KOMMENTAR: I løpet av året som har gått har vi fått se tv-serier som The Pacific og filmer som Armadillo. De har fått meg til å reflektere og tenke over konfliktene vi har i verden.

På spillfronten har vi også sett mange spill med krig som tema, men få har inspirert eller bidratt til en god debatt i samfunnet rundt krig og de talløse problemene væpnede konflikter skaper.

Et av årets mest omdiskuterte spill endte også med å bli en av årets skuffelser. Medal of Honor skulle ikke bare sparke i gang den gamle og velkjente spillserien, den skulle ta tempen på dagens krigføring i Afghanistan.

Utviklerne gikk ut høyt og fortalte i intervjuer (til NRK også) at de ønsket å fortelle en soldats historie. “Spennende saker”, tenkte jeg.

Ved å plassere spillets fortelling i en pågående konflikt, ville utviklerne måtte ta særlige hensyn til etikk og andre aktuelle problemstillinger.

Krigens mange ansikter

I sommer begynte også Wikileaks-dokumentene å strømme frem – de viste at situasjonen i Afghanistan var annerledes enn det offentlige bildet utad. Vi fikk vite om mange urapporterte sivile dødsfall, brudd på menneskerettigheter og internasjonal lov. Min tanke var at det var modig av studioet Danger Close, en del av EA i Los Angeles, å lage Medal of Honor.

Under GamesCom i Köln, Europas største spillmesse, tok utviklerne frem gjengen i Linkin Park for å vise frem en ny spillscene. Jeg ante fare.

ANMELDELSE: Medal of Honor

Vi får se et helikopter som flyr over tørre Afghanske fjelltopper – og snart starter bombinga. Maskingevær og raketter flyr ned mot de små husene, og jeg husker jeg faktisk ble kvalm.

Rundt på bakken løpte mange mennesker – noen skjøt tilbake, men vi fikk ikke vite hvem som var kjempende eller sivile.

Video: Trykk her for å se den aktuelle spillscenen (helikopterjakten starter ved ca. 1:10)

Likheten mellom spillet og Wikileaks sine videoer er skremmende.

Jeg advarer mot sterke bilder i videoen under – du kan hoppe over den for å fortsette på artikkelen.

Min mening er at ingen av årets krigspill (Medal of Honor, Black Ops, Halo: Reach, Bad Company 2) tar krig på alvor. Derfor har jeg heller ikke gitt noen av spillene terningkast 6.

For all del – det er gode spill i denne gruppa, men ingen tar opp særskilte problemstillinger fra krigens hverdag.

Jeg mener at det ikke er en motsetning mellom dette, og et underholdende spill.

Spill kan være virkelighetsnære

Alle de store utviklerne som kverner ut spill som dette har ressurser og kompetanse til å lage spill som går dypere, ikke bare på et emosjonelt plan, men også på et moralsk plan.

Dette er min bønn, mitt rop, fra Norge (mer som et musepip kanskje):

“Lag et krigsspill som tar innover seg hva krig faktisk er, la meg som spiller ta tøffe moralske  valg og la meg føle virkeligheten på huden.”

Alt dette er mulig å gjøre, og samtidig gjøre det til et underholdende spill. For det er jo det som er viktig når en skal selge det i butikken.

Jeg har ransaket hukommelsen etter et krigsspill som gjør det jeg ønsker, men kan faktisk ikke komme på et godt eksempel som oppfyller alle punktene.

LES OGSÅ: Spillenes gullalder starter nå

One Chance. (Foto: AwkwardSilenceGames)
One Chance. (Foto: AwkwardSilenceGames)
De minste viser vei

I spillbransjen har det ofte vist seg at det er de mindre og uavhengige utviklerne som tør å gå opp nye stier først – og da jeg forenkla bønnen min litt fant jeg et spill som formidler spillopplevelse på en uhyggelig og underholdende måte.

På nettstedet Newgrounds.com kom jeg over denne perlen av et flash-spill: One Chance.

Du har nettopp kurert kreft, men dagen etter viser det som at kuren vil drepe alt liv på jorden innen seks dager.

Hvordan velger du å tilbringe dine siste dager på jorden? I laboratoriet for å finne en kur, sammen med familien din eller på en pub med noen horer?

Spillet gir deg bare en eneste sjanse, du får nemlig ikke mulighet til å spille det en gang til. Dermed blir valgene du tar mye viktigere. Du må ta konsekvensene av handlingene du tar.

Mer enn underholdning

Jeg etterspør ikke et krigsspill som ligner et åpent rollespill, slik som The Witcher-spillene. Jeg ber om et krigsspill som ikke utelukkende baserer seg på underholdning.

I etterkant kan jeg innrømme at jeg forventet for mye fra Medal of Honor, men det er fortsatt et riktig og et spennende valg å plassere en spillfortelling i den virkelige verden.

Det er ikke umulig å lage et dokumentarspill, faktisk er jeg forundret over hvorfor det ikke er kommet et slikt spill på markedet enda.

Spill har en unik evne til å formidle opplevelser som ingen andre medier kan – og akkurat det bør stå i sentrum for fortellingene i årene som kommer.

Tekno på NRK2 kl. 2130 i kveld har mer om krig og spill – du kan også se episoder i NRKs nett-tv