WOW og SW:TOR

  • Onlinerollespill
  • Nettverksbasert spillsjanger
  • Kan spilles av flere tusen spillere til enhver tid
  • Omtales ofte som MMO-spill; ‘massive multiplayer online’-spill
  • Flere spillere jobber ofte sammen i grupper for å nå et felles mål
  • Norske eksempler: The Secret World, Age of Conan og Anarchy Online
  • Brukere betaler ofte en månedlig sum for å spille
  • MUD
  • Forkortelse for ‘multi-user dungeon’ (flerspiller dungeon)
  • Tekstbaserte eventyrspill regnes som forløperne til dagens MMO-spill

Du har helt sikkert hørt om World of Warcraft, onlinespillet fra 2004, som er tidenes mest populære i sin sjanger. Tro det eller ei, men denne typen MMO-spill er langt i fra en nytt fenomen.

Neverwinter Nights (1991 til 1997, ikke Bioware sitt spill fra 2002) var først ute med å tilby en nettbasert spillopplevelse med grafikk, men EverQuest (sammen med Ultima Online) var det første spillet i sjangeren som virkelig nådde ut til et stort publikum.

Utviklerne hentet inspirasjon fra MUD-spill, som brukte kun tekst for å formidle spillopplevelsen, og tilbød eventyropplevelse som var tilgjengelig også for dem som ikke var uhyre interessert i spill.

I løpet av sin levetid har spillet fått hele 18 utvidelsespakker, sist i november 2011 da Veil of Alaris ble gitt ut.

ANMELDELSE: Star Wars: The Old Republic – lykkes der andre feiler

Satser på ‘free-to-play’

Etter 13 år har utgiveren av EverQuest bestemt seg for å at spillet skal benytte seg av en ny økonomisk modell for å fortsatt tjene penger.

‘Free-to-play’ er et konsept som betyr at du får tilgang til grunnfunksjoner i spillet gratis, men du må betale for å låse opp stengte funksjoner – eller betale for digitale varer i spillet (for eksempel sverd og rustning).

Denne måten å betale for spill er blitt vanlig hos mobil- og Facebook-spill. Alt fra Farmville til Tiny Tower tjener store penger på at brukere må betale ekstra for virtuelle varer i spillene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Skjermbilde fra EverQuest. (Foto: Sony Online Entertainment)
Dette skjermbildet viser at grafikken i 'EverQuest' var veldig enkel i 1999. Spillet har fått flere oppgraderinger siden lanseringen for 13 år siden. (Foto: Sony Online Entertainment)

Når det kommer til MMO-spill gjør spillselskaper ofte slike endringer fordi spillene ikke tjener nok penger, det kan sees på som et siste stopp på veien før servere (og spillet) blir lagt ned.

Norske Funcom valgte det samme for Age of Conan i fjor etter at spillet var tre år gammelt, og har etter dette økt inntjeningen sin kraftig.

ANMELDELSE: World of Warcraft: Cataclysm – bedre enn noensinne

Tre nivåer

Spillet vil nå være tilgjengelig i tre prisklasser forteller Sony Entertainment Online i en pressemelding på sitt nettsted.

I tillegg til gratisløsningen kan du betale enten 5$ i måneden for tilgang til noen av funksjonene eller 15$ i måneden for tilgang til alt.

Foretrekker du å betale en fast sum, eller vil du heller velge selv hvor mye du skal betale? Legg inn din mening i kommentarfeltet under traileren til den nyeste utvidelsespakken til spillet.