– Vi har bestemt oss for å ikke fortsette preproduksjonen på Insane, og har gitt alle rettigheter til prosjektet tilbake til Guillermo, fortalte sjefen for spillselskapet THQ Jason Rubin i en investorkonferanse i går.
Stram økonomi har gjort at selskapet, som distribuerer spillserier som Warhammer 40000, Saints Row og Darksiders, vil fokusere på kjernevirksomheten.
– Ved å avslutte disse eksperimentene, som er i utkanten av vårt kjerneområde, kan vi fokusere på å vår nåværende spillportefolio – som vil være uberørt av denne prosessen, fortsatte Rubin.
Hvilke filmregissører bør lage spill? Legg inn din mening i kommentarfeltet nederst i saken.
Overlevelsesskrekkspill
Insane ble først annonsert i 2010, og skulle være et overlevelsesspill med sterke horrorelementer. Del Toro er ikke ukjent med å skape forunderlige og uhyggelige verdener, i hans Pans Labyrint fra 2006 oppdager ei lita jente hvor mørk fantasiens kriker og kroker kan være.
Filmeventyret «Pans Labyrint» er barnlig, men passer dårlig for barn. Det har stygg vold og vond handling, men meningen er humanistisk, antivoldelig og antikrigs. Einar Guldvåg Stålesen i sin anmeldelse av «Pans labyrint»
TOPP 5: Filmmonstre – sjekk lista her
Mørk fantasi var noe jeg håpet å møte i Insane også. I forbindelse med promotering av prosjektet i 2010 fortalte Del Toro til amerikanske spillmedier at han ønsket å ta spillere til steder de har aldri vært før.
– Hvor hver eneste handling for deg til å sette spørsmålstegn ved din egen moral og virkelighet.
Et ambisiøst mål, men et særdeles spennende ett også. Min oppfatning er at spill har mye å lære av film og omvendt, og jeg håper ikke dette setter en permanent spiker i kista for andre høyprofilerte filmregissørers spilldrømmer.
Tegneserieskaperen Guy Davis som har jobbet med Del Toro på blant annet Hellboy-filmene skulle ha ansvaret for utviklingen av den visuelle stilen.
(artikkelen fortsetter under den korte teasertraileren til spillet «Insane» – som også ble alt vi fikk se fra dette spillprosjektet)
Slutt på Facebook-spill
– Vi har også stoppet utviklingen av spill i områder som ikke er produktive for vår nye strategi, fortsatte Rubin i sin pressemelding om THQs fremtid.
I en tid hvor de fleste satser på mobile plattformer, og på sosiale medier, har den tidligere spillskaperen (Rubin står blant annet bak Crash Bandicoot-spillene) valgt å ta THQ i en helt annen retning.
– Først og fremst har vi bestemt oss for å ikke lage noen «casual» Facebook-spill.
Et tydelig fokus på sin eksisterende portefølje kan være det THQ trenger for å tre ut av lillebrorposisjonen selskapet har hatt i lang tid i spillbransjen.
Hvilke filmregissører skulle du ønske laget et spill? Legg inn dine meninger i kommentarfeltet.