Filmfestivalen i Cannes (NRK): – Det burde ikke bare briste hjertet ditt, det burde gjøre deg sint!

Det sier regissør Ken Loach, inspirert av et Berthold Brecht-dikt, om filmen I, Daniel Blake, som vises i hovedkonkurransen i Cannes.

Det er en sterk og bevegende historie om to menneskers møte med et rigid velferdssystem som tilsynelatende motarbeider dem det er ment å hjelpe.

LES: Anmeldelsen av I, Daniel Blake

(Saken fortsetter under bildet)

Katie (Hayley Squires) blir trøstet av Daniel (David Johns) i I, Daniel Blake (Foto: Festival de Cannes).
Katie (Hayley Squires) blir trøstet av Daniel (David Johns) i I, Daniel Blake (Foto: Festival de Cannes).
– Bevisst ondskap

Ken Loach har beveget seg i samme filmatiske landskap tidligere. Allerede i 1964 regisserte han tv-dramaet Cathy Come Home, om en kvinne som mister hjem, ektemann og barn på grunn av et lite fleksibelt velferdssystem. Loach er overrasket over at han kan fortelle en lignende historie 50 år senere.

– Ja, det er sjokkerende. Og jeg tror det er sjokkerende fordi det ikke bare er en sak for folk i vårt land, men i hele Europa. Det er en bevisst ondskap i måten vi driver nå. Fattigdom er din egen skyld. Har du ingen jobb, er det din egen skyld.

– Bare i England er det nærmere 4 millioner arbeidsløse. Over hele Europa er det massivt. Det er dypt sjokkerende at dette skjer i hjertet av vår verden, sier Loach.

Manusforfatter Paul Laverty skyter inn at de kunne gjort handlingen mye verre.

– Vi har to sterke folk som hovedfigurer. Vi kunne hatt hovedfigurer med mentale problemer eller funksjonshemninger, men vi har to sterke figurer. Det kunne vært mye verre.

(Saken fortsetter under bildet)

Manusforfatter Paul Laverty og regissør Ken Loach i Cannes (Foto: AP Photo/Joel Ryan).
Manusforfatter Paul Laverty og regissør Ken Loach i Cannes (Foto: AP Photo/Joel Ryan).
Varme og humor

Likevel er I, Daniel Blake ingen nitrist film. Den ene hovedrollen spilles for eksempel av Dave Johns, som er gammel stand up-komiker. Ken Loach sa dette om å finne den rette tonen.

– Jeg tror det begynner med manuset. Folk skriver ofte historier om folk som lider, der de er miserable hele tiden, men det er de jo ikke. Du går i en matbank og møter varme og humor. Det begynner med skrivingen og fortsetter med skuespillet.

– Det er veldig enkelt å jobbe med skuespillere, for de er så fulle av fantasi og sårbarhet. Det vi prøvde å gjøre var å gå til begynnelsen, filme historien i rekkefølge og gi skuespillerne manus bit for bit. Det skal føles litt improvisert, men er tydelig skrevet. Den ferdige filmen er svært lik manuset. Det er ikke komplisert.

Loach er kjent for sine sosialrealistiske filmer, og jobbet bevisst for å oppnå realisme også i denne filmen.

– Alle i matbanken er folk som jobber i matbanker. Det var folk som kunne jobben. Folk som jobbet på sosialkontoret, er folk som har jobbet der. Vi forsøkte å skape en realistisk virkelighet, men det er skuespillerne som får øyeblikket til å leve på en måte som gjør deg engasjert.

LES: Alle sakene fra Cannes 2016

“Brexit”

Engasjert er også et ord som i høyeste grad beskriver Ken Loach selv. Hans politiske ståsted ute til venstre legges det overhode ingen skjul på når han på pressekonferansen i Cannes får spørsmål om Englands fremtid i EU, som avgjøres ved folkeavstemningen 23. juni.

– Alle vet vi har den store avstemningen om noen uker. Det er et vanskelig spørsmål. EU er neoliberalt prosjekt. Sikringstiltak for arbeidere er konstant under angrep, og EU gjør oss ingen tjenester for øyeblikket.

– Men om vi forlater EU, vil de individuelle regjeringene gå enda mer til høyre, det blir mer big business, mindre rettigheter til arbeidere og mer miljøforurensing. Hvordan motarbeider vi dette best, inne eller ute? Det er nesten et taktisk spørsmål. Jeg tror vi gjør det bedre på innsiden, der vi kan skape allianser med andre europeiske regjeringer på venstresiden, sier Loach.

(Saken fortsetter under bildet)

Regissør Ken Loach (i midten) sammen med skuespillerne Dave Johns og Hayley Squires (Foto: AP Photo/Joel Ryan).
Regissør Ken Loach (i midten) sammen med skuespillerne Dave Johns og Hayley Squires (Foto: AP Photo/Joel Ryan).
Løp mot bunnen

I, Daniel Blake kan også sees på som et innlegg i den stadig pågående debatten om arbeideres rettigheter.

– Jeg frykter det er et løp mot bunnen. Jeg tror vår historie handler om dette. Hvorfor skjer dette med Dan og Katie, hvorfor skjer dette med de svakeste? Hvorfor lider de mer? Rundt oss er det en propaganda som rakker ned på de som er på velferd, sier manusforfatter Paul Laverty.

– Jeg har snakket med folk på velferd, og de er rasende. De kjemper for sin verdighet og sine rettigheter. De blir angrepet offentlig som snyltere fordi de er på velferd, sier Laverty.

Hovedrolleinnehaver Hayley Squires har personlig erfaring.

– Jeg snakket om dette senest i morges med moren min, som bor i en kommunal bolig. Vanlige folk blir ledet til å tro at de på velferd er snyltere. De har greid å dele folk i grupper, de som jobber, og de som ikke jobber. De lar oss krangle med hverandre, i stedet for å peke i riktig retning, mot for eksempel skattesnyteri.

– That’s how the far right rises, repliserer Ken Loach.

I, Daniel Blake vises i hovedkonkurransen i Cannes, der Loach har deltatt flere ganger tidligere. Han vant Gullpalmen for Vinden som ryster kornet i 2006. Hans siste film har foreløpig ingen norsk distributør, men det varer forhåpentligvis ikke lenge!

LES: Anmeldelsen av I, Daniel Blake

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.