Filmfestivalen i Cannes (NRK): Jodie Foster viser seg fra sitt mest kommersielle med thrilleren Money Monster.

Men under den strømlinjeformede og veldreide dramatikken stikker det ut en tematikk som er alt for reell for den lille mann i gata.

Det gjør denne filmen både aktuell og interessant, selv om manuset ikke tar seg tid til en grundigere utforsking av mekanismene som går i bakgrunnen i finansverden.

Money Monster har uansett nok av kvaliteter til å være verdt oppmerksomhet.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Julia Roberts spiller tv-produsenten Patty i Money Monster (United International Pictures).
Julia Roberts spiller tv-produsenten Patty i Money Monster (United International Pictures).
Blir tatt som gisler

Programleder Lee Gates (George Cloony) og produsent Patty Fenn (Julia Roberts) underholder sitt publikum med fargerike vurderinger av aksjemarkeder i finans-tv-showet Money Monster.

Så blir hele studioet tatt som gissel av Kyle Budwell (Jack O’Connell), som har tapt alle sparepengene sine etter å ha fulgt ett av Lees aksjeråd.

Det hele blir sendt live på TV, og Lee og Patty blir tvunget til å forsøke å finne ut akkurat hva som skjedde da Kyles penger forsvant.

LES: Clooney-spark mot Trump i Cannes

Filmen legger ut i stor hastighet fra starten. Vi blir tatt med inn i et heseblesende tv-studio der alle har sin plass og funksjon, og det hele virker ganske så troverdig.

Gisseltakingen har dramatikk og nerve, og utviklingen virker sannsynlig og troverdig, selv om situasjonen er ekstrem. Jack O’Connells briljante innsats som Kyle får ham til å fremstå som en farlig mann, men med en menneskelighet i bunn som viser seg glimtvis etter hvert.

Clooney og Roberts er kanskje filmens største stjerner, og de er akkurat så flinke og profesjonelle som de alltid er, men det er O’Connell som imponerer mest på skuespillerfronten.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

George Cloony spiller finans-tv-verten Lee i Money Monster (United International Pictures).
George Cloony spiller finans-tv-verten Lee i Money Monster (United International Pictures).
Først og fremst underholdning

På overflaten er altså dette et gisseldrama, men filmen har dypere lag. Den pirker i den økonomiske situasjonen der store selskaper opererer i gråsoner uten klare regelverk.

Milliardærer profiterer kynisk på småfolk. Jeg kunne ønsket en litt klarere etablering av de bakenforliggende faktorene i denne historien, men Jodie Foster har åpenbart valgt å holde det til et minimum, kanskje for ikke å risikere å kjede noen med tørre fakta.

Hun har først og fremst laget en underholdningsfilm med seriøse undertoner.

LES: Anmeldelsen av Café Society

Money Monster har en konklusjon som er smertelig sann. Vi registrerer hendelser, og rister dem av oss veldig kjapt.

Noen av hovedfigurene virker heller ikke å ha blitt særlig påvirket av det som har skjedd. Vi får følelsen av at det er “business as usual”, når man skulle tro at sannhetene som har kommet for en dag ville forårsaket større forandringer.

Men Money Monster er en fin thriller, med godt skuespill, et aktuelt tema og stram og effektiv regi av Jodie Foster.

(Money Monster vises utenfor konkurransen på filmfestivalen i Cannes. Norgespremiere 3. juni)

Om FILMEN

Money Monster
  • Money Monster
  • Slippdato: 3.6.2016
  • Regi: Jodie Foster
  • Utgiver: United International Pictures
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Drama, Thriller

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.