98.9 prosent selger nesten ikke

Mesteparten av all musikk som gis ut blir nesten aldri kjøpt.

Det store flertallet av låter som legges ut for salg digitalt selger nesten ikke, viser tall presentert i en ny bok.

Boka med tallene: «Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment» av Anita Elberse. Foto: Promo.
Boka med tallene: «Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment» av Anita Elberse. Foto: Promo.

Nedslående tall

De nye tallene er henta fra boka «Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment», og snur ifølge Business Insider opp ned på gamle forretningsmodeller i musikkbransjen.

Her fortelles det blant annet at 98,9 prosent av alle låter som ble gitt ut i 2011 solgte mindre enn 1.000 eksemplarer. For 73,9 prosent av låtene var tallene enda mer nedslående; de solgte mindre enn 10.

I musikkbransjen har man tidligere forholdt seg til en 80-20-regel. Det har nærmest vært en lov at 80 prosent av salget kom fra omkring 20 prosent av produktene man ga ut. Nå er den relativt sjokkerende realiteten ifølge denne boka slik at omkring 400 album står for 35 prosent av alt salg av musikk.

Les også:

Jørn Dalchow i plateselskapet daWorks bekrefter at inntektene fra strømming øker. Foto: Hilde Wahl.
Jørn Dalchow i plateselskapet daWorks. Foto: Hilde Wahl.

– Nærmere 90/10

– Det har vel heller vært snakk om at majorene [de største plateselskapene journ. anm.] har stått for omkring 80 prosent av omsetningen og indiene for 20 prosent. Flere mener nå denne fordelingen er nærmere 90/10, sier Jørn Dalchow til P3.no.

Dalchow har jobbet i norsk musikkbransje siden 1986. Nå driver han plateselskapet daWorks og er også kjent som forfatteren bak boka Hjelp, jeg er i popbransjen!

«Når det gjelder album er vi nærmere en 80/1-regel, om vi i det hele tatt kan snakke om en regel», heter det i den nye boka, skrevet av Anita Elberse som er professor ved Harvard Business School.

Anita Elberse er forfatteren av boka «Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment». Foto: Promo.
Anita Elberse er forfatteren av boka «Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment». Foto: Promo.

En «blockbuster»-strategi

Når det gjelder låter forteller hun i boka at det er snakk om at kun 1.514 låter, av totalt over 8 millioner tilgjengelige i 2011, stod for hele 40 prosent av all omsetning.

Hun mener bransjen har satsa på en «blockbuster»-strategi som fungerer.

«… snarere enn å spre ressursene jevnt over produktene (som kan synes å være den mest effektive tilnærmingen når ingen vet sikkert hvilke produkter som vil ta av) og sterke forsøk på å spare kostnader i et forsøk på å øke fortjenesten, satser man tungt på sannsynlige blockbusters og bruker vesentlig mindre på de mer gjennomsnittlige produktene, noe som er den sikreste veien til varig suksess i show business», slås det blant annet fast.

– Ikke overrasket

I musikkbransjen har det lenge vært et kjent faktum at det er et fåtall av produktene som selger mye.

– I USA utgis over 70.000 album årlig. Det er forholdsvis kjent at brorparten av det som utgis selger svært lite og at det er en liten isfjellstopp som dominerer salgstallene, sier Jørn Dalchow.

At stoppen av dette «isfjellet» er så spisst som det ser ut fra tallene i denne nye boka overrasker ham ikke.

–  Jeg er egentlig ikke overrasket, sett i lys av den enorme mengden musikk som utgis nå. Det hadde vært interessant om noen kunne lage en undersøkelse for norske utgivelser på dette området.