CANNES: Alle elsker Coens. Brødrene Joel og Ethan er kjent og elsket for filmer som Miller’s Crossing, Fargo, The Big Lebowski og No Country For Old Men.
Inside Llewyn Davis, som nå vises i hovedprogrammet under filmfestivalen i Cannes, er en hyllest til folk music-sjangeren og 1960-tallets New York, nærmere bestemt Greenwich Village. Oscar Isaac spiller artisten Llewyn Davis, som egentlig ikke har en karriere, selv med tafatte forsøk på å få fart på platesalget.
LES: Anmeldelsen av Inside Llewyn Davis
Filmen inneholder Coen-brødrenes sedvanlige og merksnodige humor, skarp dialog og et velskrudd, men skjevt persongalleri. Men de forsøker på ingen måte å parodiere folk music.
– Vi ler mye! Vi ødelegger noen opptak. Det finnes mye morsomt med folk music, men det er ingen parodi, sier Joel Coen.
– Filmen er så spesifikk. Det som var interessant for oss var det mindre kjente miljøet, det som Dylan kom inn i. Vi følte det var viktig å ha ham med på slutten som en indikasjon på slutten av det miljøet. Jeg tror du ser i filmen at musikken er noe vi har en genuin og dyp respekt for, sier han.
– Filmen har egentlig ikke noe plott
På pressekonferansen i Cannes stilte brødrene sammen med skuespillerne Oscar Isaac, Justin Timberlake, Garrett Hedlund, Carey Mulligan, musikkprodusent T Bone Burnett og fotograf Bruno Delbonell.
Men ingen ville kommentere hvorvidt de har vært i kontakt med Bob Dylan selv i forbindelse med innspillingen, som selvsagt var den største eksponenten av folk music i sin tidlige karriere.
– Jeg føler det er ukomfortabelt å diskutere Bob Dylan. Han er som Mount Rushmore. Han er så stor at du ikke kan se ham eller snakke om ham, sier Ethan Coen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Under pressekonferansen i Cannes fortalte han at hele filmen startet med et spesifikt bilde.
– For noen år siden foreslå Joel at det hadde vært kult å starte filmen med en mann som blir banket opp i bakgården til The Gaslight Cafe i New York (legendarisk folk music klubb, red. anm.). Det tok noen år å finne ut hvor vi skulle gå derifra. Men vi er svært interesserte i dette miljøet og hvordan den så ut i Greenwich Village på den tiden, sier Ethan Coen.
LES: Anmeldelsen av No Country For Old Men
– Filmen har egentlig ikke et plott, noe som bekymret oss på et tidspunkt. Det var da vi puttet inn katta, spøker Joel Coen, og refererer til en nydelig oransje katt som Llewyn Davis må ta hånd om i filmen. Det var en utfordring for en hovedrolleinnehaver Oscar Isaac, som måtte forholde seg til 6 katteskuespillere.
– Jeg husker jeg frika ut når en av dem klorte meg i ansiktet. Det er vel det som skjer når man binder en katt til kroppen og løper inn på t-banen, sier Oscar Isaac.
Viktig å finne den rette
Han er kjent fra mindre roller i filmer som Drive, Robin Hood og Body of Lies, men har nå fått sjansen til å spille selve hovedrollen, en prestasjon han høstet hurra-rop for i Cannes.
– Det var helt utrolig da vi startet. Da Coens castet meg, jobbet vi mye med å bygge veldig mye kontekst til filmen. Mye er underspilt og stille. Musikken er hvor vi ser hans sjel komme frem. Det var oss tre som jobbet sammen hver dag, sier Isaac.
Å finne den riktige til å spille Llewyn Davis viste seg å være en stor utfordring for Coen-brødrene.
– Det er viktig i alle filmer å finne den riktige til hver rolle. Når man har skrevet en figur som er med hele tiden, som må være en god musiker, som vi skal se fremføre en hel sang flere ganger i filmen, det var en utfordring. Vi var i trøbbel helt til vi møtte Oscar, sier Ethan Coen.
– Noen ganger tenker vi på skuespillere når vi skriver, noen vi har jobbet med før. Av og til skriver vi for noen vi ikke vet hvem er. Vi tenker på hvem som er den rette skuespilleren for den figuren, og kanskje gjør vi et uventet valg som vi vet kan gjøre det, sier Joel Coen.
Kan vinne Gullpalmen
Filmen deltar i hovedprogrammet i Cannes, og kjemper dermed om Gullpalmen. Stemingen under den aller første visningen var god, og applausen etterpå varm, en klar indikator på at det kresne Cannes-publikummet lot seg begeistre. Twitter rant over av positive meldinger om filmen, og her kan du lese Filmpolitiets terningkast 5-anmeldelse av filmen.
LES: Cannes-anmeldelsen av Inside Llewyn Davis
Men du må smøre deg med tålmodighet om du ønsker å se Inside Llewyn Davis i Norge. Premieren legges trolig til desember/januar, i likhet med resten av verden.