– Det er et fantastisk manus med flotte figurer. Det var gøy å jobbe på en Shane Black-film, for jeg vokste opp med dem. Å være med i en, føltes merkelig komfortabelt, sier Ryan Gosling i Cannes.

Han spiller privatdetektiv i actionkomedien The Nice Guys, skrevet og regissert av Shane Black, som er mest kjent for å ha skrevet de to første Dødelig våpen-filmene på 1980-tallet og The Last Boy Scout i 1991.

Han regnes som en av de viktigste bidragsyterne i buddy cop-sjangeren, der man gjerne setter sammen to ulike personligheter som misliker hverandre i begynnelsen, men blir kompiser til slutt.

(Saken fortsetter under bildet)

Det var Shane Black som skrev manuset til de to første Dødelig våpen-filmene med Mel Gibson og Danny Glover (Foto: Warner Bros.).
Det var Shane Black som skrev manuset til de to første Dødelig våpen-filmene med Mel Gibson og Danny Glover (Foto: Warner Bros.).
Bærer fakkelen videre

– Jeg så Ron Howard-filmen Nightshift (1982), som ble promotert som en dum komedie, men jeg ble overrasket over det hjertefølte forholdet mellom figurene, og var nesten full av tårer mot slutten, sier Shane Black.

– Jeg syntes det var rart at en sånn historie kunne ha figurer med slike bånd mellom seg. Jeg skylder filmer som dette å bære fakkelen videre, dette er min favorittsjanger. Du må sørge for at du har en sterk historie, og la det være opp til slike gutter å gjøre det morsomt, fortsetter regissøren.

LES: Anmeldelsen av The Nice Guys

“Guttene” han refererer til, er Russell Crowe og Ryan Gosling, som på The Nice Guys-pressekonferansen i Cannes fortalte at regissøren ga dem store friheter under innspillingen.

– Det flotte med Shane som regissør, er at han ikke er sterkt knyttet til manuset. Det er et kart, men ikke nødvendigvis et kart over alt han ønsker seg, så vi gjør ting i hans ånd, og Shane er villig og entusiastisk til å la oss utforske ting, sier Russell Crowe, new zealanderen som blant annet er kjent for Gladiatoren, Et vakkert sinn og Les Misérables.

(Saken fortsetter under bildet)

Fra venstre: Produsent Joel Silver, skuespillerne Matt Bomer, Ryan Gosling, Angourie Rice og Russell Crowe og regissør Shane Black (Foto: AP Photo/Lionel Cironneau).
Fra venstre: Produsent Joel Silver, skuespillerne Matt Bomer, Ryan Gosling, Angourie Rice og Russell Crowe og regissør Shane Black (Foto: AP Photo/Lionel Cironneau).
Enkelt å etablere kjemien

Kanadiske Ryan Gosling, best kjent for filmer som Blue Valentine, Drive og The Big Short, syntes det var svært enkelt å etablere en kjemi mellom hans litt slitne og mislykkede privatdetektiv Holland March, og Russell Crowes harde muskelmann, Jackson Healy.

– Shane har gjort dette lenge. Han er sin egen sjanger. Figurene kom til live på sidene i manuset. Han lot oss bidra, åpenbart, men dynamikken var der allerede, sier Gosling.

LES: Steven Spielberg i Cannes: – Jeg vil lage filmer resten av livet!

I de senere årene har Shane Black hatt suksess som regissør for Robert Downey Jr., først med Kiss Kiss Bang Bang i 2005, så med Iron Man 3 i 2013. Snart går han i gang med den nye The Predator. Med The Nice Guys returnerer han til buddy cop-sjangeren som opprinnelig skaffet ham et navn.

– Buddyfilmen har et aspekt jeg liker om folk som har gitt opp, så kommer noen andre inn og tror på dem når de ikke gjør det selv. En slik enkel idé har mange variabler.

– Vi ville ha morsom dialog, men det er litt vanskelig å få til selv. Jeg kunne hørt hele livet på disse folka gjøre det, sier Black og refererer til Russell Crowe og Ryan Gosling ved siden av seg.

(Saken fortsetter under bildet)

Jeg bruker Russell Crowe-metoden, sier Russell Crowe til pressen i Cannes (Foto: AFP PHOTO / Laurent EMMANUEL).
Jeg bruker Russell Crowe-metoden, sier Russell Crowe til pressen i Cannes (Foto: AFP PHOTO / Laurent EMMANUEL).
Stanislavski vs Crowe

Pressekonferansen i Cannes ble avsluttet i det muntre hjørnet da Russell Crowe fikk spørsmål om han bruker den såkalte Stanislavski-metoden, utviklet av den russiske skuespilleren og instruktøren Constantin Stanislavski på 1910-tallet for å lære opp skuespillere til å skape troverdige figurer.

– Stanislavski-metoden? Jeg bruker Russell Crowe-metoden! Jeg har aldri gått dramaskole, men har spilt siden jeg var 6 år. Jeg vet ikke hva Stanislavski-metoden er, og bryr meg ikke om å vite det, ler Crowe.

– Seriøst, det er ikke så vanskelig – vil du være skuespiller, finn ut av det selv! Jeg liker det gamle sitatet “lær dialogen og ikke kom borti møbler”, sier Russell Crowe med opptil flere glimt i øyet.

LES: Anmeldelsen av The Nice Guys
The Nice Guys vises utenfor konkurranse på Filmfestivalen i Cannes. Norgespremiere: 10. juni.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.