Den fransk-amerikanske produksjonen The Artist er noe så særegent som en moderne stumfilm som forteller historien om Hollywoods overgang fra stumfilmer til lydfilmer i årene mellom 1927 og 1932.

Hvorfor lage stumfilm i dag?

Filmen får publikum til å føle seg smarte, selv om de ikke er det!, forklarer den franske regissøren Michel Hazanavicius til Filmbonanza.

I dag, 80 år etter lydfilmens inntog er det vanskelig å fatte at nettopp stumfilmen The Artist har blitt nominert til å vinne hele 10 Oscar, etter allerede å ha vunnet 3 Golden Globes og 7 BAFTA-priser. Regissør Hazanavicius mener at suksessen til The Artist kan forklares med at mange til nå har misforstått stumfilmenes natur:

Mange tror at det å se stumfilm er en intellektuell opplevelse, det er det ikke. Med filmen viste vi at stumfilm kan oppleves mer som musikk, eller som et maleri.

Klikk på bildet øverst i saken for å se videointervjuet.

Hazanavicius legger til at stumfilmer legger opp til en helt egen interaksjon mellom film og seer. Uten lyd må publikum lage stemmene i hodet, og selv lydlegge filmen på sin egen måte. Vi i kinosalen gjør med andre ord halve jobben.

Anmeldelse: The Artist: Fargerikt retrogull i sort/hvitt

Den franske skuespilleren Jean Dujardin, kjent fra parodifilmene om spionen OSS 117, spiller George Valentine, en stumfilmstjerne som nyter sin posisjon som et av Hollywoods hotteste og mest vellykkede skuespillere. En dag snus Valentines verden på hodet, lydfilmen gjør at stumfilmen blir utdatert. The Artist følger Valentines kamp for å finne seg en ny og relevant plass i det nye Hollywood.

Kampen om pengene

Men, arbeidet bak The Artist har ikke bare vært en lydløs dans på roser. Michel Hazanavicius forteller at det å selge ideen om å lage stumfilm til en villig produsent ikke var noen lett oppgave:

– Jeg forsøkte å selge den inn som en mulig prestisjefilm. I tillegg sa jeg at filmen kan vises over hele verden, stumfilm er jo et universelt språk. Men ikke alle trodde på meg, ler regissøren når han forteller om måtene han forsøkte å overbevise investorer på.

Den amerikanske filmprodusenten Harvey Weinstein, som har produsert filmer som Pulp Fiction (1994), The Aviator (2004) og Sin City (2005), var en av de som til slutt trodde på filmens kommersielle potensial. Etter alle prisene The Artist har sanket inn å dømme, og det før selve Oscar-utdelingen 26. februar, var det en veldig smart avgjørelse.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.