Köln, Tyskland (NRK): Med hundretusenvis av besøkende er Gamescom-messen en av de viktigste vinduene til verdens spillindustri. I løpet av en intens uke gjennomføres talløse møter mellom utviklere, foretningsfolk, journalister, besøkende og markedsmedarbeidere. Den er en hektisk, men sosial opplevelse for en stadig voksende global spillbransje.
I år har det sosiale aspektet også gjort seg gjeldende for fullt i spillene som ble vist frem under messen.
Det smått så legendariske spillstudioet Bioware Austin, som har stått bak spill som Baldur’s Gate og Neverwinter Nights, fortalte til NRK at de ønsket å gripe an fokuset på sosial spilling ved å se tilbake til analoge rollespill – såkalt «table top»-spilling. Denne formen for spill hadde sitt utspring i nerdekulturen på 70- og 80-tallet, hvor spillere tok i bruk terninger og kompliserte bruksanvisninger for å kjempe mot en annen person med rollen som spillmester.
Klikk her for å se den første traileren til «Shadow Realms».
Systemer som Dungeons & Dragons og Pathfinder har fungert som inspirasjonskilde til Bioware Austins nye PC-spill Shadow Realms.
Fire spillere på lag må kjempe mot en femte spiller som orkestrerer fiender, feller og andre utfordringer. På denne måten ønsker spillstudioet å gjøre opplevelsen – og utfordringene – mer dynamiske. Fire mot en. Husk denne formelen, for den kommer til å gjenta seg ofte i tiden fremover.
Utgiveren 2K Games var også på plass med sitt actionspill Evolve, som følger samme formel. Fire krigere må kjempe mot ett sterkere monster, alle kontrolert av vanlige spillere. Mens Microsoft forsøker å gjenopplive Fable-serien med samme modell satt i en fantasifull eventyrsetting.
SNIKTITT: Fable: Legends – en ny start for en skakkjørt spillserie
Del tv-skjermen over internett
Fra en annen kant nærmer Sony seg det sosiale temaet på en litt annen måte. Under sin pressekonferanse fremhevet de nye funksjoner på sin Playstation 4-konsoll, som muligheten til å invitere venner til å spille på din konsoll over nett, selv om de ikke sitter i samme rom eller en gang eier spillet selv. Denne funksjonen vil vel å merke ha en tidsbegrensing og kreve en Playstation 4-maskin i begge ender.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Alt dette gir oss som spiller nye måter å spille sammen på, og det er utelukkende positivt. Men det er ikke lenger slik at man det er vanlig for å utviklere å lage spill som lar oss spillere å sitte i samme sofa, nyskapende spillopplevelser som også fører folk sammen bør være et mer prioritert mål. Den eksperimentelle samlingen indiespill Sportsfriends, som kom ut til Playstation-konsollene tidligere i år, er et ypperlig eksempel.
ANMELDELSE: Sportsfriends – et must for Playstation-eiere
På årets Gamescom-messe er det mulig å se konturene av en ny tidsalder for samarbeid og sosial spilling tilpasset vår omfavnelse av digitale kanaler som en av de viktigste kommunikasjonskanalene til venner.
Inspirert av strømmeserienes knallsuksess
For Bioware Austin, som har vært en av de lengstlevende aktørene i bransjen, er ikke bare det å omfavne sosial spilling nok. Under sin presentasjon var de også tydelige på at måten vi ser tv-serier på også hadde endret deres syn på spill og spillfortellinger.
Historien porsjoneres ut i jevnlige episoder, hvor målet er å skape vannkjølerøyeblikk av typen: «Spilte du også Shadow Realms i går??? Helt sykt ikke sant???».
Hovedpoenget er å gi spillere valget mellom å følge episodene, eller vente for å «binge-spille» – et ord basert på Netflix-begrepet som betyr å se alle episodene i en serie på rad.
Klikk her for å se den første demonstrasjonen av «Halo Channel».
Men å dele opp spillfortellingene i episoder er knapt nytt. Det som er nytt er sammensmeltingen av tv-serier og spill, en noe uventet og svært spennende satsing fra giganten Microsoft.
Med Halo Channel forsøker Microsoft og utvikleren 343 Industries å forene alle de fire Halo-spillene, samt det kommende Halo 5: Guardians og den Ridley Scott-produserte tv-serien Halo: Nightfall, i en sømløs opplevelse på Xbox One-konsollen.
Utvidet informasjon, bakgrunnshistorier, nyhetsvideoer, esport, spillene og serien blir en del av et eget økosystemet unikt for den populære spillserien.
Denne måten å kombinere transmedia – et fryktelig bransjeord som i all hovedsak brukes som en samlebetegnelse for filmer, serier, spill, bøker og alt annet som hører til samme fortellerunivers – er en spennende vei fremover. Og jeg er overbevist om at dette vil bli normen om få år.
Finland i føringen
Finske Remedy Entertainment har også inngått en samarbeidsavtale med Microsoft om deres neste spill. Quantum Break ble vist frem for første gang under Gamescom-messen, hvor spillskaper og forfatter Sam Lake fortalte til NRK at på alle fremtidige prosjekter er dette nå grunntanken.
«Hvordan kan vi kombinere flere ulike måter å fortelle våre historier på?»
Remedy og Quantum Break blir ikke et like omfattende prosjekt som Halo Channel, en tv-serien som følger med spillet vever seg inn i historien og utvider opplevelsen på interessante måter. Ettersom spill også handler om valg, spiller selskapet inn alternative scener til tv-serien slik at også den kan utvikle seg dynamisk.
Alt dette ble vist frem på Gamescom, men det er fortsatt en lang vei før publikum får hendene og opplevd alt dette selv. Personlig ser jeg starten på sammensmeltingen av spill, serier og film til en stor underholdningsparaply, men om spillerne – og tv-seerne – ute i den virkelige verdenen vil omfavne transmedia gjenstår å se.