Spillserien Gears of War har lenge være eksklusiv til Microsoft sine Xbox-konsoller, men etter utgivelsen av Gears of War: Jugdement var spillseriens videre eksistens usikker.

Mandag ble det klart at Microsoft kjøper rettighetene til den populære spillserien fra utvikleren Epic Games, og får enerett på alle fremtidige spill – og eventuelle spin off-serier.

Dermed styrkes nok en gang fokuset på eksklusive spill og unikt innhold i kampen om spillernes oppmerksomhet mellom Microsofts Xbox One- og Sonys Playstation 4-konsoll.

– Denne spillserien, og tilhengerne, er en del av sjelen til Xbox, skriver Phil Spencer i en pressemelding. Han er spillutviklingssjef for Xbox-konsollene hos Microsoft.

– Med dette kjøpet vil Microsoft Studios fortsette å tilby spillere deres favorittspill og underholdningsopplevelser fra Gears of War-universet.

«Gears of War» Cliff Bleszinski. (Foto: Michael Li, i public domain)
«Gears of War»-skaperen Cliff Bleszinski. (Foto: Michael Li, i public domain)

LES OGSÅ: «Elysium»-regissør lager «Halo»-serie for Xbox One

Bleszinski går ikke til Microsoft

Girs of War er en av de mest populære spillfranchisene i verden, med flere milliarder norske kroner i omsetning de siden 2006. Etter at den markante spillutvikleren Cliff Bleszinski forlot Epic Games i 2012 har bransjeanalytikere spekulert i hvor veien går videre for spillstudioet.

Nå tar Microsofts Vancouver-baserte spillutvikler Black Tusk Studios over stafettpinnen og fortsetter arbeidet med et Gear of War-spill til Xbox One-konsollen.

Bleszinski avkreftet i natt på sin egen blogg at han er involvert i spillseriens videre utvikling.

– Jeg skal ikke flytte til Vancouver for å jobbe med [spillet]. Jeg skal ikke rådgi dem om det.

Stort fokus på eksklusive spilltitler

Xbox One-konsollen er fortsatt ikke kommet til Norge. Selv måneder etter den amerikanske lanseringen er en norsk slippdato ukjent. Dermed står Playstation 4 fortsatt uten sterk konkurranse i Norge.

I USA – hvor begge konsollene er på markedet – har markedsføringen i stor grad fremhevet eksklusive spill og innhold. Forbrukere har ikke til vane å kjøpe to nye (og dyre) spillkonsoller. Aggressive markedskampanjer fremhever unike fordeler med hver spillmaskin.

Selv om dette fenomenet ofte blir mindre viktig i løpet av en spillkonsolls levetid, har Sony fått kritikk for et svakt utvalg spill til sin Playstation 4-konsoll. Utsettelsen av Watch Dogs og The Crew ble sett på som et PR-tap i kampen om publikums oppmerksomhet.

ANMELDELSE: Gears of War 3 – (5) | Gears of War: Judgment – (4)

Er eksklusive spilltitler viktig for deg når du velger spillkonsoll?