The Night Of er en serie som kanaliserer tema og stilgrep fra gamle HBO-klassikere som Oz og The Wire og bygger en kompleks og drivende god krimhistorie.

I tillegg til hyggelige gjensyn med flere kjente fjes fra de nevnte seriene, er John Turturro imponerende god som den rufsete advokaten John Stone.

Turturro bærer faktene, bakgrunnshistorien og den moralske dualiteten til en sliten «ambulansejeger»-advokat som snubler over en drapsmistenkt i varetekt. En rollefigur som fungerer utmerket til å sette nåla i nervesenteret til det amerikanske rettssystemet.

Det er lett å la tankene gå til sterke true crime-historier som Serial og Making a Murderer i det vi ser hva som kan skje med både etterforskning og rettssak når lovens lange arm veldig tidlig mener de har funnet den skyldige.

ANMELDELSE: The People V O.J Simpson – Underholdende om 90-tallets store rettsdrama

Følger mange, men mister aldri tråden

Handlingen foregår i et levendegjort New York, hvor den muslimske studenten Nasir Khan (glimrende spilt av Riz Ahmed) ender opp som drapsmistenkt etter en kaotisk natt.

Drapsofferet er en hvit, ung og ganske velstående kvinne (Sofia Black D’Elia) som Nasir har tilbrakt natten med, og saken får raskt høy prioritet både hos politiet og hos media.

Vi følger Nasirs reise gjennom avhør, fengsling og rettssak. Samtidig som vi følger politiets etterforskning, advokatene på begge sider og hva drapsmistanken og advokathonorarene gjør med hans familie.

ANMELDELSE: Orange Is the New Black S04 – Spiser timer som drops

The Night Of er knallgod i sin kompleksitet. Etter sju episoder er det fremdeles umulig å si om Nasir bare er særdeles uheldig, eller en voldelig morder.

Politiet serverer oss stadig små brikker som støtter mordanklagene, men advokat Stone finner både hull i teoriene og andre med mulighet og bedre motiv.

I likhet med The Wire er dette en serie som klarer å fange opp de mange sidene. En slik mordsak påvirker veldig mange, og konsekvensene spilles ut i et seigt tempo som aldri mister intensitet eller relevans.

Det gir serien både vonde og morsomme sidespor. I dette fiksjonsuniverset er det like naturlig å vri seg på stolen av hvordan et lokalsamfunn snur seg mot en far som allerede har mistet så mye, som det er å le av en foteksembefengt advokat med kløpinne på innelomma.

Det er noen steder situasjonene eskalerer vel raskt i denne stort sett perfekt oppbygde krimkomposisjonen. I seriens første episode opplever jeg at den intense fortellerstilen nesten brister troverdigheten et par ganger. Men det er ikke noe som ødelegger opplevelsen.

Andrea (Sofia Black-D'Elia) blir offer for et makabert drap. Men det er usikkert om politiet etterforsker riktig morder. (Foto: HBO Nordic)
Andrea (Sofia Black-D’Elia) blir offer for et makabert drap. Men det er usikkert om politiet etterforsker riktig morder. (Foto: HBO Nordic)
En troverdig samfunnskritikk

Det amerikanske rettssystemet har blitt gjenstand for mye kritikk fra underholdende historier de siste årene.

Både første sesong av podkastføljetongen Serial og serien Making a Murderer har, uten å påstå skyld eller uskyld, vist hvordan politiets hovedteori kan sørge for at etterforskninger snevrer inn før alle bitene nødvendigvis er på plass.

Og i vår har også serien om O.J Simpson pekt på hvordan en rettssak, med påfølgende mediedekning, kunne dreies til å handle om helt andre historier enn den opprinnelige forbrytelsen.

Denne gangen er det ren fiksjon som fortelles, men det er de samme svakhetene i rettssystemet som vises fram – i en historie som både engasjerer og opplyser.

Serien er basert på den britiske serien Criminal Justice (skrevet av Peter Moffat) som tok for seg flere individers ulike møter med rettssystemet. Richard Price (som også skrev for The Wire) har latt seg inspirere av disse og flyttet det hele til sin hjemby New York.

Her får byens tragiske terrorhistorie, kulturelle konflikter og særpregede nabolag spille inn i jakten på rettferdighet. Price har stålkontroll på disse elementene og bruker sin byforståelse til å vise oss mange av de variablene som kan bli avgjørende for de som er involvert i en rettsprosess.

The Night Of ser veldig bra ut på skjermen, serien behersker kunsten å fortelle med musikk og den holder spenningsnivået både høyt og hjernekriblende helt fram til siste episode.

Best er likevel rollegalleriet som virker å sprette naturlig ut av fortauskanter og kontorbygg med sin personlighet skrevet i ansiktsuttrykkene. Når slike typer i tillegg får boltre seg med smart dialog og gjenkjennelige styrker og karakterbrister, så ser The Night Of ut til å bli sommerens store opplevelse for de krimdramaglade.

Denne anmeldelsen er basert på syv av åtte episoder.

The Night Of har førpremiere på første episode fredag 24. juni. Serien starter med ukentlige episoder på HBO Nordic fra mandag 11. juli.

Om SERIEN

The Night Of
  • The Night Of
  • Slippdato: 24.06.2016
  • Sesong: 1
  • Utgiver: HBO Nordic
  • Serieskaper: Richard Price og Steven Zaillian
  • Sjanger: Drama, Krim, Thriller, TV-Serie

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.