At handlingen i Call of Duty: Black Ops II foregår under ent slags nytt kald krig-scenario, kan sees som en kommentar til det politiske landskapet i verden akkurat nå.
Les også: Hvorfor er krigsspill utelukkende underholdning?
Da Filmpolitiet møtte studiosjefen for spillselskapet Triarch, Mark Lamia, lurte derfor reporter Rune Håkonsen på om Lamia synes det er viktig at spill skal være en kommentar til ting som skjer i verden.
– Det er ikke noe politisk standpunkt bak dette spillet, men tematikken fanger opp noen av de tankene og holdningene som vi har i samfunnet akkurat nå, svarer Lamia, noe unnvikende.
Han unngår å gå konkret inn på Black Ops II, og sier at han ikke synes at spill må være samfunnskommenterende, men at det er naturlig for spill som Call of Duty å være det.
– Først og fremst så mener jeg at det vi skaper er fiksjon, men jeg mener likevel at spill er kunst og at det ikke er feil om spill også kan være tankevekkende. Det passer inn i måten vi skaper vår fiksjon på, siden vi prøver å forankre Call of Duty-spillet i en historisk kontekst, forklarer han.
Anmeldelse: Halo 4 – Alt det hardbarkede tilhengere har håpet på!
Teknologi fra fremtiden
Da Call of Duty: Black Ops kom ut i 2010, var det den kalde krigen som sto i sentrum for historien.
Den historiske konteksten gjør at Mark Lamia kaller handlingen i spillet for historisk fiksjon, og dette var et element Treyarch ønsket å beholde i Call of Duty: Black Ops II.
Denne gangen er handlingen i spillet satt til fremtiden, nærmere bestemt 2025, noe som jo betyr at spillskaperne ikke hadde noen historiske fakta å lene spillet på.
Isteden snakket spillutviklerne med eksperter som kunne gi innsikt i hvilke våpen og teknologi som kan komme til å bli brukt i fremtiden.
– P. W. Singer, som jobber ved tenketanken Brookings Institution, har skrevet en bok som heter Wired For War, som forteller om utviklingen av robotikk, kunstig intelligens og droner i krigføring, og at bruken av denne typen teknologi på slagmarken kommer til å øke, forteller Lamia.
– Å få innsikt i dette er viktig for oss som spillskapere, for dette er jo tingene du skal leke deg med i spillet. Vi ville ikke lage en fantasi, men sette folk inn i året 2025, og derfor var det viktig å legge et realistisk grunnlag, utdyper han.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Du kan påvirke historien
Mer valgfrihet og innflytelse på historien var noe spillerne etterspurte etter Call of Duty: Black Ops. Dette var også noe Filmpolitiet savnet i anmeldelsen av spillet fra 2010.
Denne gangen skal imidlertid valgene du gjør ha innvirkning på spillverdenen og utfallet av spillhistorien. Dette er nytt for Call of Duty-franchisen og denne måten å utfolde en historie på vil forhåpentligvis gi enspillerdelen mer gjenspillingsverdi.
– Å introdusere mer spillervalg i historiefortellingen var et valg vi tok tidlig i prosessen, forteller Mark Lamia.
– Spill er et interaktiv medium, så det er jo uansett mange valg å ta i et spill som dette, men med Black Ops II ville ta med valgene til fortellingen også.