Hvem er de viktigste menneskene i spillbransjen? Hvem kommer på ideene som former den popkulturelle hverdagen til nær sagt alle under 30? I vår serie om spillprofiler får du møte spillverdenens superstjerner, som ikke ligner på andre superstjerner.

Av en eller annen grunn blir det stadig hevdet at PC som spillplattform synger på siste verset. Få personer har gjort mer for å motbevise denne påstanden enn Gabe Newell.

Les også: Konsollene er utdaterte.

Sjefen i spillselskapet Valve, Gabe Newell(industrygamers.com)

Microsoft-millionær

Gabe Newell ble født i 1962. Han begynte å studere på det prestisjetunge Harvard-universitetet, men fullførte ikke studiene (akkurat som Bill Gates). Ironisk nok var det nettopp Microsoft han begynte å jobbe for. I løpet av sine tretten år der, arbeidet Newell som produsent på de to første utgavene av Windows.

Som vi alle vet er operativsystem nyttige saker, men spill er adskillig mer moro!

En kollega av Newell forlot Microsoft for å jobbe med spillet Quake hos id Software. Gabe Newell lot seg inspirere, og forlot Microsoft for å grunnlegge spillselskapet Valve i 1996.

Half-Life

Valve sitt første spill ble førstepersons-skyteren Half-Life (1997), og spillet kom naturlig nok til PC(Det ble senere utgitt en Playstation 2 versjon).

Tittelen er et engelsk uttrykk for halveringstid; tiden det tar for en substans å bli redusert til halvparten (ofte brukt i forbindelse med radioaktivt avfall).

Historien følger den teoretiske fysikeren Gordon Freeman. Eksperimenter på forskningsbasen Black Mesa går forferdelig galt, og man åpner opp en portal til en annen dimensjon.

Onde romvesen kalt Xen benytter seg av portalen. Snart oppdager Gordon at han har mer å bekymre seg for: Regjeringen prøver å dekke over det som har skjedd, og vil utrydde både romvesenene og eventuelle vitner til ulykken.

Les også: Hva er ditt forhold til utmerkelser i spill?

Half-Life er et av de beste eksemplene på et spill som forteller historie på spillmediets egne premisser.

Historien drives ikke fremover av filmklipp. Den fortelles gjennom de hendelsene som finner sted i spill-universet. Spilleren har stort sett alltid kontroll over spillkarakteren, selv under viktige punkt i historien.

Gabe Newell er ingen stor fan av filmklipp i spill, og han er heller ikke glad i pratsomme folk. I løpet av Half-Life spillene sier ikke Gordon Freeman et kløyva ord.

Ifølge spillteoretikere øker dette innlevelsen til spilleren: Man spiller ikke en karakter, man ER karakteren.

Half-Life ble en enorm suksess, og har solgt over 10 millioner eksemplarer.

Grafikken er kanskje ikke imponerende lengre, men Half-Life er fortsatt et fantastisk spill(Foto: Valve)

Half-Life 2

Den viktigste av spillenes uskrevne regler er: «Selger noe bra, så får det en oppfølger».

I Half-Life 2 (2004) befinner vår tause helt seg i den dystre øst-europeiske byen «City 17».

Romvesenene har tatt over styringen, og Freeman hjelper motstandsbevegelsen som har oppstått. I store deler av spillet får du selskap av Alyx Vance (se bilde øverst i saken).

Gabe Newell og Valve jobbet mye med den kunstige intelligensen til Alyx.

Målet var ganske enkelt: Hun skulle ikke være i veien for, eller irritere spilleren. Hun er også en sentral karakter i spillets episodebaserte oppfølgere, Episode 1 og Episode 2.

Episode 3?

De dyktigste spillfirmaene har en ting til felles: Ting tar tid.

Den forrige Half-Life episoden kom ut i 2007, og ingen vet helt når den siste episoden kommer ut.

Valve bekreftet nylig at de ikke skal vise noen spill på E3, sommerens store spillmesse i Los Angeles (7-9 juni), så vi får smøre oss med tålmodighet.

Les også: Verdens viktigste spillmesse.

Steam

Gabe Newell og Valve oppdaget at ingen kunne tilby den tjenesten de ønsket, så de måtte lage den selv.

Valve ønsket et tettere forhold til kundene sine, og de oppdaget at salget av spill online ikke nødvendigvis fulgte de samme reglene som salg i butikk: Gjennom integrerte oppdateringer skulle det bli enkelt for utviklere å oppdatere spillene etterhvert, og dermed øke den langvarige appellen til spillene.

Les også: Steam vil flytte PC-spilling ut i stua.

Steam er idag den dominerende digitale distribusjonstjenesten for spill.

Den har strømlinjeformet PC som spillplattform, og har gjort det mulig for små spillstudio å selge spillene sine side om side med de største titlene. Man antar at Steam har rundt 70 prosent av det digitale spillmarkedet. Systemet har 30 millioner aktive brukere, og over 3000 spill er tilgjengelig for nedlasting.

Ingenting er perfekt naturligvis, og Steam har også fått sin dose kritikk.

Det faktum at man må registrere spillet digitalt selv om man har kjøpt spillet i dets fysiske form, er ikke alle like glad i. Det er også verdt å nevne at Steam ofte har blitt kritisert for å ha høyere priser her i Europa enn i USA. På fysiske produkter er dette forståelig, men på den digitale arenaen skulle dette være unødvendig.

Les også: Vil du betale for nettspilling?

Bilde fra Portal, en av Valves største suksesser(Foto:Valve)

Spilleren i sentrum

Gabe Newell er også hovedmannen bak en kultur der spillerne hele tiden er i fokus. Selv omtaler han dette som hemmeligheten bak selskapets suksess.

Han har uttalt at han leser alle e-poster han blir tilsendt, og beklager at han ikke får svart på alle!

Spillerne er også i fokus når Valve designer spillene sine.

Da Portal 2 (PC, Xbox 360, PS3) ble produsert anvendte man en vitenskapelig tilnærming. Hvis spillere fant brettene for lette eller for vanskelige, designet man brettet på nytt for å finne den perfekte balansen.

Anmeldelse: Portal 2.

Gabe Newell har også omfavnet modifikasjon av spillene til Valve: «Smarte utviklere forstår at spillutvikling gjøres i samarbeid med kundene. Det er en viktig del av hvordan vi jobber når vi lager et spill – hvordan får jeg spillerne med på laget, får dem til å se på vårt spill som et startpunkt».

Det mest kjente eksemplet på dette er Counterstrike (1999), et skytespill der man bytter på å spille som terrorister og anti-terrorister. Dette spillet ble laget ut ifra spillmotoren til Half-Life.

Feiler aldri!

På samme måte som Blizzard ser ikke Gabe Newell og Valve ut til å kunne mislykkes.

Selskapet har en kultur der ingenting overlates til tilfeldighetene, og der man tar den tiden man trenger.

Man har også øynene åpne for nye talenter. Hele konseptet til puzzle-spillet Portal fikk man fra studentprosjektet Narbacular Drop. Mange av folka bak spillet ble sporenstreks ansatt i Valve for å lage Portal!

Neste spill ut fra Gabe Newells velsmurte maskineri blir DOTA 2 (PC). Dette er et fantasy-spill i strategisjangeren, og er basert på en modifikasjon av et brett i Warcraft III (2002).

Etterhvert vil vi nok også få se fortsettelsen av Half-Life-sagaen, og forhåpentligvis enda et Portal-spill!

Kilder: wikipedia.org, pcgamer.com, valvesoftware.com, Edge Mars 2009.