I Funcoms lokaler i Oslo er det høy aktivitet om dagen. Det er ikke mange uker igjen før «The Secret World» (heretter kalt «TSW») kommer i butikkhyllene – den 24. april om alt går etter planen, fortalte selskapet under en pressekonferanse i dag, meldte nettstedet Gamer.no.

Oppdatering: Funcom har lagt ut en børsmelding der de bekrefter at 24. april er en intern målsetning, men at det ikke er satt en kommersiell lanseringsdato. Planen er likevel fortsatt en lansering i april 2012.

– Dette er hektiske dager for alle. Både her i Oslo og i Montreal, Beijing og Durham hvor vi har kontorer. Denne tiden opp mot lansering er alltid svært hektisk hos hvilken som helst spillutvikler, forteller kommunikasjonsdirektør Erling Ellingsen til NRK.no.

«TSW» er et massivt onlinerollespill hvor titusenvis av spillere vil kunne logge seg på og spille sammen i en onlinebasert verden. Spillet og handlingen er satt i nåtiden med New York, London og Seoul blant de mest sentrale stedene – blandet sammen i en miks med konspirasjonsteorier, myter, vampyrer og varulver.

Avgjørende år for Funcom

Adm. dir. for Funcom, som står bak spillet The Secret World. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)
Adm.dir. i Funcom, Trond Aas. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)

Funcom satser stort på en annerledes spillopplevelse enn det spillerne kanskje er vant til gjennom populære onlinespill som «World of Warcraft», og det relativt ferske «Star Wars: The Old Republic» – spill som er satt i en fiktiv verden og med etablerte klasse- og spillsystemer.

– 2012 blir et veldig viktig år for Funcom. Utfallet av denne lanseringen vil bli definerende for selskapet fremover, sier Funcom-sjef Trond Aas.

Håpet og målet er å gjøre det bedre enn den forrige storlanseringen: «Age of Conan», som ble lansert mai 2008. Spillet hadde en prislapp på rundt 200 millioner kroner da det kom ut, noe som gjorde det til tidenes dyreste kommersielle kulturprodukt fra Norge.

– Et turbulent år

Spillet solgte rundt en million eksemplarer og hadde et høyt antall betalende abonnementer da alt så lyst ut, men etter sommeren startet nedturen med spillerflukt, tapte inntekter og kraftig fall på børsen.

– 2008 var et turbulent år og mye av det pressen skrev om reflekterte situasjonen. Det var store forventninger til «AoC». Mottakelsen var positiv både fra presse og spillere, og det solgte fantastisk bra, men etter hvert ble frafallet av kunder større enn det vi forventet, sier Aas.

– Vi håper «TSW» selger bedre enn «AoC» og at spillet får en vesentlig bedre levetid. Klarer vi det, vil spillet være en suksess.

(artikkelen fortsetter under bildet)

The Secret World. (Foto: EA / Funcom)
– Jeg tror ikke folk er lei av onlinerollespill. Salgstallene for «Star Wars: The Old Republic» ser veldig bra ut og viser at det er mer bevegelse i markedet. «World of Warcraft» hadde nok et sterkere grep før enn nå, så markedet er mer spennende og interessant i dag enn for noen år siden, sier Aas. (Foto: EA / Funcom)

– Gjør dere noe annerledes nå i forhold til i 2008?

– Vi gjør mye annerledes. Det er flere folk og bedre kompetanse som jobber med spillet slik at vi skal lykkes. Vi tar med oss det som var bra i «AoC»; historiefortellingen, sterke karakterer, innhold og variasjon, og løfter det enda mer i «TSW», sier Trond Aas.

– I dag ville vi nok ha gitt bedre belønning til spillerne som spilte mer enn andre, som følte at de ikke fikk nok igjen for innsatsen de la ned i «AoC». Derfor legger vi opp til at spillerne i «TSW» alltid har noe å strekke seg etter – at de alltid får belønning og fremgang av å spille.

Bedring i norsk spillbransje?

– Sverige har ligget noen år foran oss, men jeg føler at Norge begynner å ta innpå. Vi er i ferd med å få på plass mer utdanning rettet inn mot dataspill, og i tillegg begynner bransjen å få mer oppmerksomhet fra myndighetene. Jeg tror også at vi, Funcom, har vært en pådriver for å få mer oppmerksomhet rundt spillbransjen i Norge, sier Aas.

Tidligere har det ikke vært tilgjengelig informasjon om norsk spillbransje, men en undersøkelse gjennomført av Produsentforeningen bekrefter Aas’ magefølelse. Norsk spillindustri er i vekst.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Hele 73 selskaper falt innenfor definisjonen undersøkelsen bruker for et spillselskap, et tall som har overrasket mange. I oppsummeringen av undersøkelsens funn, står det følgende:

– Norsk spillbransje er i vekst, både når det gjelder antall nyetablerte spillselskaper og planlagte utgivelser. Vi ser også at det er en stor spredning blant norske spillselskapene både når det gjelder hvilke plattformer det utvikles til, i tillegg til selskapenes størrelse i forhold til omsetning og ansatte og dermed også selskapenes målsettinger.

LAST NED: Les hele rapporten her

Det at mange nye selskaper ser til mobile plattformer, syns ikke Aas er rart – som i likhet med rapporten fra Produsentforeningen ser lyst på norsk spillfremtid.

– Det er en utfordring at det er dyrt å produsere i Norge. Det gjør det lettere for mindre prosjekter og mindre studioer å lykkes enn de store produksjonene hvor lønnskostnadene blir utslagsgivende. De neste årene tror jeg at vi kommer til å se diverse mindre, men vellykkede prosjekter, noe vi allerede ser gjennom app- og spillutviklerne som har dukket opp i Norge de siste årene, fortsetter han.

‘The Secret World’ planlegges utgitt i april i år. legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet, enten det er om spillet eller norsk spillbransje.

Artikkelen er skrevet av Alexander Fredriksen og Rune Håkonsen.

Erling Ellingsen viser frem The Secret World. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)
– I tiden fremover kommer vi til å invitere presse til Oslo og Montreal, delta på viktige arrangementer, slippe flere videoer og gjøre ulike avsløringer av innholdet. Etter hvert vil også verdenspressen slippe inn i betatesten slik at de kan rapportere om spillet før vi lanserer, forteller Erling Ellingsen. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)