(Advarsel: denne artikkelen avslører slutten på filmen, fordi Cate Blanchett selv refererte til den).

FILMFESTIVALEN I CANNES (NRK): – Homoseksualitet er fremdeles ulovlig i 70 land. Det er ennå en aktuell sak, sa Cate Blanchett på en pressekonferanse i Cannes.

Rooney Mara og Cate Blanchett i filmen Carol (Foto: Festival de Cannes).
Rooney Mara og Cate Blanchett i filmen Carol (Foto: Festival de Cannes).

Hun spiller hovedrollen i den Cannes-aktuelle filmen Carol, som deltar i hovedprogrammet, i konkurranse med blant andre Joachim Triers Louder Than Bombs.

Den handler om Carol Aird (Cate Blanchett) som innleder et forhold til den yngre butikkdamen Therese (Rooney Mara) i New York tidlig på 1950-tallet. De blir elskere i en tid der kjærlighet mellom to personer av samme kjønn ansees som kriminelle handlinger som bryter med alle samfunnsnormer og regler.

LES: Alt om Cannes 2015

– Vi lever i en dypt konservativ tid

– Det interessante med å spille en figur som Carol, er at seksualitet er en privatsak. Det som ofte skjer i dag, er at hvis man er homo, er man forventet å måtte snakke om det konstant, før noen andre aspekter ved din personlighet. Vi lever i en dypt konservativ tid. Å tro noe annet, er dumt, sa Blanchett.

Filmen er basert på romanen Carol, også kjent som Saltets pris, som Patricia Highsmith ga ut i 1952, under pseudonymet Claire Morgan. Den vakte oppsikt, både for historiens lesbiske innhold og den lykkelige slutten, som stort sett har vært fraværende i homolitteraturen.

Cate Blanchett spiller hovedrollen i regissør Todd Haynes' film Carol (Foto: Festival de Cannes).
Cate Blanchett spiller hovedrollen i regissør Todd Haynes’ film Carol (Foto: Festival de Cannes).

– Det unike med denne personlige og intime historien som Patricia Highsmith skrev under et pseudonym, var at det var den første lesbiske historien med en lykkelig slutt. Jeg har lest mange uten, som handler om outsidere. Det er viktig å huske, spesielt i den tiden vi lever i, at det var ikke en slik verden Carol eksisterte i. Hun var ikke medlem av noen spesiell seksuell retning. De merkelappene og de miljøene, og tryggheten de kunne gi, eksisterte ikke for mange i den perioden. Den isolasjonen det skapte var viktig for meg å få frem i filmen.

Ikke redd for sexscene

På pressekonferansen i Cannes var noen journalister opptatt av filmens hete sexscene mellom Carol (Cate Blanchett) og Therese (Rooney Mara). Ingen av dem var spesielt nervøse for innspillingen av den.

– Jeg var ikke mer nervøs for scenen enn om den hadde vært med en mann. Jeg har stor respekt for Rooney, og det var faktisk morsomt på mange vis. Det er alltid flott når det ikke er for pirrende årsaker, det var en veldig viktig scene for filmens struktur og historie, sa Blanchett.

– Jeg er naken så ofte, at det bryr meg ikke, var Rooney Maras eneste respons på saken.

– Todd (Haynes, red. anm.) var fantastisk og forklarte flott hvordan den skulle bli filmet. Det var en scene som alle andre. Jeg hadde noen betenkeligheter, men det var ikke fordi det var mellom to kvinner, sa Cate Blanchett på pressekonferansen.

LES: Emma Stone i Cannes: – Teateret har forandret livet mitt!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skuespiller Cate Blanchett, regissør Todd Haynes og skuespiller Rooney Mara fra filmen Carol poserer foran fotografer i Cannes (Foto: AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS).
Skuespiller Cate Blanchett, regissør Todd Haynes og skuespiller Rooney Mara fra filmen Carol poserer foran fotografer i Cannes (Foto: AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS).
Ikke interessert i å fremme egne meninger

En annen journalist refererte til et intervju med Variety, der Blanchett skal ha sagt at hun har elsket mange kvinner i sitt liv.

– Så vidt jeg husker gikk samtalen slik: Har du hatt forhold til mange kvinner? Ja, mange ganger, men om du spør om jeg har hatt seksuelle forhold til kvinner, er svaret nei. Gjett hva som ble trykket! Men poenget burde være at i 2015, hvem bryr seg?

– Kall meg gammeldags, men jeg trodde ikke at min jobb som skuespiller var å presentere mitt eget lille, kjedelige univers, men å utvide din forståelse av verden og skape en psykologisk forbindelse med en annen figurs opplevelser, slik at jeg kan presentere noe annet enn min verden til publikum. Jeg er ikke interessert i å fremme egne tanker og meninger, sa Blanchett.

I løpet av pressekonferansen i Cannes presterte en journalist fra Bangladesh å spørre Cate Blanchett, til resten av pressekorpsets vantro, om hun kom til å få problemer med å holde seg sofistikert og elegant etter å ha vært med i denne filmen.

– Nei, var Blanchetts kontante svar, til salens jublende begeistring.

Carol får kinodistribusjon i Norge, men premiedatoen er ennå ikke satt.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.