Shannon Loftis er sjefsutvikler i et av Microsoft sine Kinect-studioer. (Foto: Microsoft)

Hæh? Kødder du med meg? Skytespill og bevegelseskontrollere fungerer jo like godt som … fot i hanske?

– Jeg tror skytespill er perfekt for kontrolleren (Kinect journ. anm.)

Shannon Loftis er en av de viktigste utviklerne Microsoft har på laget sitt. Hun styrer spillutviklingsstudioet Good Science Studios, som står bak et av lanseringspillene til Kinect-kontrolleren – Kinect Adventures.

Rune spiller Joy Ride. (Foto: NRK / Microsoft)
Her spiller jeg et Kinect-spill sammen med en kompis - og ja, jeg har det veldig morsomt. (Foto: NRK / Microsoft)

Familievennlig

Nintendo Wii har helt siden starten hatt et fokus på spill som er enkle og morsomme – med et par unntak. Til Playstation Move har vi i dag for det meste spill tilpasset barn og familier, men det skal nevnes at førstepersonsskytespill er på vei til Sony sine bevegeleskontrollere.

ANMELDELSE: Dance Central – får selv menn til å danse

Kinect lar deg spille uten å ha en kontroller i hånda, og dermed er det også vanskelig å se for seg hvordan du kan spille førstepersonsspill overhodet. Det er mange tekniske problemstillinger som dukker opp, men Loftis mener at utviklere må tenke helt nytt med Kinect.

– Du kan nok lage en direkte kloning av dagens førstepersonsspill (FPS) til Kinect, men jeg ser heller at utviklere bruker kreativiteten sin til å komme opp med nye og unike spill.

Personlig tror jeg det ikke ville fungert særlig godt med et FPS-spill til Kinect, uten en joystick i hånda mister du muligheten til fritt å bevege din egen spillfigur. I beste fall vil Kinect gi oss helt uventede spillopplevelser – det håper jeg personlig på.

Hva med kjernespillerne da?

Med sitt fokus på familievennlige spill har Kinect fremstått som et verktøy for å nå et nytt publikum som ikke spiller spill i dag, og jeg spurte Loftis om Kinect har oversett kjernespillerne (hardcore-spillere journ. anm.).

– Vi elsker kjernespillerne, det er de som har gjort Xbox 360 til det det er i dag. Jeg tror også at de kommer til å like spillene vi har nå, de er veldig morsomme.  Samtidig vil vi ha et fokus på å få nye grupper med spillere inn i Xbox 360-universet.

R: Hva med såkalte «hardcore»-spill da?

– Flere av de beste hodene i utviklerbransjen jobber med Kinect akkurat nå, og de jobber med mange fete ting.

Det var med andre ord vanskelig å få mer konkret informasjon om Kinect sin fremtid – og når det gjelder FPS-spill forblir jeg skeptisk inntil jeg ser og får prøve noe som fungerer.

Når det gjelder mer vanlige spill kaster jeg meg på bølgen, Kinect er veldig morsomt så lenge spillene ikke blir for kompliserte.

LES: Kinect knuser sin første TV

Ikke i konkurranse med hverandre

– Jeg tror jo mer Microsoft, Nintendo og Sony utvikler ny teknologi, jo mer har forbrukerne å vinne. Og vi er jo ikke i direkte konkurranse med hverandre, siden Kinect er så unik! poengterer Shannon.

De siste årene har spillteknologien gjort flere kvantesprang, med både 3D, grafikk, fortelling og kontrollere – og utviklingen går stadig raskere. Og om få år vil spillverdenen se ganske annerledes ut enn i dag.

Men når det gjelder konkurransen mellom aktørene må jeg nok si jeg er helt uenig med Shannon

Kinect er nok unik, men de færreste kommer til å bruke penger på både en Wii, Playstation Move OG Xbox Kinect.

Kinect til Xbox 360 er ute i norske butikker i dag, og så langt er Filmpolitiet imponert over hva dingsen kan gjøre – les om det HER.

Skal du skaffe deg Kinect? Legg inn din kommentar under.