Hvert år venter filminteresserte spent på hvilke filmer, regissører og skuespillere som stikker av med de gjeve prisene the Academy of Motion Picture Arts and Sciences deler ut under Oscar-utdelingen. Det er imidlertid ikke alltid vi er enige med akademiet sine avgjørelser.
OSCAR 2015: Morten Tyldum Oscar-nominert for beste regi
Vi i Filmpolitiet synes for eksempel at det er en skandale at Michael Fassbender ikke ble nominert i kategorien beste skuespiller for sin rolle i filmen Shame i år.
Opp gjennom årene har det også vært mange filmer som har blitt nominert i kategorien beste film, som ikke fikk prisen, men som burde ha vunnet. Vi kaller dette for Oscar-skandaler og har plukket ut de fem største skandalene i Oscar-historien.
Hvem får prisene i år? Delta i Filmpolitiets Oscar-avstemning her!
Filmpolitiets redaksjon diskuterte mye før vi kom frem til listen under. Er du uenig med oss? Si din mening i kommentarfeltet i bånn av saken!
Shakespeare in Love over Saving Private Ryan
(1998)
Marte: Da jeg så Shakespeare in Lovefor første gang, gråt jeg så mye at en fyr i kinosalen spurte om det gikk bra med meg. Jeg elsket den fine kjærlighetshistorien som utspilte seg mellom Gwyneth Paltrow og Joseph Fiennes på lerretet.
Overraskelsen var imidlertid stor da filmen slo den episke krigsfilmen Redd menig Ryan i kampen om Oscar-statuetten.
Spielbergs helteepos om åtte soldater som legger ut på oppdrag for å redde en mors eneste gjenværende sønn, er en fantastisk film med gode skuespillere.
Filmen forteller om invasjonen av Normandie under andre verdenskrig. Åpningsscenen, en 27 minutter lang skildring av landgangen på Omahastranden, fikk mye oppmerksomhet på grunn av den svært grafiske og realistiske fremstillingen av det som hendte.
Spielberg mottok Oscar for beste regi for sitt arbeid med filmen, men den gjeveste prisen glapp altså unna. Det burde ikke ha skjedd.
Se Gwyneth Paltrows vant i tillegg Oscar for sin prestasjon. Se hennes tårevåte takketale – Les Filmpolitiets liste over beste Oscar-øyeblikk!
The French Connection over A Clockwork Orange
(1971)
Rune: Filmregissøren Stanley Kubrick vant aldri en Oscar for beste regi eller for beste film. Det er nesten ikke til å tro.
Hver gang legenden var nominert i disse jeve kategoriene, ble han forbigått av andre.
Ved sin død i 1999 hadde Kubrick kun plukket med seg én eneste Oscar-statuett, for beste spesialeffekter i 1968 for filmen 2001: A Space Odyssey.
The French Connection, med Gene Hackman, er for all del en knakende god film – men i ettertid er det ikke vanskelig å se at A Clockwork Orange har satt mye større spor etter seg i filmkulturen.
Det at ikke Malcom McDowell heller fikk prisen for beste mannlige skuespiller er jo også en liten skandale.
Og forresten, samme film burde fått Oscar for beste musikk! Wendy Carlos (tidligere Walter Carlos) sin nytolkning av Beethovens klassiske verker er en stor milepæl i filmmusikkhistorien.
Forrest Gump over Pulp Fiction
(1994)
Marte: Jeg har problemer med å si at det at Forrest Gump vant Oscar for beste film er en skandale. Det er jo en helt fantastisk film!
Her dreier det seg imidlertid om at at akademiet alltid velger det trygge alternativet, noe jeg synes er veldig synd.
Pulp Fiction er en rå kultklassiker med et ekstremt velskrevet manus, noe Tarantino og Roger Avary også vant Oscar for. Det er heller ingen tvil om at filmen har vært svært viktig i filmhistorien.
Torfinn: Pulp Fiction hadde selvfølgelig aldri en sjanse mot Forrest Gump, men det var for så vidt en seier i seg selv at den i det hele tatt var blant de nominerte i ’94. Og kanskje var det like godt at den ikke vant, siden det hadde blitt for mye anerkjennelse fra feil hold?
Tarantino er interessert i å bli elsket av fansen og filmnerdene, ikke administrasjonen og styret i Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Med Pulp Fiction oppnådde han akkurat nok av begge deler.
Pulp Fiction vant Gullpalmen under Filmfestivalen i Cannes samme år. Les Torfinns dikt om Pulp Fiction i Topp 5: Gullpalme-filmer fra Cannes!
Rocky over Taxi Driver
(1976)
Marte: Når man ser på listen over Oscar-vinnere og får øye på Rocky i 1976, så kan man fort tenke at akademiet faktisk var litt modige det året. Rocky var en underdog som imponerte.
Et blikk på de nominerte samme år avslører imidlertid at akademiet feiga ut. Martin Scorseses legendariske Taxi Driver burde fått prisen, men filmen var nok for kontroversiell til å bli belønnet med en Oscar.
Det er synd, for filmen er en bauta i filmhistorien. Du har garantert hørt sitatet «You talkin’ to me? You talkin’ to me? You talkin’ to me? Then who the hell else are you talkin’ to»?
Frasen ble Robert De Niros varemerke da han spilte rollen som Vietnam-veteranen Travis, som ikke taklet all ondskapen i samfunnet og bestemte seg for å ta loven i egne hender.
Taxi Driver er en stygg, men vanvittig bra film om frustrasjon og lidelse. Jeg digger Stallone i Rocky, men De Niro og Taxi Driver knuser ham ned i støvlene.
I likhet med Pulp Fiction har også Taxi Driver vunnet Gullpalmen under Filmfestivalen i Cannes.
Kramer mot Kramer over Apokalypse nå!
(1979)
Marte: Hvordan det er mulig at Francis Ford Coppolas mesterverk Apokalypse nå! ikke vant Oscar for beste film, er for meg et mysterium.
Robert Bentons Kramer mot Kramer er helt klart en god film, og både Dustin Hoffman og Meryl Streep ble belønnet med Oscar for sine rolleprestasjoner – helt fortjent.
Kramer mot Kramer er en sterk film om hva som kan skje med en familie i skilsmisse, men Apokalypse nå! er en enda sterkere film om menneskesinnets mørke kriker og kroker.
Filmen tar oss med til Kambodsja under Vietnamkrigen. Martin Sheen spiller kaptein Willard som har fått i oppdrag å eliminere en oberst fra sine egne rekker.
Oberst Kurtz, spilt av den fabelaktige Marlon Brando, har gått fullstendig fra vettet og har tatt seg til rette som hersker over et stammefolk dypt inne i Kambodsjas jungel. Kaptein Willard må ta livet av obersten, og på vei inn i den dype jungelen oppdager Willard de voldelige sidene av sin egen menneskelighet.
Dette er en skremmende god film som tar oss med inn i en verden av krig, psykiske kvaler og galskap. At Apokalypse nå! ikke fikk prisen for beste film er helt ufattelig.
Gode krigsfilmer er det mange av – Dette er filmene og seriene du ikke bør gå glipp av!
I likhet med de to filmene over har også Apokalypse nå! fått Gullpalmen i Cannes. Skillet mellom amerikansk og europeisk smak når det gjelder film er tydelig!