Filmfestivalen i Cannes (NRK): – Det blir ikke en president Trump, det er ikke et valg. Frykt er ikke noe som driver landet vårt. Vi er ikke redd for noe, verken muslimer eller kvinner. Trump er et resultat av at mange nyhetsprogrammer har sluttet å stille spørsmål. Nyheter hele døgnet betyr ikke at vi får mye mer nyheter, vi får de samme nyhetene flere ganger. Hadde alle selskapene gått i kne om de informerte litt mer? Vi har mistet evnen til å få tak i informasjon.

Det var George Clooneys lille analyse av tingenes tilstand i hjemlandet sitt før høstens presidentvalg. Anledningen er filmen Money Monster, som er et underholdende drama om en finans-tv-vert (Clooney) og hans produsent (Julia Roberts) som blir tatt som gisler på direkten av Kyle (Jack O’Connell), en ung mann som har fulgt ett av deres aksjeråd og tapt alle pengene sine.

Fremfor alt en thriller

På den stjernetunge pressekonferansen i Cannes, der filmen vises utenfor konkurranse, var ikke regissør Jodie Foster villig til å si så mye politisk om filmens innhold.

– Det er en film med mange lag og ideer, men fremfor alt en thriller. Det jeg liker best er forholdet mellom figurene. Tre personer som får livene sine endret i løpet av en ettermiddag.

– Bakgrunnen er finanslivet, og det er visse forbindelser der. Vi lar dere utforske en del av den amerikanske kulturen. Kyle representerer en del av folket. Vi har vært med på å skape denne kulturen.

– Denne filmen er en mainstream studiofilm med et lavt budsjett for et stort publikum. Den har også mange lag, og en unik stemme. Slike filmer blir det ikke laget så mange av, så vi er takknemlige for Sony lot oss lage den. Den er smart, og får deg til å tenke. Det er en av grunnene til at jeg føler filmen hører til her i Cannes.

Anmeldelse: Money Monster: – Veldreid finansthriller

Alt var mye mer kaotisk

Jodie Foster har et godt forhold til denne festivalen. Hun kom hit allerede som 12-åring, da hun spilte i Taxi Driver som vant Gullpalmen.

– Det var et fantastisk øyeblikk. Jeg var 12 år, alt var mye mer kaotisk, det var fotografer overalt, ingen sperringer, palasset var ikke her. Jeg hadde vært skuespiller før, men livet mitt forandret seg den gangen. Å komme tilbake 40 år senere som regissør sammen med Almodóvar og Jim Jarmusch og andre regissører jeg liker, er en ære.

Den ene av filmens hovedrolleinnehavere, George Clooney, har god erfaring som regissør selv. Han mener det er enklere å jobbe for en regissør når man har vært en selv.

– Hun forstår hvordan man snakker med en skuespiller. Ofte sier regissører ting som at “man må ha en reaksjon i slutten av en scene”, og det funker ikke alltid like bra for skuespillere. Jodie jobber som en profesjonell på beste måte. Å jobbe med en regissør som også er skuespiller var en flott opplevelse.

Julia Roberts, regissør Jodie Foster, George Clooney og Jack O'Connell på pressekonferansen til filmen Money Monster. (Foto: NTBScanpix, AFP PHOTO / LOIC VENANCE)
Julia Roberts, regissør Jodie Foster, George Clooney og Jack O’Connell på pressekonferansen til filmen Money Monster. (Foto: NTBScanpix, AFP PHOTO / LOIC VENANCE)
Kjenner sine begrensninger

En som ikke har noen planer om å regissere, er filmens andre hovedrolleinnehaver, Julia Roberts.

– Det er et stort kompliment å bli spurt, men jeg vurderer det ikke. Jeg kjenner mine begrensninger. Jeg kan ikke ha mer enn fire personer til å stille meg spørsmål i timen. Jeg tror at jeg i dette livet bare skal beundre regissører på kort avstand, sier Roberts.

Tilbake til filmen. Bak gisseldramaet sier filmen noe om moderne nyhetsjournalistikk, spesielt når det gjelder amerikanske TV. George Clooney har klare meninger om det.

Money Monster snakker om evolusjonen innen krysningen mellom underholdning og nyheter. Det virker som vi er så vant til ideen om at en idiot kan si på tv hva du skal bruke pengene dine på, og så mister du dem. Jeg tror denne filmen reflekterer det farlige øyeblikket der nyheter slutter å være informativt og blir underholdning, sier Clooney.

Money Monstervises utenfor konkurransen i Cannes og får Norgespremiere 3. juni.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.