. PUBLISHED BY SOULJA BOY TELL’EM MUSIC (BMI), EMI BLACKWOOD MUSIC INC./DISASTER PUBLISHING/BIG-N-MAGE PUBLISHING (BMI)

            CONTAINS ELEMENTS OF “MAPS” WRITTEN BY BRIAN CHASE, KAREN ORZOLEK AND NICK ZINNER, PUBLISHED BY CHRYSALIS MUSIC LTD/BMG BLUE (BMI). ALL RIGHTS ADMINISTERED BY BMG RIGHTS MANAGEMENT (US) LLC.

            Jeg har faktisk snakket med en av tekstforfatterne på et tidligere album. Av hensyn til ham nevner jeg ikke navnet men kan si så mye at han var norsk. Jeg kom i kontakt med ham på en miksejobb jeg gjorde i et studio i Bergen. Det han fortalte gjorde at jeg fikk hakeslipp ned på knærne. Han hadde skrevet en låt hun meldte sin interesse for og forventet selvfølgelig credit på albumet. B selv forlangte å stå som tekstforfatter fordi hun hadde endret she til he og her til his. Altså endret kjønn så den passet til henne. Og han kunne fortelle at dette var udiskutabelt hvis hun skulle kjøpe låten. Kontrakten hans inneholdt også en avtale om hva han kunne si og ikke si i offentlighet.

            Så lager hennes selskap en hel masse propaganda om hvor flink denne syngedama er. Intervjuer med noen såkalte co writers osv. hvor alle forteller hvor flink hun er. Dette er bare en kynisk forretningskvinne med en sangstemme, en passe kurvet kropp og med helvetes masse penger som får det akkurat slik hun vil. Hvordan hun har fått fatt i alle pengene allerede dengang kan det bare spekuleres i. Men sannheter er noe som ikke kommer frem i propaganda som hennes selskap diskret sender ut på markedet. Instruerte intervjuobjekter av «samarbeidspartnere» som er kontraktsbundet er propaganda.

            Dette er kanskje grunnen til at hun stadig vekk må skifte «samarbeidspartnere». Så det du omtaler som en som gjør det meste selv med beinhard kontroll er faktisk en manipulerende jernkvinne.

            En vakker dag kommer nok sannheten frem i lyset.

            • Mathias

              Nei, jeg er åpenbart ikke i stand til å verken lese eller velge musikken jeg hører på.

              En ganske så standard krediteringsliste, og selvsagt også en av låtene med flest samarbeidspartnere. Passende å velge den for argumentet sin skyld. Ikke noen problemer med den, spør du meg. Hvis du får hakeslep av en slik liste er det litt av en ting å bli sjokkert over. Det gjør meg ingenting at hun kan finne på å ha ti skribenter og til visse låter kjøpt deler av musikken og tekstene fra andre. Det er helt normalt i musikkindustrien, enten det er såkalte musikalske genier eller totalt talentløse. Om DU har et problem med det, vel, greit det. Men det gjør henne fortsatt ikke til noe mindre artist eller kreativ av den grunn. Jeg synes heller ikke det å snakke nedlatende om henne ved å referere til henne som en slags intetsigende maskin med fine former, et bra utseende, en ok stemme og ingenting mer som følge av det, slik du og flere andre her inne gjør, blir greit av den grunn.

              Det er helt supert at du vet så mye mer og bedre enn meg og alle de ukritiske dagens ungdommer, og jeg priser deg for at du klarer å bry seg så utrolig mye om at vi skal opplyses at dette bare er et manipulerende system. Du kan kose deg med alle påstandene og alle artistene som visstnok har så sjukt mye mer kreativitet og integritet enn henne. Som du sier, en vakker dag kan du kanskje le av oss brødhuer som spiser opp all propagandaen. Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Det er interessant å lese om erfaringene dette bekjentskapet av deg har hatt, om det så er i nærheten av å være sant, men det endrer ikke særlig mye for min og mange andre mennesker sin del.

              Jeg fortsetter å ha troa på artister sin genuinitet, evner, kreativitet og visjon, og om jeg så bare er en konsument av masseprodusert skvip fra en jernkvinne vil jeg fortsatt ha de beste minnene fra livekonsertene hennes og ikke minst ha danset, sunget med og hatt stor glede av en artist i konstant utvikling som leverer kvalitet gang på gang. Om det er noe galt med det kan du selvsagt mene, men alt i alt er ingen av oss særlig interessert i høre det du tror er så viktig å fortelle.

  • Mathias

    Jeg skjønner ikke greia med folka som kommenterer her og deres store fokus på at dama har tjent penger og fortsetter å tjene penger på sitt harde arbeid og business. Det finnes få artister i musikkverden, spesielt da på hennes nivå, som gjør så mye selv og har en slik beinhard kontroll på egen karriere og arbeid. Betyr det å være kommersielt suksessfull liksom at alt man skaper automatisk blir dritt? En artist med fokus på å tjene sjukt mye penger hadde aldri gitt ut et album som dette. Det har verken radiovennlig materiale eller hits man kan melke. Grunnen til at dama fortsetter å selge er fordi det er kvalitet og nyskapende, enten det er med 100 produsenter og skribenter eller ei. Hvorfor skal det være noe negativt så lenge produktet er bra? Resultatet er banebrytende og meningsfult og overgår både store og små artister der ute som gjerne velger å kjøre på med gamle og trygge formler. Fokuset på Jay Z og hele utroskapsspetakelet har folk og media skapt, og hvis man ser LITT lenger enn sin egen nesetipp har albumet en rekke viktige budskap og tema som går langt dypere. Hadde hun vært totalt ukjent hadde ikke folk sagt det samme, men fordi hun er en suksessfull kvinnelig artist med et profilert ekteskap så skal man trekke frem alt det negative uten å gidde å tenke en tanke om at det hun gjør er genuint. Skulle likt å se folk sette seg inn i verket, artisten, konseptet og ikke minst filmen som kommer med albumet før de slang ut kommentarer fulle av antagelser.

    • FrodeFF

      Fortell meg hva som er så nyskapende med Lemonade er du snill…

      • Mathias

        Det blir helt meningsløst å skulle forsøke å forklare en som allerede har så negative tanker om denne artisten og hennes musikk hva JEG og hennes millioner av fans synes er bra, unikt og nyskapende med henne. Du har allerede uttrykt at «dagens ungdom hyller jo alt helt fullstendig ukritisk. Og det er et større problem enn de selv er i stand til å fatte» og bare det synes jeg er høyst nedlatende og unødvendig oppgulp som ikke bidrar til noen som helst meningsfull debatt. Om du ikke anser musikken hennes som verken bra eller nyskapende, greit, fint for deg at du vet så mye bedre enn meg, men når du først skal komme med din mening kan du i det minste komme med noe som er i nærheten av konstruktivt. Hva som er bra eller ei forblir en subjektiv og personlig smak, og da kan du heller komme med konkrete eksempler på nettopp hvorfor DU mener LEMONADE bare er nok et betydningsløst verk i rekken av såkalt pop-skvip. Du lever åpenbart ikke i samme verden som meg når en artist som Beyoncé ikke er et glødende eksempel på en fremtidig legende, men hver sin smak, liksom.

        • FrodeFF

          Du tok deg tid til å kritisere meg, men ikke å forklare hva som er grunnen til at denne artisten i fremtiden fortjener status som legende.

          Det er også en kjennsgjerning at man er mindre kritisk når man er ung og at man i ung alder er på leit etter forbilder som man senere i livet blir oppmerksom på var litt «flaut». Likeså er unge på leit etter tilhørighet noe som igjen fører til at veldig få har en egen musikksmak. Dette er musikkindustrien fullstendig klar over og utnytter til det fulle når man ser på den musikken som det blir promotert (les; reklamert) mest for. Det er også heller sjelden at medier anmelder eller skriver artikler om artister som ingen andre medier har brydd seg om av akkurat samme grunn. Tilvenning gjennom ensrettede medier er også en stor årsak til at «fenomener» gjerne får stort omfang. Dette er også musikkindustrien fullstendig klar over.

          Dyrkelsen av både Beyonce og andre «store» pop-artister er noe som grenser i mange tilfeller til avgud-dyrkelse. Dette gjør det også ekstra vanskelig å være kritisk til hva disse bedriver det være seg både musikalsk og personlig.

          Det som gjør at jeg stiller meg kritisk til Beyonce er rett og slett hennes innskrenkede kreativitet noe som vises tydelig hvis leser igjennom credits for å få med seg hvem som har skrevet låtene. Det hjelper veldig lite at hennes eget navn står i alle sammenhenger når man tydelig kan se at denne dama faktisk aldri har skrevet noe som helst alene. Det er heller mistenkelig at hun plasserer navnet sitt i alle sammenhenger. Ei heller har hun produsert noe annet alene utenom vokal-fraseringer.

          Denne artisten er et glimrende eksempel på at en artist kan skapes så lenge de har en kropp de er villige til å vise frem som et objekt, et enormt markedsføringsbudsjett og mange nok låtskrivere og komponister tll å lage materialet.

          Når det kommer til artister etter år 2000 er det faktisk mange som er verdige å nevnes, men Beyonce er ikke en av disse. Hun har selv sørget for å proklamere med sitt image at jeg vet å «spille» på sex.

          • Mathias

            Som jeg åpnet kommentaren min med, det er poengløst å forsøke å forklare deg nettopp hvorfor jeg som individ (og ikke bare en ung tankeløs idiot som spiser det industrien forer meg) ser på Beyoncé som en artist av kvalitet, kreativitet, nyskapning og geniunitet når du så åpenbart allerede har din mening og snevre syn. Når du følger opp med en kommentar som dette ser jeg ingen grunn til å skylde deg noen som helst forklaring på hvorfor jeg og enormt mange andre mennesker kommer til å hylle Beyoncé om 50 år på samme måte som Prince blir hyllet den dag idag. Jeg tar meg derimot tid til å stille spørsmål rundt MÅTEN folk slenger kommentarer og meningene sine her, fordi de er stort sett så grunnløse, ensidige og spekulative at det blir for dumt.

            Jeg er absolutt ikke en person som verken bevisst eller ubevisst leter etter eller har behov for noe forbilde, men budskapene til Beyoncé strider på ingen måte imot min verdier og meninger. De ble til lenge før Beyoncé ble en del av både livet og musikkkatalogen min. Det blir meningsløst og unødvendig å skulle stemple meg og fansen hennes som ukritisk utelukkende fordi vi er unge og lytter til en artist som er suksessfull og blir promotert av både media og industrien selv. Selvfølgelig finnes det arister som er et produkt av et rom med menn i dress med masse penger, Beyoncé var helt sikkert også det på starten av karrieren, men det er en gjenganger at folk trekker den konklusjonen uten å tenke en tanke fordi det er et enkelt kort å trekke. Hun har tatt fullstendig kontroll over sin egen karriere og jobber beinhardt med å levere gang på gang. Du kan være uenig i hva hun står for og de tingene hun fremmer og produserer, men at JEG liker det hun produserer og står for er fortsatt mitt valg og ingen andres, selv ikke musikkindustrien. Jeg er kjempekritisk til musikken jeg hører på og jeg kan godt anerkjenne når Beyoncé har gjort noe riktig eller galt. At jeg og andre på min alder ikke har en «utviklet» musikksmak fordi vi er unge blir en alt for enkel måte å legitimisere din idé om at dette bare er nok et produkt av en kynisk industri.

            Jeg synes også det er fryktelig trist at man skal anta at ingenting av det hun gjør er gjort av henne selv, selv når hun står kreditert. Da kan du tenke nøyaktig det samme om de artistene du synes er så mye bedre, fordi hvordan faen skal DU vite det? Pop-sjangeren og de svære pop-stjernene er på ingen måte de eneste som blir styrt av penger og PR, men man er alltid jævlig rask til å dra den konklusjonen «bare fordi det er sånn». Du kan på ingen måte vite om hun har skrevet og produsert alt selv med minimal hjelp av de andre krediterte. En person kan ha skrevet 1 setning av en sang og likvel bli kreditert. Gjør man litt research og leser intervju med hennes samarbeidspartnere, vel da kan du godt få uttale deg. Det er bare vås å skulle påstå at dama ikke kan finne på å gjøre hver minste lille detalj på egenhånd bare fordi hun er en suksessfull pop-artist. LEMONADE er et ekstremt personlig album med en haug dyptgående tematikk og det er svært lite som tilsier at hun bare ble overrekt en bunke sanger for innspilling. Du kan selvsagt være uenig i HVA som blir formidlet og den måten det blir gjort på (enten du anser det som å spille på sex eller å eie sin egen kropp og seksualitet), men jeg og veldig mange andre setter enormt stor pris på det hun sier og gjør med sin visjon, evner, kreativitet og karriere. Det er jo også verdt å nevne at både dette og det forrige albumet ble produsert av hennes eget selskap og er på ingen måte et bestillingsverk av et massivt plateselskap. Antagelser….

            Det er mye du og andre sier som jeg kunne sagt en million ting om, men det orker jeg ikke når man så åpenbart har et veldig fast bestemt syn på hele greia. Det finnes jo grenser for hvor mye man skal si og jeg er en som kan være enig om å være uenig. Men jeg setter fint lite pris på å bli satt i en bås som ukritisk i utgangspunktet. Jeg har diskutert med flere i dette kommentarfeltet og jeg klarer virkelig ikke å se at noe av det som blir sagt kan backes med annet enn subjektive meninger med lite kunnskap om verken Beyoncé og LEMONADE ellers enn det man leser i media eller på bakgrunn av hvordan industrien i mange tilfeller fungerer. En av de tingene som har blitt sagt om og om igjen er nettopp det faktum at jeg bare er en del av de unge massene som ukritisk kjøper det «bare fordi det er sånn». For ikke å snakke om at alle skal frata Beyoncé sin velfortjente tittel som en visjonær artist og kreativ på bakgrunn av disse antagelsene.

            Jeg respekterer at du har ditt syn på både Beyoncé, musikkindustrien og dens konsumenter, men i mine øyne er Beyoncé en av vår tids største og dyktigste artister, låtskribenter, sangere, perfomere og ikke minst rollemodeller – både for de ukritiske som lytter til det radioene og media forer dem og de kritisiske og kvalitetsbevisste musikkinteresserte menneskene som meg selv. Om det er én artist som fremmer mye positivt, skaper debatt om viktig samfunnsproblematikk, gir noen av de mest spektakulære musikalske opplevene både live og på utgivelsene sine OG pusher grensene i en sjanger som tradisjonelt er ganske uinteressant er det hun og ingen andre som når opp. Agree to disagree, men neste gang kan man i det minste uttrykke meningene sine på en litt bedre og konstruktiv måte og ikke slenge unødvendig dritt, takk.

  • Jonathan

    Beyonce er en av de få pop-artistene fra vår generasjon som faktisk lager meningsfull musikk og er samfunnskritisk. Det er viktig med en slik artist nå i disse tider! Beyoncè leverer nok en gang, og helt klart et av hennes beste album kvalitetsmessig

    • Sean Graeter

      http://www.azlyrics.com/lyrics/beyonceknowles/singleladiesputaringonit.html

      Veldig meningsfull og samfunnskritisk musikk dette her! Ikke rart at det krever så mange mennesker til å skrive tekstene hennes….

    • Svein Michaelsen

      At folk kan hylle denne giften som «meningsfull» er utenfor min forstand. «Samfunnskritisk» sier du? Det er artister som Beyonce, Lady Gaga, Kesha, og gangsta rap, hiphop etc., som SKAPER problemer i samfunnet vårt – ved å promotere latskap, droppe ut av skolen, gjengkriminalitet, rasehat, narkotika, narsissisme, promiskuitet, enfoldighet osv.

      • Kirsten Øvregaard

        For noe meningsløst sprøyt! Våset påstander og surt oppgulp! OG Beyonce frammer ingenting av det du påstår!

      • Jonathan

        Greit nok at du sier Rap og Hip-hop fremmer det du sier.. Men vær så snill og ikke si Beyoncè gjør det, hun har aldri gjort det! Beyoncè synger om feminisme, rasisme, og andre samfunnsproblemer i tillegg til kjærlighets-musikk da. Som i «Formation», som er missforstått av alt for mange, handler om at hu er lei av politivold og raseforskjeller og at man skal være stolt av sin arv..

        • Svein Michaelsen

          Det handler mer om at Beyonce fyrer opp under flammene mht. uroligheter og mistro i samfunnet ved å hylle Black Panthers på Super Bowl, og hylle hærverk og opptøyer i hennes siste video. Vi har ikke råd til å lenger være naiv overfor denne pop(u)kultur-industrien, som bedriver ren sosial programmering (splitt-og-hersk).

          Se på alle problemene i det sorte samfunnet i USA, men å ta et oppgjør med populærkulturen og dårlige verdier DET er de ikke interessert i. Det er jo mye lettere å legge skylden på andre, og ikke ta ansvar for egne handlinger.

  • Jan Raaland

    Men hvordan er denne type musikk viktig? Det er først og fremst et produkt av en industri, ikke en genuin kunstnerisk visjon. Jada, kall meg en snobb men dette er jo ikke akkurat laget for evigheten. Og det er også helt greit. MacDonalds har skapt et behov folk ikke trodde de hadde i markedet, men viktig er det neppe!

    • Mathias

      Vil påstå at musikken, visjonen og henne som rollemodell er like viktig for dagens unge, spesielt kvinner og ikke minst svarte kvinner, på samme måte som Prince, Bowie og Madonna var viktig for dagens unge på sin tid. Men nok engang klarer ikke folk utenfor målgruppa (spesielt da voksne menn) la de unge få verdsette sine «nye og sjelløse» pop-artister uten å bli kritisert for å være dumme som brød som bærer frem en pengestyrt industri som har eksistert og fungert slik den gjør før både vi ble født og Beyoncé startet sitt karriere. Å ha en kvinnelig rollemodell som synger om feminisme, å eie sin egen kropp og seksualitet, å vokse som menneske, stiller spørsmål om dagens samfunn og ikke minst driver sitt eget selskap og karriere er på ingen måte viktig, liksom… Synes det er absurd at folk skal snakke så nedlatende om artister som om 50 år kommer til å bli hyllet som legender på samme måte som folk hyller stjernene fra 60-70- og 80-tallet som visstnok er 100 ganger mer genuint enn noe av «skvipet» som spys ut i 2016. Så kan man jo stille seg selv spørsmål hvordan en metascore på 94 av 100 og universal acclaim kan være resultatet av en artist og et album som ikke er «viktig nok», men som du sier, det er jo kun et produkt av en industri. Ingenting mer enn det, nei..

      • Juggert

        Denne artisten og musikken hennes skaper uten tvil interesse blant svært mange her og nå, men det gjør henne ikke dermed til fremtidig legende. Det samme kunne man sagt om mange artistre opp i gjennom da de var aktuelle. Hun har et talent for sang og fremførelse og alt det der, men at hun har den typen integritet, særpreg og kunstnerisk kvalitet som når opp til f.eks. de artistene du nevner er å overdrive. Kanskje du får rett,for all del, men jeg er ikke overbevist. Men så er jeg jo en (snart) voksen mann da, så min mening bør vel ikke respekteres. Man får automatisk stempel som «gammel» så snart man ymter at ting var litt bedre før…vel, at pop artistenes storhetstid ikke foregår den dag i dag må man vel nesten kunne slå fast som et faktum 😉

        • Mathias

          Om hun blir en fremtidig legende eller ei får tiden vise, men fra en ung og over gjennomsnittlig musikkinteressert person sitt perspektiv finnes det utvilsomt ingen som kan måle seg med henne i dagens musikkindustri, spesielt i den såkalt pop-sjangeren som stadig får unødvendig hat fra folk som tror de vet bedre. Hvis ikke HUN er bra nok så vet faen ikke jeg.. For meg har pop-industrien utviklet seg enormt det siste tiåret fra å være Britney Spears, lipsyncing og «artister» styrt av et rom med pengesterke menn i massive plateselskap til å fremme store unike stemmer og horder av talent i en tid hvor artistene vi hører på vokser frem gjennom internett og den fullstendige demokratiseringa av industrien. Men det er jo hvordan man selv ser på det, selvfølgelig. For meg blir det uhørt å si at Beyoncé ikke har overjordisk talent, både som performer og artist, men jeg vet vel ikke noe bedre siden jeg er så ung og ikke har opplevd storhetstiden (ellers enn å ha musikken i spillelistene mine og i vinylsamlingen blant Beyoncé-platene mine selvsagt).

          Og som du selv sier, at man ikke skal respekteres for å være en voksen mann med meninger om dette, da kjenner du deg kanskje igjen i den følelsen jeg som 21-åring sitter med hver gang voksne (aka gjengen som kommenterer her) skal stemple musikken og artistene jeg og mine jevnaldrende verdsetter som «meningsløst og pengestyrt skvip», uansett hvem de er, hva de gjør og på hvilken måte de gjør det. Det er alltid subjektivt og derfor synes jeg det blir unødvendig å slenge påstander om at Beyoncé ikke er viktig, visjonær, genuin eller ARTIST fordi man har en eller annen idé om at dagens pop-industri er så forbaska sjelløst bare «fordi sånn er det» og «det var bedre før».

          • Kirsten Øvregaard

            Jeg er en godt voksen dame- og musikkinteressert- som elsker henne! Hun har en fantastisk stemme, hun er en utrolig performer, hun har noe viktige å formidle og hun gjør det med kunsterisk innsikt og eleganse, musikalitet og intensiet…..Jeg vokste opp med de store fra midt på 1960 -tallet, Beyonce er minst like god! Og hun vil bli stående som en av de aller største. http://www.thetoptens.com/female-singers/beyonce-knowles-1695.asp
            http://www.digitalspy.com/music/feature/a547603/beyonce-u2-springsteen-the-greatest-ever-super-bowl-shows-ranked/

            • Mathias

              Herlig. Flott å se at noen klarer å anerkjenne nåtidens store stjerner på samme nivå som legendene. Også er det helt utrolig hvor mye unødvendig og substansløst oppgulp som kommer fra folk uten noe å begrunne påstandene sine med. For å ikke snakke om at de gidder…

              • Kirsten Øvregaard

                Alt var bedre før, vet du 🙂 Men en ting er sikkert, i dag er det hele konseptet som er annerledes, jeg beundrer helheten, dramaet, sangen, dansen, historien- denne totaliteten er flott og helstøpt! Da jeg var ung, var det sjokkerende at Beatles- gutta hadde hår som dekket ørene, og de «eldre» syntes det bare var bråkemusikk. Så kom Rolling Stones, de tok kaka av vederstyggelighet. Da musikken førte oss bort fra pardans og individuell dans og inn i det nye – shake ble det kalt – var all roamtikk og mening med musikk og dans borte, mente noen. Mens noen elsket Jimmy Hendrix og Janis Joplin, mente andre de drev med radbrekking av musikk. Så mange av dagens sprelske musikere og sangere kommer til å bli ettertidens legender, helt sikkert også Beyonce.

                • FrodeFF

                  Beyonce blir neppe noen legende. I så tilfelle er det av helt andre grunner enn hennes til alt for mange tider meningsløse tekster eller hennes form for musikk som ikke er noe annet enn en standard.

    • Thorbjørn Stålesen

      Hvordan er den ikke viktig? Bare fordi den ikke er viktig for deg, betyr vel ikke at den ikke er viktig.

      • IN10SEH8R

        Den er sikkert viktig for deg og for mange som hører på listepop. Men listepop blir sjeldent viktig musikk på den måten at den setter spor i musikkhistorien, den er for tilpasset visse rammer til å ha den type kunstnerisk frihet som kreves for å oppnå dette. Spesiellt i dagens musikkbransje. På 60- og 70-tallet, delvis 80-tallet gav plateselskapene nærmest alle en sjangse, derfor var popmusikken såpass eksperimentell og eventyrlig. Nå skal alt passe inn i former som «fungerer». Sånt blir det ikke viktig musikk av. Dessverre!

        • Jonathan

          Men Beyoncè har sluttet å lage musikk som skal «fungere», det er viktig å huske.. Hun lager musikk hun selv vil ha, og det høres på Lemonade, det er ikke den typiske liste-pop musikken

  • Goweest

    Fantastisk bra album og dokumentarfilm! Hun bare beviser at hun er best og mest kreativ. Bedre blir det ikke. Fantastisk crew hun må rundt seg.

    • Dusty Vinyl

      Sorry, men jeg er litt pirkete. Hvordan er hun kreativ når albumet var laget for henne? Jeg ser ingen kreditering for produksjon og kun en for låtskriver. Jeg ser budskapet er positivt ment og setter ting i perspektiv, men om hun er kreativ har jeg vanskeligheter med å forstå, men et bra gjennomført album er det tross alt. Bare synd hun er mer en forretningskvinne med et sangtalent enn et kreativ geni.

  • Loeperjenten

    Albumtittelen spiller på det kjente amerikanske uttrykket, «When life gives you lemons, make lemonade».

  • langvandre

    Stakkars rike, ultrapene jente . . .

  • Jonathan

    Beyoncè er ikke alene om å ha mange låtskrivere og produsenter, mange av de store «Legendene» har også hatt det… Elvis (som så og si stjal mange av sine store sanger), Whitney Houston, Madonna, Cher og alle disse som har fått legende status har ikke skrevet det meste av musikken sin selv, så hvorfor har de mer rett på legende status enn hva Beyoncè har? Fordi hun er musiker på 2000’tallet? Det krever mye mer å lage musikk idag enn hva det krevde før, sånn er det bare, det holder ikke bare med en bra stemme lengre..