Askepott, Snøhvit, Skjønnheten og Udyret, og Tornerose. Det ligger mye penger i å lage nye versjoner av gamle animerte Disney-klassikere om dagen.
Filmselskaper og regissører lover «mørkere» og «mer voksne» versjoner av de høyt elskede eventyrene, og caster A-listeskuespillere i hovedrollene. Så langt har ikke resultatene blåst anmelderne av banen. Filmpolitiet ga både Snow White and the Huntsman og Alice i Eventyrland terningkast 4 – helt ok filmopplevelser der altså.
Nei, for å virkelig gjøre gode filmer utav Disney-eventyr må vi gjøre jobben sjøl, så her kommer de, 5 Disney-filmer vi gjerne vil se i nye ikke-animerte versjoner.
Baz Luhrmanns Aladdin
Maria: Tida er moden for et skikkelig helte-eventyr fra midtøsten, full av eventyrlyst, kjærlighet og spenning. Vi trenger en Aladdin-film som er eksotisk og vakker, som ikke faller i stygge stereotypi-feller, men som fortsatt er lettbeint og morsom. Får jeg velge fra øverste hylle vil jeg ha Baz Luhrman i registolen, en stor romantiker, og har tidligere skildra umulig kjærlighet med stor bravour i Romeo + Juliet og Moulin Rouge.
Han skal gi oss en ny kjærlighetshistorie i omgivelser som tar pusten fra deg, som vanlig med moderne musikk som på mystisk vis smelter inn i historien uten at det tar oss ut av universet.
Frida Pinto (Slumdog Millionaire, You Will Meet A Tall Dark Stranger) skal spille den modige og lidenskapelige prinsessa Jasmin, jenta som følger sitt eget hjerte, og bryter mot familiens ønske om å gifte seg med en rik og ekkel douchebag (Colin Farell), mens Aladdin skal spilles av den forførende og allsidige James Franco.
Anmeldelse: Moulin Rouge: – Når jeg dør vil jeg til Baz Luhrmanns univers!
Oliver Stones Ringeren i Notre Dame
Rune: Victor Hugos berømte har blitt filmatisert hele syv ganger, både som animasjonsfilm og med virkelige skuespillere, men det er snart 20 år siden sist og fortellingen fortjener en ny tolkning.
I 1400-tallets Paris blir en gruppe signøynere trakasert av byens onde dommer Claude Frollo, som etter å ha tatt livet av en av kvinnene tar til seg en deformert gutt. Men han behandler ikke gutten, Quasimodo, godt, og setter ham bort i kirketårnet i katedralen Notre Dame.
Historien har alt: Makt, kjærlighet, lidenskap, familie, ære, sorg, ondskap og håp. Ingredienser som jeg mener også kjennetegner Oliver Stones filmer.
Christopher Lee i rollen som den onde dommeren, Tom Hardy i rollen som Quasimodo (med mye sminke) og Cathrine Zeta Jones i rollen som Esmeralda – og Johnny Depp i rollen som sigøynerlederen Clopin. En sikker vinner.
Bernard og Bianca (The Rescuers)
Birger: Bernard og Bianca (The Rescuers) ble en kjempesuksess på kino i 1977. Målt i billettinntekter, var dette faktisk Disneys største suksess noensinne. Den ble også relansert på kino i 1983, og fikk en oppfølger i 1990, Bernard og Bianca i Australia.
Filmen er basert på Margery Sharps romaner, og handler om to mus som må forsøke å redde foreldreløse Penny fra slemme Madame Medusa, som vil bruke henne til å stjele en diamant.
Hvorfor vil jeg se dette som live actionfilm? Fordi digitale mus er søte. Har du sett filmene om Stuart Little, så vet du hva jeg mener. Og nå er CGI-teknologien så avansert at musene uten problemer kunne blitt skildret svært troverdig på film, om enn i en rimelig fantasifull utgave. Mus snakker som kjent ikke, og har også et noe lavt klesbudsjett.
Jeg tror en live action-filmatisering av Bernard og Bianca kunne blitt en morsom og actionfylt eventyrfilm for barn, og en nyttig oppdatering av tegnefilmens noe utdaterte formspråk! 1970-tallet var tross alt ikke Disneys gullalder rent kunstnerisk, selv om Bernard og Bianca faktisk ble en suksess.
Sean Penns’ Løvenes Konge
Andreas: Det er litt vanskeleg for mennesker å spele dyr, og Heldiggrisen Babe-dubbing er for keisamt. Og jada, Løvenes Konge er vel på sett og vis allereie basert på Shakespeares Hamlet, men det er nok av av kostymedrama frå middelalder-Europa allereie.
Derfor: Moderne storbyjag, svimlande trafikk, og fleire stresskoffertar enn det er stresslesser.
Då direktøren for storfirmaet Savanna døyr i ei overraskande rushtrafikkulukke framfor augo på sonen, får næringslivsarvingen Simba skrekkeleg skuldfølelse.
– Run. Run away, Simba. And never return!
Driven vekk av anger og skam finn han venskap blant to av forstadens lasaroner, Timon og Pumba, som lever livets glade dager. Men slik kan det ikkje bli for alltid. Klarer Simba å finne sin plass i «livets rundkøyring», permittere onkelen Scar, og ta sin rettmessige plass i business-hierarkiet?
Sean Penn regisserer dette hjartevarmande dramaet, med Joseph Gordon-Levitt i hovudrolla. Seth Rogen som Pumba, og Gustaf Skarsgård som Timon. Peter Dinklage som Scar.
Ridley Scotts Mulan
Marte: Disneys versjon av eventyret om Hua Mulan, jenta som ga seg ut for å være mann og tok sin gamle fars plass i hæren for å redde livet hans, er en av mine favoritter når det gjelder helaftens tegnefilmer fra Disney. Og dette er absolutt en historie som ville gjort seg godt som spillefilm!
Den har alt som trengs for å bli et storslagent helteepos: action, store slag, en sterk kjærlighetshistorie og en heltinne som ofrer alt for dem hun elsker.
For meg er det en selvfølge at det er Zangh Ziyi som må spille Mulan. I filmer som Snikende tiger, skjult drage og Flyvende dolker har hun vist at hun har det som trengs for å takle et actionspekket eventyr som Mulan.
Drømmen min var faktisk nær i å gå i oppfyllelse da Zangh Ziyi i 2010, fikk med seg Disney på laget for å produsere det kinesiske eventyret med henne selv i hovedrollen. Innspillingen av filmen, som skulle begynne høsten 2010, ble stanset på grunn av pengemangel og vi har ikke sett eller hørt noe til prosjektet siden.
Det var Chuck Russel (The Mask, The Scorpion King) som hadde fått regien den gang, men når jeg lager min drømmefilm er det med Ridley Scott ved roret.
Han kan gjøre Mulan like storslagen som Gladiatoren, samtidig som de mellommenneskelige relasjonene også vil komme godt frem. Det ligger en sårhet i historien om Mulan, både når det gjelder hennes forhold til faren og til kaptein Li Shang som hun forelsker seg i, og dette må også vies plass i det storslagne eposet om kvinnen som redder hele Kina.
Jet Li skal selvfølgelig spille rollen som Captain Li Shang og Ken Watanabe blir perfekt som den onde huneren Shan Yu.
Hvilke klassiske animasjonsfilmer synes du bør ta steget over i live-action? Legg igjen din film i kommentarfeltet. Det beste forslaget blir belønnet med to blu-ray-filmer!