– Siden Call of Duty først ble sluppet på markedet, er de samlede inntektene fra franchisen større enn billettinntektene på verdensbasis fra de ti mest populære filmene i 2012, skrøt Acticvision sjef Bobby Kotick i går.

Selskapet markerte at Call of Duty: Black Ops 2 sine inntekter har passert den magiske grensen på en milliard dollar. Noe kun et fåtall spill har klart tidligere.

Fem år er gått siden spill passerte film som den mest innbringende underholdningsbransjen i verden. USAs spillmarked er det viktigste i verden. Alle utgivere og utviklere følger med på hvordan forskjellige spill gjør det i amerikanske butikkhyller, og bruker salgstallene som en målestokk på hvor bra salget går.

I november stupte salget av spill over disk med over 11 % i forhold til samme måned året før, ifølge analyseselskapet NPD Group. Dette tilsvarer i underkant av en milliard norske kroner.

Hva betyr dette?

Flere nettsteder har allerede ringt i alarmen og spår spillbransjen nedenom og hjem. Virkeligheten er mer sammensatt og vanskelig å få oversikt over.

Salgstallene fra digitale kanaler, som Steam, EAs Origin-tjeneste og andre nettbutikker (blant annet på konsollene), er ikke inkludert i statistikken.

Analytiker Anita Frazier fra analyseselskapet NDP Group gikk tidligere i høst ut og fortalte at økningen i digitalt spillsalg økte med hele 17 % i løpet av andre kvartal i år, men dette er ikke nok.

– Selv om denne veksten er i krass kontrast til nedgangen i både fysisk salg og salget av konsoller, så er ikke økningen det digitale salget nok til å veie opp for nedgangen i salg over disk, fortalte Frazier i et intervju med bransjenettstedet Gamesindustry.biz.

DEBATT: Nintendos viktigste kamp

Samtidig sender de store spillselskapene ut pressemeldinger i høyt tempo, som forteller om stadig nye salgsrekorder. I november 2011 lanserte Activison Call of Duty: Modern Warfare 3, som raskt ble en av tidenes bestselgende spill, i november i år lanserte samme selskap Call of Duty: Black Ops 2.

Og i går passerte sistnevnte den magiske «one billion dollars»-grensa – noe senere enn forgjengeren. Det kan i seg selv være årsaken til noe av nedgangen.

Meglerhuset Sterne Agee nedgraderte sin aksjeanbefaling for Activision fra «kjøp» til «nøytral» etter det trege salget. Analytikeren Arvind Bhatia mente det var «grunn til bekymring» for investorer. Med tanke på at Activision får 45 % av sine inntekter fra spillserien Call of Duty er ikke det så rart.

Ikke i krise

Men lite tyder salget av antall spill har gått ned samlet sett. Mer av salget, foregår som statistikken viser, på nett. Der er prisene for spill ofte er lavere. Store spillsalg hos nettbutikker med digital distribusjon fører til at vi spiller mer enn noensinne, men at vi betaler mindre for hvert spill.

Akkurat dette bekrefter en viktig trend i spillbransjen. Mobilspill, ført an av Apples iOS-enheter og Android, har skapt et milliardmarked hvor spillere forventer mange spill til en lav pris. At dette også påvirker hvordan spill selges i andre nettbutikker er ingen overraskelse.

Slik brukes GamePad-kontrolleren for å hjelpe andre spillere i «New Super Mario Bros. Wii U». (Foto: Nintendo)
GamePad-kontrolleren til Nintendos Wii U-konsoll forsøker å kombinere nettbrett og tradisjonelle hjemmekonsoller. Resultatet vil Nintendo skal bli nye måter å spille. Her i bruk til spillet «New Super Mario Bros. Wii U». (Foto: Nintendo)

– Sjansene for at publikum kjøper våre spill ville vært mindre om vi ikke lagde spill som er så annerledes, fortalte Nintendos toppsjef Satoru Iwata til journalister i Tokyo i oktober.

ANMELDELSE: Nintendo Land – for dårlig til å selge Wii U-konsoller

Selv med lanseringen av sin nye konsoll Wii U, og fjorårets lansering av den håndholdte 3DS-konsollen, har det japanske spillselskapet nedjustert inntektsmålene kraftig i 2012. For å møte konkurransen fra mobile plattformer velger likevel ikke Nintendo å etterligne suksessen understreket Iwata.

– Vi må lage spill som ikke kan gjøres på smarttelefoner eller nettbrett.

Spillbransjen er ikke i krise, den vil fortsette å vokse. Veksten vil være på bekostning av de største gigantene, og til fordel for dem som tilpasser seg et nytt landskap som domineres av lett tilgjengelighet og lave priser. Hvem vinner mest på alt dette? Du og jeg.