At filmbutikkene, hvor du kan gå å kjøpe eller leie en film på DVD eller Blu-ray, snart er historie er allerede opplest og vedtatt. Etter inntoget av en hel rekke strømmetjenester er det nå lettere å finne frem til underholdning med et par kjappe klikk på en PC eller fjernkontrollen. I det amerikanske markedet passerte Netflix’ strømmeinntekter det selskapet tjente på DVD-leie allerede i fjor.
Med vind i seilene og imponerende resultater i ryggen, gikk Netflix-sjefen Ted Sarandos på scenen under et sideprogram på Los Angeles Internation Film Festival og anklaget kinobransjen for å være en trussel mot spillefilmen. Sarandos vil ha filmene raskere ute på strømmetjenester, helst samtidig som de kommer på kino.
LES OGSÅ: Netflix luktar på filmproduksjon
En krigserklæring
– Årsaken til at vi nå er på vei inn i dette markedet, og vil forsøke oss på filmer selv, er fordi jeg er bekymret over at kinoeiere hindrer innovasjon og distribusjon. Ikke bare kommer de til å ta livet av kinoene, de kan også ta livet av spillefilmen.
Sarandos viste til forretningsmodellen hvor kinoer får tilgang til å vise filmer lenge før videobutikker og strømmetjenester. En, ifølge ham, antikvarisk forretningsmodell som er nødvendig for å tjene inn de absurde utgiftene studioene har for å produsere slike «sjelløse oppsyn».
Nærmest en krigserklæring med andre ord, og reaksjonene lot ikke vente på seg.
– Den eneste som vil tjene på å få kinopremierer rett på Netflix er Netflix selv, uttalte lederen for den amerikanske kinoorganisasjonen NATO (National Association of Theater Owners, journ.anm.) John Fithian i et svar på Sarandos angrep.
Han pekte også på at det ikke er logisk å sende nye filmer raskere ut til stedet der de tjener minst – Netflix ligger langt ned i verdikjeden og hver enkeltvisning gir lave inntekter.
Frykter ikke strømmetjenester
Norske kinoer har de siste årene gjennomgått en storstilt digitalisering av fremvisningsutstyr. De tekniske kvalitetene er blant argumentene kinosjefen i Trondheim, Arild Kalkvik, peker på når han vurderer trusselen fra Netflix.
– For eksempel 3D, en del filmer er fantastiske i 3D, enn så lenge er ikke dette et stort marked på TV-siden. Og dermed har kinoene et monopol på dette.
– At kinoene ikke er innovative sier Sarandos midt oppi den største revolusjonen i kinohistorien.
Den sosiale kinoopplevelse er også viktig for Kalkvik, som peker på at alle nye medier som har kommet til de siste årene har innsett at kinoens posisjon som lanseringskanal alltid har fungert.
– En enkel konklusjon på dette er at de som har fått konkurransen er videobutikkene, de har fått det endelige skuddet for baugen.
LES OGSÅ: Steinar Remme (55) har brukt flere millioner på det dagens unge snart ser på som museumsgjenstander
Med enkelte variasjoner har det norske kinomarkedet holdt seg stabilt de siste årene, selv om befolkningen har økt. Kalkvik mener dette er et eksempel på den sterke konkurransesituasjonen kinoene befinner seg i.
Bransjeorganisasjonen Film og Kino forteller til NRK at det er vanskelig å si om veksten av strømmetjenester har innvirkning.
– En del større filmer har ikke gått så bra, hverken her hjemme eller i USA, forteller rådgiver for statistikk og analyse hos Film og Kino Ingar Johansen.
– Det er en hodepine i Hollywood at deres dyre filmer ikke går så bra. Det ser vi her også. Men årsaken er vanskeligere å sette fingeren på, vi kan ikke se bort ifra at denne konkurransen har betydning, men det vet vi foreløpig for lite om. Jeg tror imidlertid ikke det kan være hele forklaringen på at disse filmene ikke har gått så bra.
DVD-markedet har fått merke hovedvekten av de endrede bruksmønstrene forklarer Johansen, men forteller at tallene indikerer at de som bruker strømmetjenester aktivt også bruker kinotilbudet mer enn andre.
MENING: Gi din dom over NRK- og Netflix-samarbeidet «Lilyhammer 2» – vinn P3-skjorte
Ønsker Netflix-filmer velkommen
At Netflix-sjefen vil ha kinopremierene rett på strømmetjenester samme dag kan være en modell for smalere filmer, fortsetter Trondheims kinosjef, som tror storfilmene fortsatt vil først være å finne på kino.
– Steven Soderberg har prøvd seg på dette, lansering rett på nett, og det har fungert greit. Men dette er ikke filmene som har nyhetsverdi.
For øyeblikket er Netflix mer i konkurranse med tv-mediet enn med kinobransjen, men den stadige satsingen på store serier suger til seg mange dyktige filmskapere.
– Leser jeg om en ny storsatsing, som Ringenes Herre eller Hobbiten, kun blir å finne på Netflix blir jeg mer nervøs.
Likevel ønsker Kalkvik Netflix-filmer velkommen: – Dette må de gjerne gjøre, men samtidig har du det unike ved kinoen. Den sosiale opplevelsen og de storslagne opplevelsene, det er unikt.
(se hele foredraget til Netflix-sjefen Ted Sarandos og si dine meninger i kommentarfeltet under videoen)