Søketjenesten Google har den siste tiden måttet tåle mye kritikk for det mange mener er manglende tiltak mot spredning av blant annet piratkopiert musikk. Samtidig ser nettgiganten ut til å ha sett seg ut musikk som et eget framtidig levebrød.
- Les også: U2-manager til angrep på Google
Er kommet til enighet
Google ønsker seg trolig flere bein å stå på enn bare søk, og de andre tjenestene de har, hovedsakelig basert på annonseinntekter. I forrige uke skreiv The Verge at Google ligger i forhandlinger med de største plateselskapene om å lage en strømmetjeneste.
Nå melder Billboard.biz at de er kommet til enighet med ett av de største plateselskapene – Warner Music, for to abonnementsbaserte tjenester.
- Les også: Finansierer piratene
Billboard skriver at det vil være snakk om én tjeneste basert på YouTube, som de også eier, og én tjeneste basert på deres egen Google Play-plattform. Og det er trolig den sistnevnte som blir en strømmetjeneste i konkurranse med musikktilbydere som Rdio, Pandora og Spotify.
– Vi ser på det
Det skal sies at Billboard baserer sin nyhet på ikke navngitte kilder, men en talsmann for Youtube kommer med en kommentar som langt på vei kan tolkes i samme retning:
– Samtidig som vi ikke kommenterer rykter og spekulasjoner er enkelte innholdsleverandører som tror de vil tjene på abonnementsbasert inntektsstrømmer i tillegg til annonser, så vi ser på det, sier talsmannen.
Det ligger altså rimelig klart opp i dagen at Google satser på musikktjenester, også gjennom videotjenesten Google. Magasinet Fortune beskriver i detalj hvordan de satser på to forskjellige tjenester; Google Play på Android-plattformen og en gratis strømmetjeneste gjennom YouTube. Begge tjenester vil ha gratis, annonsefinansierte løsninger, med ytterligere tilbud om man er villig til å betale.
Allerede store på musikk
YouTube er allerede en av verdens mest brukte tjenester for musikk. Med sine over 800 millioner brukere vises et utall musikkvideoer hver eneste dag, og mange unge oppgir det som sin hovedkilde for å oppdatere seg på ny musikk.
- Les også: Vil ha musikk på skjermen
Et eksempel på Youtubes styrke som musikkleverandør fikk vi forrige måned, da Billboard begynte å ta med visninger av musikkvideoer i beregningen av sine lister. Dette førte blant annet til at Pstereo-aktuelle Baauers «Harlem Shake» gikk rett til topps.