Comic-Con, San Diego: Har du noen gang sett en film live? Altså at regissøren sitter og velger ut hvilke scener som skal være med underveis i filmen. Mest sannsynlig har du ikke det. Det har Francis Ford Coppola lyst til å gjøre noe med.
Denne uken har Coppolas nyeste film, det gotiske mordmysteriet Twixt med Val Kilmer i hovedrollen, premiere på Toronto International Film Festival. Der kommer publikum til å få en helt unik opplevelse.
– Jeg har lyst til å dra på turné med alle mine samarbeidspartnere og fremføre filmen med levende musikk. Én unik versjon for hvert publikum, fortalte Coppola da Filmpolitiet besøkte hans panel under Comi-Con i San Diego tidligere i år.
Coppola vil forandre måten vi ser kinofilm på. Det vil han gjøre ved å gå tilbake til røttene.
Jeg kan gi dere mer av de tingene dere liker med en gang jeg vet hva dere liker.
Fremfører filmen live
Før i tiden var det umulig å oppleve musikk og teater hvis du ikke hørte og så det live. Hvis du ville høre et stykke musikk måtte du være i samme rom som personen som lagde musikken. Hvis du ville se et stykke måtte du være i teateret.
Dette tok slutt etterhvert som teknologien for å gjøre opptak og lage film kom til verden. Da ble også musikk og skuespill et statisk og uforanderlig produkt som ikke kunne forbedres fra gang til gang. Nå er imidlertid teknologien kommet så langt at man kan gjøre forandringer selv om noe er spilt inn fra før.
– Nå er ikke lenger film en stripe celluloid som må gå slik det ble bestemt, men elektroniske og digitale filer. Det betyr at hvis regissøren er tilstede, så kan han tilpasse opplevelsen etter publikum, forklarer Coppola.
Konseptet går altså ut på at Coppola «klipper» filmen direkte mens publikum ser på. På den måten kan han justere filmen etter hvordan publikum reagerer.
Anmeldelse: The Godfather Collection – Filmelskere MÅ unne seg denne!
Gir publikum det de vil ha
Under panelet på Comic-Con-messen demonstrerte Coppola hvordan han kan dirigere Twixt i kinosalen. For å vise forskjellen fikk vi se et klipp fra filmen i to forskjellige versjoner. Den andre gangen la Coppola til elementer som han trodde publikumet i salen ville ha mer av.
– Jeg kan gi dere mer av de tingene dere liker med en gang jeg vet hva dere liker. I en hel film er det mye man kan forandre.
Med verktøyet regissøren bruker har han hele filmen under sin kontroll. Han har en rekke ulike scener han kan bestemme seg for om han vil bruke eller ikke, og han kan velge mellom lange eller korte scener. I tillegg har han forskjellige lydspor han kan bytte på for å sette ulik stemning.
I teorien kan han trykke på shuffle-knappen. Da ville vi fått et merkelig sammensurium av scener som ikke passer sammen.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
– Kino har flere overraskelser
Coppola liker å eksperimentere med de mulighetene film har å by på som medium. Han mener kino og film har mye mer å by på enn det vi ser i dag.
– Vi er bare på begynnelsen av dette uttrykket for bilde og lyd. På mange måter er musikk og teater tusener av år gamle. Kino er bare en baby, så selvfølgelig vil vi få se vidunderlige innovasjoner komme.
I dag spilles mye film inn i 3D. Det virker som om mange produksjonsselskap ser på dette som den magiske formelen for underholdning. 3D-teknologien er spesielt noe Coppola har et ambivalent forhold til.
– Kino og film er så ungt, så hvordan våger noen å tro at litt mer 3D er det eneste det har opp ermet. Kino har flere overraskelser som du og dine barn vil finne opp, sier Coppola.
Som mange andre synes han at bildet ofte virker mørkt med 3D-brillene på, og at effekten til tider kan være slitsom.
I Twixt har derfor Coppola kun valgt å bruke 3D som et filmatisk virkemiddel på noen utvalgte scener. Et par 3D-briller dukker opp på skjermen når du må ta på deg 3D-brillene, slik at du kan se scenen som følger.
Les også: Krigsfilmer vi elsker – En skremmende god film om krigen i Vietnam
Se traileren for Twixt her! (Artikkelen fortsetter under videoen).
Kunst på boks
Coppola har vokst opp med en far som var dirigent. Det er på grunn av dette at regissøren fikk ideen om å dirigere film.
– I gamledager ville dirigenten klappe seg på hodet når publikum elsket det som skjedde. Det betydde ‘fra toppen av’, og så ville de spille det samme partiet om igjen fordi publikum likte det. Hvis publikum kjedet seg ville dirigenten signalisere om at de bare skulle gå raskt videre, forteller Coppola.
Det er denne opplevelsen han ønsker å gi tilbake gjennom Twixt.
Les også: Sofia Coppola om faren – Pappa var alltid full av eventyr
– Dere må forstå at teknologien til å ta opptak av kunst bare har eksistert i de siste 170 årene. Det første fotografiet kom for omtrent 170 år siden. Det var den første gangen kunst var mulig å ta opp. Og så kom selvfølgelig lyd, og muligheten til å høre Caruso i stua. Og så, da en fyr hang opp et laken og prosjekterte et lokomotiv som kjørte inn til stasjonen, ble publikum begeistret og sjokkert.
– Helt siden da har på en måte mesteparten av kunsten som er gitt oss vært spilt inn på forhånd, det er ikke live, det er hermetisert. Hvorfor må film være hermetisert?
Hvis Coppola kommer til Norge med Twixt er dette en opplevelse jeg helt klart ønsker å få med meg. Det hadde helt klart vært det vi kaller en «once in a lifetime» opplevelse!
Hva synes du om konseptet hans? Si din mening i kommentarfeltet!
Hvis du er spesielt interessert kan du høre alt råmaterialet fra Coppolas panel på Comic-Con her!
[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/09/Coppola-med-Twixt-panel-på-Comic-Con.mp3|titles=Coppola med Twixt – panel på Comic-Con 2011.]
Francis Ford Coppola, komponist Dan Deacon og skuespiller Val Kilmer. (Vi fikk ikke gjøre opptak da det ble spilt filmklipp).