BBC har analysert alle nominerte filmer fra første utdeling i 1928 til i dag, for å se hva slags type filmer som vurderes til verdens mest prestisjetunge filmpris.
Trenden på hva som treffer Oscar-juryen er skiftende, men de siste årene er det i stor grad dramafilmer og biografiske filmer som hevder seg i Oscar-toppen.
Anne-Lise With er høyskolelektor på Høyskolen i Lillehammer, og underviser i filmvitenskap. Hun mener det er flere flere mekanismer som avgjør om en film trykkes til brystet av Oscar-akademiet.
Skrekkfilmer slår dårlig an
I år er det stumfilmen «The Artist» som stemples som forhåndsfavoritt av de fleste filmeksperter. Filmen henter handling fra Hollywoods gullalder på slutten av 20-tallet, og har de fleste elementer som skal til for å vinne hovedprisen. Flere sjangere peker seg ut som spesielt uegnet om man er en regissør med Oscar som målsetning.
Skrekkfilmer, familiefilmer og musikaler levnes liten sjanse i det celebre selskapet. Gjennom utdelingens 84 år lange historie, er «Excorsisten» den eneste skrekkfilm som har blitt nominert i klassen for beste film. Men det er ikke bare følelser og tårer som må til om en film skal gå helt til topps.
– Prisene kan også gå til filmer som fører filmfaget videre. Revolusjonerende effekter, eller å gi en ny form til en ellers velkjent historie, er noe som kan bli verdsatt av juryer på festivaler og utdelinger, mener With.
- Les også: Slik følger du Oscar-natten på NRK
– Oscar er mainstream
Musikaler hadde sin storhet frem til tidlig 70-tall, men i nyere tid har det vært lite oppmerksomhet til sjangeren. På starten av 2000-tallet fikk musikalene imidlertid et kortlivet comeback, med nominasjon til «Moulin Rogue» i 2001 og Oscar til «Chicago» året etter.
I år er «The Artist» den store forhåndsfavoritten og den fransk-amerikanske stumfilmen fyller de fleste vinnerkravene, skal vi tro BBCs omfattende analyse. Men selv om alt ligger til rette for «The Artist» som prisgrossist, er det ikke alltid forhåndstipsene går som forventet.
– Oscar-prisen er mainstream, og prisene speiler stemningen i den amerikanske filmindustrien. Men av og til får man seg jo en overraskelse, sier With, som krysser fingrene for at tidligere elev ved Høyskolen i Lillehammer, Hallvar Witzø, skal vinne i kortfilmklassen.