90-tallet var en stor epoke for pek-og-klikk-spill. En av mine store favoritter i denne sjangeren var eventyrspillet King’s Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow.
Med dette spillet skapte spillselskapet Sierra den perfekte balansen mellom engasjerende gåter og en fortryllende, velutformet historie.
Da King’s Quest VI kom i 1992, ble det også hyllet for den flotte grafikken med håndtegnet bakgrunn.
Jeg husker selv min egen opplevelse da jeg prøvde spillet første gang på midten av 90-tallet.
Grafikken, musikken og historien dro meg inn i eventyret, og der ble jeg en god stund.
Les også: Topp 5: Retrospill!
Redd prinsessa og kongeriket
Spillet handler om prins Alexander, som er hodestups forelsket i prinsesse Cassima fra Land of the Green Isles. Gjennom et magisk speil, får han en dag se at Cassima er i fare.
Vår tapre prins setter ut for å redde henne, men skipet hans forliser på veien. Han skylles opp på land på The Isle of Crown, en av øyene som utgjør prinsesse Cassimas kongerike.
Snart finner han ut at Cassima blir holdt som fange i sitt eget slott av den onde vesiren Abdul Alhazred.
Abdul har drept Cassimas foreldre, kongen og dronningen, og planlegger å tvinge Cassima til å gifte seg med ham, slik at han kan styre Land of the Green Isles selv. Nå er det opp til deg og Alexander å stoppe vesirens onde planer og redde Cassima.
Spillet har to forskjellige avslutninger, og en kort og en lang vei til slutten, avhengig av et valg du tar underveis. Hvordan handlingen utspiller seg er helt forskjellige i de to historielinjene, og den lange versjonen har mange flere utfordringer og hjernetvistere.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Variert spillunivers
På ditt oppdrag for å redde prinsessen og kongeriket, må du besøke de ulike øyene i Land of the Green Isles. Etter hvert som Alexander finner ut hvordan han kan reise mellom dem besøker du blant annet Isle of Wonder, Isle of the Beast og Isle of the Sacred Mountaint.
Hver øy har en distinkt visuell stil basert på hvert sitt tema. I løpet av spillet besøker vi områder som ser ut som noe som er tatt ut av 1001 natt, Alice i eventyrland, Skjønnheten og udyret og gresk-romersk mytologi.
Sammen med den flotte grafikken bidrar variasjonen i områdene til at spilluniverset blir et spennende og vakkert sted å være.
Les også: Retrospill: Prince of Persia – et skikkelig spilleventyr!
Spennende hjernebry
King’s Quest VI har selvsagt en rekke utfordringer på lur, og du må peke og klikke deg gjennom spillet mens du løser oppgaver og gåter.
Dialog mellom figurene i spillet en stor del av spillopplevelsen, og for at Alexander skal få hjelp fra de forskjellige figurene, må du også finne ulike gjenstander som figurene du møter er ute etter.
Mye av spilletiden brukes på å finne de riktige tingene som kan ta deg videre i spillet, og det hender du må gå tilbake for å finne et element du mangler. Hjernebryet er likevel spennende og utfordrende på en gode måte.
Noen av hodeoppgavene tar utgangspunkt i guideheftet som fulgte med spillet. Dette var en slags form for kopisperre, siden du ikke kunne komme videre i spillet uten hjelp fra denne manualen.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Presset grensene for eventyrspill
Da King’s Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow kom ut i 1992 var det på hele 12 disketter. I 1993 ble imidlertid spillet gitt ut på CD-ROM. I denne utgivelsen er grafikken en smule bedre og tekstboblene fra den første utgaven byttet ut med stemmeskuespill.
Jeg har hørt mye bra om stemmeskuespillet på denne utgaven, men jeg har aldri testet den versjonen av spillet selv. I heimen hos meg var det floppy som gjaldt lang vei.
Begge utgavene av spillet er kjent som en av Sierras største prestasjoner og beste eventyrspill. King’s Quest VI presset grensene for hva eventyrspill skulle være og hva man forventet av en god spillhistorie. Dette er en evig klassiker!
King’s Quest VI er abandonware – det betyr at du kan laste det ned gratis!