CANNES: Leonardo DiCaprio er den største stjerna på den røde løperen når Filmfestivalen i Cannes starter i dag. Han spiller hovedrollen i regissør Baz Luhrmanns filmatisering av F. Scott Fitzgeralds klassiske roman Den store Gatsby.

Den vises riktignok utenfor det offisielle hovedprogrammet, men gir festivalen en kjendistung pangstart, noe den trenger for å få maksimal pressedekning fra de rundt 4000 journalistene som er til stede.

Den store Gatsby hadde USA-premiere på fredag, og har fått varierende mottagelse blant amerikanske kritikere, men tjente inn høyst respektable 51 millioner dollar i åpningshelgen. Her i Norge har filmen premiere onsdag 22. mai.

LES: DiCaprio om skurkerollen i Django Unchained

Filmfestivalen i Cannes er det viktigste utstillingsvinduet for ny film fra alle verdenshjørner. Før festivalstart er det ofte de amerikanske innslagene som er gjenstand for størst interesse, som regel på grunn av antallet filmstjerner på rollelista.

I hovedprogrammet er det flere filmer som peker seg ut på papiret. Ethan og Joel Coen kommer med sin nye film Inside Llewyn Davis, med navn som Justin Timberlake, Carey Mulligan, Oscar Isaac og John Goodman på rollelista.

Coen-brødrene er både kritiker- og publikumsyndlinger etter filmer som Fargo, The Big Lebowski og No Country For Old Men. Deres siste verk handler om en sanger og låtskrivers opplevelser i New Yorks musikkmiljø på 1960-tallet.

Liberace og hans unge elsker

Michael Douglas spiller den svært ekstravagante pianisten Liberace i Behind the Candelabra (han hadde alltid en stor lysestake på pianoet sitt). Dette er noe så sjeldent som en TV-film i hovedprogrammet, produsert for HBO med selveste Steven Soderberg på regi.

Michael Douglas og Matt Damon i «Behind the Candelabra». (Foto: HBO)
Michael Douglas og Matt Damon i «Behind the Candelabra». (Foto: HBO)

Og ved siden av herr Douglas, spiller Matt Damon rollen som Liberaces yngre elsker, Scott Thorson. Filmen fokuserer på deres 6 år lange forhold, og er basert på Thorsons egen biografi.

Soderbergh fikk avslag fra flere filmstudioer før HBO ga grønt lys for finansiering. Det skal bli spennende å se om deltagelsen i Cannes fører til kinovisning av «Behind the Candelabra», eller den er eksklusiv for tv-skjermen.

LES: Anmeldelsen av Drive

Filmen det trolig knytter seg størst forventninger til i Cannes, er Only God Forgives, det nye samarbeidet mellom den danske regissøren Nicolas Winding Refn og stjerneskuddet Ryan Gosling.

De gjorde også stor suksess i Cannes for to år siden med Drive, som siden fikk et solid kinoliv. Den nye filmen handler om en narkosmugler i Bangkoks underverden som tvinges av sin mor til å hevne deres sønn/brors død.

Promobilder fra filmen viser en sterkt blødende Ryan Gosling, så her bør man forberede seg på tøffe tak. Norske Jacob Jarek er for øvrig en av filmens 17 (!) produsenter.

Emma Watson som hjemmeraner

Regissør Sofia Coppola åpner sideprogrammet Un Certain Regard med The Bling Ring, en film som ut i fra de publiserte smakebitene ikke ligner særlig mye på hennes tidligere filmer som Lost In Translation og Marie Antoinette.

Emma Watson i The Bling Ring (Foto: SF Norge AS).
Emma Watson i The Bling Ring (Foto: SF Norge AS).

Her møter vi en kjendisgal tenåringsgjeng som bruker internett til å finne ut hvor kjendiser befinner seg, slik at de kan rane hjemmene deres. Manuset er basert på en sann historie.

Emma Watson, kjent som Hermine i Harry Potter-filmene, spiller en av hovedrollene.

LES: Anmeldelsen av Sofia Coppolas Somewhere

En annen spennende film i Un Certain Regard, er As I Lay Dying, som er regissert av James Franco. Han er best kjent som skuespiller fra f.eks. 127 timer, Oz The Great and Powerful og Spring Breakers, men han har også regissert små independent-filmer i årevis.

As I Lay Dying er basert på romanen av William Faulkner fra 1930, og handler om en familie som forsøker å begrave ett av sine medlemmer i byen Jefferson.

Franco spiller selv hovedrollen, med Richard Jenkins, Logan Marshall-Green, Danny McBride og Tim Blake Nelson i andre roller.

Åpent felt i hovedprogrammet

Men hvilke filmer som virker mest interessante på papiret, betyr lite når festivalen er i gang. Det skjer ofte at det er de mindre kjente filmene som vekker den største begeistringen.

I 2011 var det for eksempel få som hadde store forventninger til stumfilmen The Artist, men den ble raskt en av de store snakkisene på den franske rivieraen.

Riktignok gikk gullpalmen til Terrence Malicks ambisiøse Tree Of Life, men Jean Dujardin fikk Cannes-pris som beste skuespiller. Senere fikk The Artist hele 5 Oscar-priser, blant annet for beste film, beste regi og beste mannlige hovedrolle.

Alexander Payne. (Foto: NRK)
Alexander Payne. (Foto: NRK)

LES: Anmeldelsen av The Artist

Også i år er det mange andre filmer med i både hovedprogrammet og Un Certain Regard med stort potensial. Amat Escalante, François Ozon, Takashi Miike, Arnaud Desplechin, Asgar Farhadi, Alexander Payne, Jim Jarmusch, Roman Polanski, Kore-eda Hirokazu og James Gray er alle representert med nye filmer som virker interessante.

Men man må være tilstede i Cannes for å se dem. Først når rulleteksten starter, får man en følelse av om filmskaperne har truffet blink eller ikke. Cannes-publikummet er kjent for å være kresent, og gjerne gi uttrykk for misnøye med høylytt buing, eller begeistrede tilrop, dersom mottagelsen er i den andre delen av skalaen.

Og den første til å legge hodet på blokka er altså Leonardo DiCaprio!

Om

  • Slippdato:
  • Sjanger:

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.