KOMMENTAR: Er maskinvare viktig, eller er innholdet viktigere? Grafikkmotorprodusenter viet ikke spillkonsoller en tanke under årets viktige spillutviklermesse i San Francisco.

Med både PS3, Xbox360, Wii og PC i stua så føler jeg at mitt “gaming-liv” er komplett. Mange spillere har imidlertid én favorittplattform de mener er best. Striden er kanskje størst mellom PC- og konsoll-fans, men det er nok av forumtroll som krangler om hva som er best av PS3 og Xbox360 også.

Denne krigen mellom PC og konsoll har pågått lenge. På internett florerer det av forum som diskuterer hva som er best av PC og konsoll, hva som selger mest, hva utviklerne bør satse på og hvilken plattform som ligger an til å vinne krigen.

Under årets store spillutviklerkonferanse, Game Developers Conference, i San Francisco, lanserte Valve sine planer om å ta opp konkurransen med spillkonsollene.

Les også: Steam vil flytte PC-spilling ut i stua.

Konsollene som hovedplattform

Det er en såkalt “plattformkrig” som pågår mellom PS3, Xbox360 og PC. En krig mange mener at PC-spilling sakte, men sikkert, kommer til å tape.

For selv om en skikkelig spill-PC er overlegen både Xbox360 og PlayStation 3 når det gjelder grafikk og ytelse, så er det ikke til å legge skjul på at konsollspill selger bedre.

Mye av grunnen til at konsollene gjør det så bra i spillmarkedet er nok at de fremstår som det rasjonelle valget økonomisk sett. Kjøper du en PlayStation 3 eller en Xbox360 så vet du at du kan spille alle spill som kommer til den plattformen i årene fremover.

Når det gjelder PC så må du oppgradere eller skifte ut maskinen din, hvis du kontinuerlig vil ha muligheten til å kjøre de nyeste spillene med de beste innstillingene. Med konsollene trenger du ikke å bruke penger på å oppgradere systemet.

Dermed er det kanskje ikke så rart at de store kassasuksessene fra de ledende spillselskapene gjerne er produsert med konsoll som hovedplattform, med port til PC.

Bioware har gjort Dragon Age II bedre for konsoll. (Foto: EA)

For utviklerne er det jo ikke bare viktig å lage et godt spill, men å selge så mange eksemplarer av spillet som mulig. Da er det naturlig at de fokuserer på den største delen av markedet for å nå ut til et bredere publikum.

Det er selvfølgelig mange andre faktorer som også spiller inn for utviklerne og utgiverne, en av dem kan være at faren for å tape penger på grunn av piratkopiering er større ved PC-spill.

Ny visuell standard

Et eksempel på at spillutviklerselskapene satser mer på konsoll enn PC er Biowares oppfølger til Dragon Age: Origins. I disse dager får Bioware mye kritikk for at de har “konsollifisert” Dragon Age II.

Utviklerne har gjort konsollversjonene av spillet litt bedre, og mange mener dette har gått på bekostning av PC-utgaven.

Synes du Dragon Age II er blitt et dårligere spill på grunn av konsollene? Si din mening i kommentarfeltet!

Les anmeldelsen av Dragon Age II.

Et annet godt eksempel er hva utviklerselskapet Crytek har valgt å gjøre med Crysis 2 som kommer neste uke. Crysis, med sin grensesprengende grafikk, kom eksklusivt til PC i 2007. Oppfølgeren kommer imidlertid til Xbox360 og PS3 i tillegg.

Siden spillmotoren CryEngine 3 skal kunne kjøre på disse systemene, som er flere år gamle, vil systemkravene til Crysis 2 være lavere enn hvis spillet var eksklusivt for PC.

Skal vi tro Crytec og EA vil ikke dette gå på bekostning av det visuelle, men at spillet derimot vil sette en ny visuell standard for konsoll og PC.

Les også: Fotorealistiske spill er langt unna

Vi i Filmpolitiet er spente på Crysis 2. Se traileren for spillet her!

(Kommentaren fortsetter under videoen).

Ny generasjon grafikkmotorer

I forrige uke leste jeg en artikkel på PC & Tech Authority om årets Game Developers Conference i San Francisco og grafikkmotorprodusentenes presentasjoner.

Disse har nemlig vendt blikket mot PC, når det gjelder neste generasjon grafikkmotorer.

Tidligere ville vi ha sett nye grafikkmotorer designet for maskinvare for neste generasjon konsoller, men for øyeblikket er denne generasjonen noe vi enda bare kan se langt etter.

Bortsett fra Nintendo 3DS som kommer i butikken neste uke, tror jeg ikke vi kan forvente oss neste generasjon med konsoller før sent i 2013.

Mens utviklingen raser videre i PC-verden baserer spillutviklingen for konsollene seg på gammel maskinvare.

Under GDC ble spillmotoren Frostbite 2 vist frem med Battlefield 3 kjørt fra PC. (Foto: EA)

Når det visuelle i PC-spill stikker enda lenger fra konsollen enn det vi ser i dag, vil vi da få flere storsatsninger til PC? Eller vil utviklerne fortsette å fokusere på konsollene, med mulighet for innstillinger med høyere oppløsning og bedre bildeprosessering for PC?

Jeg tror nok at de største utviklerne vil fortsette med sitt konsollfokus. Samtidig mener jeg at PC-spill kommer til å fortsette å vokse. MMO-spillet World of Warcraft er i særklasse, men likevel et ekstremt godt eksempel på hvor godt PC-spill kan gjøre det.

Derfor er jeg nå veldig spent på hva spillutviklerne vil rette nesen sin etter fremover. Vil de fortsette å utvikle spill ut ifra de begrensningene konsollenes maskinvare setter, eller vil også de få et større fokus på PC?

Les også: Slik er Battlefield 3

Hva tror du?

Ja, jeg vet dette er et minefelt, men jeg vil vite hva du mener i kommentarfeltet under!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.