Med Assassin’s Creed III og Assassin’s Creed IV: Black Flag beveget spillutvikler Ubisoft Montreal seg bort fra grunnkonseptet til selskapets storserie, men med det nyeste bidraget i Assassin’s Creed-serien har selskapet gått tilbake til sine røtter.
En spillopplevelse med sniking over hustak i tettbygde strøk er igjen i fokus når du blir kastet ut i 1700-tallets Paris i Assassin’s Creed Unity.
– Vi ville gå tilbake til røttene, back to basic, og lage en stor europeisk by med mye mennesker, sier spillregissør Alexandre Amancio til Filmpolitiet.
Anmeldelse: «Assassin’s Creed Unity» – Frihet, likhet, brorskap eller døden!
Arno Dorian er helten i det nye eventyret, som utspiller seg under den franske revolusjonen. For å introdusere nye spillere til serien på en god måte, er Arnos historie bygd opp slik at du ikke trenger noen forkunnskaper om de tidligere spillene.
– Vi ville har en rollefigur som representerte franchisens gjenfødelse, og bringe tilbake uskyldigheten Ezio hadde i det første spillet. Gjennom Arnos uskyldighet og læringskurve, og hvordan han oppdager og lærer om assasinerne og sin egen livshistorie, gjenintroduserer han oss for assasinerne i et helt nytt lys, forklarer Amancio.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Den perfekte byen
Spillregissøren forteller at flere byer rundt omkring i verden ble vurdert som setting for spillet, men at de landet på Paris på grunn av byens oppbygning og interessante historie.
– I dag er Paris en av de meste besøkte byene i verden, det er absolutt en av verdens vakreste byer, så det virket som den perfekte settingen. Siden dette er vårt første fullverdige spill for den nye konsollgenerasjonen ønsket vi å ha noe vi ikke har kunnet ha tidligere, massive folkemengder. Og da vi tenkte på forskjellige perioder der vi kunne ha slike enorme folkemenger i en lengre tidsperiode, kom den franske revolusjonen på toppen av lista.
Paris er en kompleks by med en rekke store byggverk fra forskjellige tidsepoker, derfor var det mye research som måtte til for å finne den riktige fremstillingen av byen slik den var under den franske revolusjonen. Historisk nøtaktighet har vært viktig for Amancio og teamet hans. Derfor har de hatt konsulenthjelp fra historikere under utviklingen, samt en historiker fulltid på teamet.
– Alt fra arkitektur til byplanen for Paris ligger så nært opp mot virkeligheten som det var mulig å komme med den informasjonen vi hadde, helt ned til detaljene på statuene og monumentene, forteller Amancio og forklarer at det har vært viktig at den historiske ånden av og nøyaktigheten ved den franske revolusjonen har blitt respektert i spillet.
– Assassin’s Creed handler om å gjenoppsøke historien, den er vår lekeplass, så å respektere historien er nøkkelen.
UBISOFT-sjefen: – Fremtidens spill lar deg være deg selv!
Vil oppfordre folk til å lære
Siden den historiske delen av Assassin’s Creed-serien er såpass nøyaktig kan man lære mye om de forskjellige historiske epokene ved å spille spillene. Alex Amancio mener læringsaspektet ved serien er spesielt viktig.
– Historie er jo en arv det er viktig å bevare, og derfor kan man kan lage spill som er underholdende, men som samtidig lærer folk om viktige ting.
– Siden det første Assassin’s Creed har vi alltid hatt databasen der du finner informasjon om hendelser og byggverk, og denne gangen ønsket vi å finne en måte å oppfordre folk til å lese dette. Så i Unity har vi en ny type oppdrag, som er en slags skattejakt i Paris, basert på tekster etter Nostradamus, og nøkkelen til å løse disse opdragene finner du i databasen. På den måten oppfordrer vi folk til å lese om det historiske, forteller regissøren.
Han tror at spill kan ha en fremtid som læreverktøy i skolen.
– Vi kan finne en måte å spillifisere utdanning på, for mennesker er opptatt av utfordringer og vi ønsker hele tiden å forbedre oss. Barns hjerner er jo skrudd for å leke, så hvis vi kan finne en måte å gjære læring gøy så vil det selvfølgelig bli mye mer effektivt.
ANMELDELSER: Assassin’s Creed: Unity (5) | Assassin’s Creed IV: Black Flag (4) | Assassin’s Creed 3 (6)