Frykten for kunstig intelligens har manifestert seg flere ganger på film, og gjør det igjen i Morgan. Luke Scott regisserer sin første spillefilm med et tema som gir noen assosiasjoner til faren Ridley Scotts mesterverk, Blade Runner.
Også her handler det nemlig om kunstig intelligens som blir farlig for menneskene som skapte den, men der stopper sammenligningen. Morgan er en effektiv liten thriller, men mangler intelligensen fra sjangerens beste filmer.
Scott jr. ser ut til å foretrekke action fremfor handling, noe som ikke nødvendigvis trenger å være feil, men Morgan har et potensial som kunne vært utnyttet bedre.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Vurderer prosjektets fremtid
Morgan er navnet på et kunstig menneske som holdes innesperret etter en uheldig hendelse. Selskapet bak, SynSECT, sender Lee Weathers (Kate Mara) til Morgan-prosjektets avsidesliggende base for å vurdere dets fremtid.
Hun oppdager snart at noen av de ansatte ser ut til å ha utviklet sterke bånd til Morgan (Anya Taylor-Joy), som til tross for sitt kvinnelige utseende er en ting, ikke en person.
Anmeldelse: Sully er et velspilt flydrama med Tom Hanks
Det filmen gjør, er å bruke de ansattes følelser for Morgan som en katalysator for det som hender videre.
Det fører til skumle situasjoner der den kunstige intelligensen tar avgjørelser uten å ta hensyn til plagsom empati som vi mennesker som oftest må. Filmen gjør det tindrende klart at Morgan er i overlevelsesmodus.
Det Seth W. Owens manus ikke gjør, er å gå nærmere inn på den kunstige intelligensen. Hvor menneskelig er den egentlig? Og hvor stor forskjell er det mellom Morgan og menneskene rundt henne/det?
Fokuset rettes litt for raskt mot thrillerelementer. Filmen kunne vært bedre med en smartere tilnærming til tematikken.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Pent filmet og godt spilt
Kate Mara spiller godt og effektivt som Lee, selv om visse sider av figuren signaliseres litt for tydelig, slik at senere utviklinger ikke har den tiltenkte virkningen.
Anya Taylor-Joy kjører en litt klassisk, kjølig og rensminket stil som Morgan, litt som Majka – jenta frå verdsrommet, for deg som husker den tsjekkoslovakiske tv-serien fra 1978.
Ellers ser vi skuespillere som Rose Leslie (Ygritte i Game of Thrones), