København: – Lars von Trier svarer ikke på spørsmål, roper en kvinne til flokken av journalister som har samlet seg rundt regissøren i sentrum av den danske hovedstaden.
Bryskt griper en pressemedarbeider mikrofonen til en dristig tv-reporter som likevel forsøker å få den mediesky dansken i tale. Von Trier gav seg selv forbud mot å bli intervjuet etter den mye omtalte pressekonferansen i Cannes i 2011, men har likevel dukket opp for å være med på et par bilder med skuespillerne i hans nye film Nymphomaniac.
Han er nervøs og misliker åpenbart oppmerksomheten som følger med ham. I løpet av den korte spaserturen fra hotellet i sentrum av København til kaien hvor fotografene skal få ta sine bilder, samler det seg et stort følge. I lang rekke går skuespillere, PR-arbeidere, journalister, fotografer og andre skuelystne i flokk.
Igjen forsøker den mest aggressive av tv-reporterne å stappe en mikrofon opp i ansiktet til den berømte regissøren. Stellan Skarsgård ler høyt når reporteren spør om regissøren vil la seg intervjue.
– For et tåpelig spørsmål!
Von Trier, Skarsgård, Charlotte Gainsbourg og Stacy Martin stiller seg opp. Rundt dem lurer alle på om skuespillerne hadde sex på ordentlig, om von Trier hater kvinner, og hvorfor han insisterer på å skrive bekmørke kvinneroller.
LES OGSÅ: Von Trier sjokkerte Cannes med naziflørt
Videoklippene og intervjuene kan inneholde enkeltscener som er upassende for mindreårige.
(artikkelen fortsetter under videoen)
– Han tar vekk glamoursiden og viser sex som det er
I Nymphomaniac – en «pornofilm» ifølge regissøren selv – skildres livet til en selverklært sexavhengig kvinne fra hun er 15 til 50 år. Stacy Martin er et uskrevet blad i filmbransjen, hun spiller Joe de første femten årene.
Fra hun oppdager sin seksualitet i ungdommen, til hun som voksen kvinne i tjueårene knuller alt hun kommer over. Hun blør på klitoris fordi hun onanerer så mye.
Charlotte Gainsbourg har tidligere spilt i von Trier-filmene Melancholia (2012) og Antichrist (2011). Hun spiller den voksne Joe. Da han ringte var hun ikke i tvil, selv om han fortalte at det var en pornofilm. «Jeg stoler på ham!», forklarer hun til NRK.
Åtte kapitler forteller ulike scener fra livet til Joe. Fortalt fra sengen til Seligman (Stellan Skarsgård), som finner kvinnen forslått i en bakgate og tar henne med hjem. Von Triers egen versjon av filmen endte på fem og en halv time. Da gav han opp å klippe filmen videre. Resultatet som vises på kinoer i Norge i jula er fire timer langt, to filmer à to timer. Mye av hardpornoen er fjernet for å tekkes de mange ulike sensurmyndighetene i landene filmen skal vises i.
ANMELDELSE: Antichrist – intens, opprivende og tankekrevende
– Vi hadde ikke sex selv, forteller Stacy Martin til NRK.
Hun viser hvor på kroppen effektskaperne festet små sorte prikker, slik at de i etterarbeidet kunne smelte sammen kroppene til skuespillerne og de innleide pornoskuespillerne. Men de mange intime scenene hun har med Shia LeBouf er ekte fra magen og opp. De to øvde ikke, men måtte få omstendelig regi for å plassere kroppene sine i samme posisjoner som pornoskuespillerne. Lite lidenskap, mye mekanikk, fastslår hun.
– Det var ikke rom for å utforske og det hele ble veldig mekanisk. Som å være en maskin.
Og det mekaniske aspektet er for Martin viktig for å forstå von Triers kvinneroller. Hun peker på hvordan reklame og magasiner har løftet opp og pyntet på seksualiteten.
– Men det Lars har gjort er å ta vekk glamoursiden av det hele og vise sex som det er. Det er ganske vanskelig, siden publikum er så vant til den romantiske musikken i bakgrunnen.
(artikkelen fortsetter under videoen)
– Selvsagt vil jeg gå lenger for ham
Gainsbourg, som spiller Joe i alderen 30 til 50 år, mener hele fokuset på kvinners seksualitet er feil. Hun kvepper til når jeg forteller at jeg ble overrasket og sjokkert over filmens usminkede tilnærming til temaet.
