Filmfestivalen i Cannes (NRK): Viggo Mortensen ser ut som en ekte filmstjerne når NRK og et knippe andre internasjonale journalister møter ham i Cannes, med stilig dress, flotte solbriller, og med et grånende hår som får ham til å se distingvert ut.

Men dette er ikke nødvendigvis bildet vi har av ham fra film. Vi kjenner ham som sverdsvingende helt fra Ringenes Herre-filmene, farlig gangster i Eastern Promises og postapokalyptisk reisende i The Road.

Nå spiller han hovedrollen i Cannes-filmen Captain Fantastic, som handler om en far som har valgt å oppdra sine seks barn langt ute i skogen, utenfor sivilisasjonen.

LES: Anmeldelsen av Captain Fantastic

(Saken fortsetter under bildet)

Ben (Viggo Mortensen) driver barna sine hardt i Captain Fantastic (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Ben (Viggo Mortensen) driver barna sine hardt i Captain Fantastic (Foto: Norsk Filmdistribusjon).

Viggo liker seg i skogen

– Er det noe av denne faren i deg?

– Jeg tror folk blander ting de har plukket opp noe fra intervjuer, eller ting fra filmfigurer. Jeg tror folk tror jeg bor i et tre. På en lite øy med ett tre. Og det snør hele tiden, ler Mortensen.

– Han spiller mange maskuline, tøffe typer. Kanskje det er en del av forklaringen, spør regissøren av Captain Fantastic, Matt Ross, som også er med på intervjuet.

– Men jeg liker skogen, jeg liker naturen. En ting jeg aldri mistet fokus på da vi var oppe i Washington (delstaten, red.anm.), selv da vi jobbet hardt for å få scenene i boks og gi barna den oppmerksomheten de trengte, var å tenke «se hvor vi er». Det var utrolig, sier Viggo Mortensen.

(Saken fortsetter under bildet)

Skuespillerne fra Captain Fantastic, Nicholas Hamilton, Samantha Isler, Charlie Shotwell, Viggo Mortensen, Shree Crooks og Annalise Basso, gir fingeren til fotografene i Cannes (Foto: AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI).
Skuespillerne fra Captain Fantastic, Nicholas Hamilton, Samantha Isler, Charlie Shotwell, Viggo Mortensen, Shree Crooks og Annalise Basso, gir fingeren til fotografene i Cannes (Foto: AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI).

Trengte enkle foreldre

Captain Fantastic er både skrevet og regissert av Matt Ross, som selv er skuespiller. Han har hatt roller i filmer som Face/Off, American Psycho og The Aviator, og i tv-serier som Big Love, American Horror Story og Silicon Valley. Captain Fantastic er hans andre film som regissør.

– Hva var det med Matts manus som gjorde deg interessert?

–Det var uvanlig intelligent og hadde flere lag. Det var lett å forestille seg at det kunne bli en spesiell film. Men, som alltid, hadde jeg spørsmål. Det viktigste var hvor skal vi finne seks barn som er så smarte, så engasjerte og så, i mangelen av et bedre ord, veloppdragne. Og som hadde foreldre som var så enkle å ha med å gjøre, sier Mortensen.

– Når du ansetter barn, ansetter du også foreldrene deres, og det kan gå fryktelig galt. Bare én forelder kan gjøre alle gale. Vi hadde relativt kort tid til å spille inn filmen, barna kunne bare jobbe en viss tid i løpet av dagen, så vi måtte være effektive, og foreldrene måtte sørge for at barna fikk nok søvn og lærte dialogen.

– Vi kunne ikke ha gjort det uten foreldrene, skyter Matt Ross inn.

(Saken fortsetter under bildet)

Regissør MAtt Ross gir instruksjoner under innspillingen av Captain Fantastic (Foto: Festival de Cannes).
Regissør MAtt Ross gir instruksjoner under innspillingen av Captain Fantastic (Foto: Festival de Cannes).

– Du vil gjøre tabber

I Captain Fantastic ser vi hvordan Viggo Mortensens figur og barna hans etter hvert innser at en hard oppdragelse i skogen kanskje ikke er det eneste rette likevel, når omstendigheter tvinger familien ut i det siviliserte samfunnet.

– Historien handler om å ta sjanser. Ta sjansen på å lytte, ta sjansen på å kommunisere. Ta sjansen på å finne ut at det du gjør er feil. Ta sjansen på å finne ut at du kan gjøre noe bedre. Det høres enkelt ut, men er skremmende. Og du vil gjøre tabber. sier Mortensen.

– Det trygge er å ikke ta sjanser og ikke engasjere deg i ungene dine. Det trygge er å si «jeg sier nei fordi jeg sier nei». Den vanskeligere og mer risikable måten er å si «Jeg sier nei og la meg forklare hvorfor». Det krever mer arbeid for en forelder, eller en regissør.

– Det er regissører som sier «bare gjør det, jeg vil du skal stå her, bare gjør det, vi slipper opp for tid». Jeg har jobbet med folk som det, og de kan lage gode filmer, men det er ikke like gøy. Jeg vil heller jobbe på filmer der folk snakker.

(Saken fortsetter under bildet)

Skuespillerne Annalise Basso, George MacKay, Shree Crooks, Matt Ross, Charlie Shotwell og Viggo Mortensen viser fingeren på den røde løperen på Cannes Film Festival (Foto: AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI).
Skuespillerne Annalise Basso, George MacKay, Shree Crooks, Matt Ross, Charlie Shotwell og Viggo Mortensen viser fingeren på den røde løperen på Cannes Film Festival (Foto: AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI).

Man må kommunisere

– Filmfamilien som lagde denne filmen var på noen måter et speilbilde av familien vi ser reiser gjennom historien, og jeg likte det. Jeg likte at vi startet med en familie som ser perfekt ut i starten, men halvveis uti filmen oppdager du at de ikke er så perfekte likevel, og at du ikke er helt med på alt de gjør, eller er imot alt det bestefaren i filmen gjør, sier Mortensen.

– Og du ser disse folkene tilpasse seg og justere litt. Det er det som skjer når du lytter. Noe fungerer, og du må ikke forkaste det, du kan beholde grunnlaget for måten du velger å leve på og verdiene som familien din har, men legge til nye ting. Det er ikke verdens ende.

– USA polariserer, man sier «jeg forsøker å få min mann valgt, vi trenger ikke høre på de folka, vi trenger kanskje ikke engang slippe dem inn i landet». Det er konsekvensene av å ikke snakke.

– Når man diskuterer, kan ting bare komme en viss grad ute av kontroll. Når ting kommer helt ute av kontroll, er det en konsekvens av at man ikke snakker. Og dette utnytter selvsagt politikere, sier Viggo Mortensen.

LES: Anmeldelsen av Captain Fantastic

(Captain Fantastic vises i sideprogrammet Un Certain Regard på Filmfestivalen i Cannes. Norgespremiere: 5. august)