Det er få, om ingen, som ivaretar omdømmet til sløy, britisk klubbtradisjon som duoen Disclosure. Brødrene Howard og Guy Lawrences oppstykkede, men rammelagte beatdriv nikker anerkjennende til UK Garage og 2-step, urbritiske sjangre som definerte klubbsjangeren hele nitti-tallet på øyriket. Det samme varme arrangementet, som er typisk for nevnte sjangre, viderefører Disclosure på sin egen herlige og arrogante måte.
Les: Alt fra Øya | Se: Bilder fra Øya 2013
Tjuveri eller stolt forlengelse av guttas klare referanser: I krysningspunktet blasert og inkluderende, disker Disclosure opp gullkantede kutt fra mai-utgivelsen Settle på Sjøsiden. De selv står – naturligvis statiske – til den durable dansemusikken, representert først ved «F For You» før den sys sømløst til neste spor. Den følsomme R&B-vokalen – yngstebror Howard gjør en anstendig jobb når han synger på Sjøsiden, forresten – er membranen som balsamerer skarptrommene og basslinjene: Uskylden på spor som «You & Me» blir fargelagt av hjerteligheten til vokalen, en perfekt følgesvenn i Disclosures beatunivers.
To menn, to Mac-maskiner, to mikrofoner, én trommemaskin og en bassgitar. Surrey-duoen fungerer som angstfordrivere på fredagskvelden, og det eneste som taler imot deres sak er dagslysets brutale vesen. Likefullt: «What’s In Your Head» kribler øreganger og kropp, det samme gjør AlunaGeorge-gjestede «White Noise».
Det ligger mye kjærlighet bak Disclosures produksjoner, da den er like merkbar som den er sofistikert. Karene runder av moroa med sporet som har slått best an i Norge, «Latch», til vår store begeistring. Kveldens konsert er detaljerik og hygenisk uten at den mister personligheten: Disclosure fascinerer med konsis popsensibilitet som titt og ofte er uimotståelig. Strålende, innit?
Ali R. S. Pour