– Sjokkert av hva? Jeg er veldig nysgjerrig.
– Fordi jeg ikke har sett kvinnelig seksualitet skildret slik andre steder.
– For meg handler det ikke om kvinner, men om den ene filmfigurens seksualitet.
– Sier ikke dette noe generelt?
– Nei, for meg er det veldig spesifikt denne ene personens seksuelle appetitt.
Von Triers kvinneroller er unike og konfronterende på en måte mange andre regissører ofte skyr. Gainsbourg forteller at hennes samarbeid med regissøren handler om filmfigurer med mye smerte og lidelse. Og det trekker henne stadig til den danske filmskaperen
– Jeg har ikke opplevd lignende hos andre regissører. For meg er det givende å ha muligheten til å gå over grensene. Jeg liker å ta den reisen sammen med Lars, men han valgte meg til dette og ikke omvendt.
Respekten for von Trier er formidabel. Gainsbourg bruker tid på å tenke før hun svarer.
(artikkelen fortsetter under bildene)
– Er du villig til å gå lenger for ham enn andre regissører?
– Jeg tror ikke han vil spørre meg igjen [om en ny film], men ja, selvsagt vil jeg gå …
Hun avbryter seg selv midt i setningen, som for å spore samtalen over på noe annet.
– Jeg vil jobbe med ham en gang til, konstaterer hun.
Tilliten til hva von Trier gjør er en annen side av den fullstendige respekten han har blant sine skuespillere. Tidligere har Shia LeBouf (som spiller Jerome) fortalt at han gjør alt regissøren ber ham om. Det samme gjelder for Gainsbourg, som hyller kunstneren von Trier i brede ordelag.
– Det er ingen som ham i filmindustrien. Jeg har aldri sett en film som dette. Det er utrolig sjeldent for en skuespiller å jobbe med en ekte kunstner. Andre regissører kan være interessante, men ikke kunstnere. Han er en ekte kunster og jeg ser opp til ham.
LES OGSÅ: Lars von Trier er tilgitt i Cannes
– «Nymphomaniac» duger ikke som pornofilm!
Stellan Skarsgård har jobbet med, og kjent, Lars von Trier siden Breaking the Waves (1999). At han skulle få rollen som Seligman, mannen som finner Joe forslått i en bakgate og tar henne med hjem, var klart allerede da filmen ble lansert. I 2011, da filmen først ble annonsert, fortalte han om telefonsamtalen med von Trier.
«Min neste film er en pornofilm, og jeg vil at du skal spille hovedrollen. Du får ikke ha sex.»
Slik ble filmen også annonsert, og slik har den blitt markedsført siden. Sex selger, det vet alle, spesielt tabloidene og selvsagt de PR-ansvarlige for filmen.
(artikkelen fortsetter under videoen)
På vei inn døren til hotellrommet hvor filmstjernen sitter overhører jeg at han klager over å måtte svare på de samme sexfikserte spørsmålene hele tiden. Jeg spør om han syns sexfokuset rundt filmen har vært overdrevet.
– Nei, det er jo litt Lasses (kompisnavnet til Lars, journ.anm.) feil. Filmen fungerer ikke som porno. Seksualitet er jo en naturlig del av menneskets vesen. Jeg syns den er helt ukontroversiell, men jeg vet også at virkeligheten er helt annerledes.
– Er dette en film du ville vist til dine barn?
– Ja, selvsagt. Det er klart mine barn skal se den.
Stacy Martin forteller til NRK at hun føler von Trier får mye ufortjent kritikk for måten han skildrer kvinner. Det er et lett tema å kritisere.
– Om det handler om en kvinnes seksualitet, og hun lider, er det mange som sier: «Åh, hun blir brukt og misbrukt.»
Mannens seksualitet er mindre viktig for von Trier forklarer Gainsbourg og fremhever igjen hans eksepsjonelle kvinneroller. Jeromes (Shia LeBoufs figur) seksualitet er ikke viktig for henne, det er Joes manglende evne til å få orgasme.
– Menn er bare objekter. Det er slik hun ser det.
«Nymphomaniac» har verdenspremiere i København i romjulen og får norsk premiere 24. januar 2014.