Verdens store spillkonferanser (E3 i Los Angeles, Gamescom i Köln og TGS i Tokyo) brukes av spillutviklere og konsollprodusenter til å pepre publikum med morgendagens trender og teknologi. For meg, og mange andre, ligger spenningen i å følge med på pressekonferanser nettopp i hvilke teknologiske nyvinninger som blir presentert.
Spill- og konsollprodusentene legger sterke føringer for hvilken vei forbrukerteknologien, altså det du og jeg har i stua hjemme, vil utvikle seg.
I år er det to ord som nær sagt alle toppsjefene i verdens spillselskaper har brukt på pressekonferansene sine, enten direkte eller indirekte. To ord som kommer til å dukke opp stadig oftere i det kommende året: «transmedia» og «biskjermopplevelser».
Serier er mer enn en TV-greie
Da Microsoft løftet sløret av sin nye spillkonsoll Xbox One for første gang i mai, var det ikke bare kjente spillansikter som dukket opp. Steven Spielberg fortalte at han skal samarbeide med elektronikkgiganten om å produsere en eksklusiv tv-serie til konsollen.
Nå er ikke eksklusive tv-serier uvanlig i 2013, House of Cards fra strømmetilbyderen Netflix har banet vei for at også andre enn tradisjonelle tv-kanaler og produksjonsselskaper (som HBO) kan lage nytt innhold. At Microsoft kaster seg på denne bølgen er ikke rart.
Forskjellen ligger i ett av årets trendord; «transmedia».
For hva skjer når skillet mellom spill og serier blir utydelig? Hva om du kan påvirke figurene i tv-serien på skjermen din? Blir det ikke da et spill?
E3 2013: Alt fra verdens viktigste spillmesse
I samarbeid med barnekanalen Nickelodeon skal spillutgiveren Ubisoft skape en ny animert tv-serie basert på de gale kaninene i Rabbids-serien. Det store salgspoenget var likevel at du sammen med barna dine, kan rope til tv-en, peke og samle poeng. Ja, du kan til og med hjelpe de små figurene på vei.
Interaktive tv-opplevelser, som enten bygger inn spillelementer eller skal sees samtidig som du spiller, har blitt et viktig salgspoeng for de største spillselskapene.
Alt fordi spillkonsoller i dag også skal være underholdningssentrum i din stue, og da utforsker spillselskapene nye måter å levere underholdning på. Spillfremtiden handler om mer enn bare spill, det må vi bare akseptere.
Men fremtiden handler om også om å ha flere skjermer, samtidig.
(artikkelen fortsetter under bildet)
– På hvilken skjerm vil du spille?
Det største WOW-øyeblikket under årets E3-pressekonferanser oppstod når den svenske sjefen for storstudioet DICE, Karl Magnus Troedsson, kom på scenen for å vise frem Battlefield 4 under utgiveren Electronics Arts (EA) sin pressekonferanse. EA har kastet penger på DICE for at neste spill i den populære serien skal sette en ny standard for hva vi kan vente oss av krigssimulatorspill.
Klikk på denne videoen for å se den aktuelle sekvensen fra spillet «Battlefield 4». Skyspraper-scenen starter omkring ved 4:00-merket.
Midt under en stor kamp i sentrum av den kinesiske storbyen Shanghai, i et utrolig øyeblikk, viser det seg at skyskraperen spillerne befinner seg i er i ferd med å ramle sammen. De må alle kaste seg ut av nærmeste vindu og håpe at fallskjermen får dem trygt ned på bakken.
En av spillerne som hoppet ut snudde seg i akkurat rette øyeblikk, og publikum fikk se høyhuset ramle over ende i et velregissert og intenst øyeblikk.
E3 2013: Slik var EAs pressekonferanse
«Biskjermopplevelser» er det andre trendordet fra årets store spillmesse i Los Angeles.
TV-kameraene som flyr rundt på scenen viser Troedsson bøyd over et nettbrett i noen korte sekunder. Med et par enkle grep peker han og sender avgårde noen missiler for å bistå soldatene som er ute i kamp.
I Battlefield 4 kan en lagleder innta en taktisk rolle, og administrere soldater og støtteapparat, uten å bli tvunget til å bruke en knotete spillkontroller.
Noen liker kanskje å spille Candy Crush Saga eller Wordfeud mens kveldens tv-serier ruller over skjermen, eller kanskje tar du deg en kjapp tur innom Facebook for å sjekke hva andre folk driver med. Dette er også bruk av en biskjerm, eller som det heter på engelsk: «second screen».
Måten vi bruker denne ekstra skjermen på vil være et viktig fokus for underholdningsbransjen de neste årene. Og ikke minst, hvordan den kan brukes til å skape et bedre underholdningsprodukt.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Nintendo var først ute blant de store spillkonsollprodusentene med å introdusere en biskjerm (engelsk: «second screen») på en hjemmekonsoll med Wii U, men det er Sony og Microsoft som driver denne utviklingen fremover.
På årets E3-messe er alle opptatt av hvilke muligheter som ligger i en biskjerm. EA og Battlefield 4 er et eksempel på hvordan det kan fungere i et spill, mens strømmeselskaper som Netflix vurderer å bruke biskjermen til navigering på TV-en eller til ekstra informasjon om filmen du ser på.
Sony undertreket også på sin egen pressekonferanse hvor viktig den håndholdte konsollen Vita er for deres videre satsing på Playstation 4, og det er ikke utenkelig at deling av skjermbilder, spill, informasjon og mer, er en del av funksjonaliteten vi kan vente oss fra den nye hjemmekonsollen.
Både «transmedia» og «biskjermopplevelser» er nye begrep for oss vanlige forbrukere i dag, men i løpet av 2013 og 2014 vil også disse fremmedordene gå inn i dagligtalen.