Prince of Persia. (Foto: Brøderbund)
Uff da, delt i to gitt... (Foto: Brøderbund)

En gang i blant plukker vi i Filmpolitiet frem noen gamle spillklassikere, denne uka har turen kommet til Prince of Persia.

Jake Gyllenhaal bragte tidligere i år en gammel spillkjening til det store filmlerretet. Prince of Persia-filmen var en underholdende eventyrfilm, men er langt unna sine opprinnelige røtter.

LES: Gyllenhaal lykkes ikke som eksotisk tøffing

Persiske eventyr
Prince of Persia. (Foto: Brøderbund)
Min elskede prinsesse! Smoooootchiesmootchiesmooooch! (Foto: Brøderbund)

Satt i det gamle Persia, følger spillet en navnløs mann som forelsker seg i rikets fagre prinsesse. Problemet for vår navnløse helt er at den onde vesiren Jaffar også er hodestups forelsket i prinsessen.

Vår helt kastes i fengsel, prinsessen må velge mellom død eller giftemål og landets rettferdige sultan er bortreist i krig.

Den navnløse bryter seg ut av fengselet, og her får du som spiller kontrollen over hans videre handlinger. Du må klatre, hoppe, løpe, slåss og snike deg forbi mang en fare.

Prince of Persia. (Foto: Brøderbund)
Auuuuuuuuuuuuu! (Foto: Brøderbund)
Prince of Persia er med andre ord et klassisk plattformspill, hvor du må bruke timing, dyktighet og reflekser for å overleve slottets lumske planer.

Spilleventyret startet i 1989, da Jordan Mechner ga ut Prince of Persia til Macintosh-maskinen Apple II. Året etter kom spillet ut til maskiner med MS-DOS, og nå tok det ikke lang tid før spillet spredde seg ut over jorda.

Da jeg spilte dette i en alder av 7 eller 8 år, var jeg ikke bare utrolig imponert over grafikken – men også fortellinga.

Retrospill: SimCity
Retrospill: Zak McKracken & the Alien Mindbenders

Den episke, mystiske og eventyrlige fortellingen om prinsen drevet av kjærlighet til en fager prinsesse – som kjemper seg igjennom et slott fylt av farer og overraskelser.

Jeg husker også godt at spillet ble piratkopiert i høyt tempo på disketter. Kan du huske sist gang du brukte en diskett? Det kan nemlig ikke jeg…

Brukte broren

Mechner var så opptatt av at spillet skulle se naturlig ut og ha naturlige bevegelser, at han like greit startet med et pioneerprosjekt innen “motion-capture”. Han fikk sin egen lillebror til å klarte over murer og hoppe over hindringer – etterpå kopierte han bevegelsene inn i spillet.

Mechner har også lagt ut den første videoen av hans lillebror på Vimeo, se videoen her!

(artikkelen fortsetter under videoen)

Død, igjen!?!?

Selve spillet kan gjøres unna på ganske kort tid, men siden døden lurer rundt hvert hjørne oppdaget jeg raskt at Prince of Persia er et “prøv-feil-død-prøv-igjen”-spill.

Retrospill: Worms 2
Retrospill: Løvenes Konge

Du må være pinlig nøyaktig når du hopper over skarpe påler, ellers får eventyret et rask slutt.

Spillet ble så populært at det nå har kommet mange spill i serien, men de siste årene har ingen utviklere laget et like godt spill spør du meg.

Hvilket Prince of Persia-spill mener du er best?

Legg inn din kommentar under.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.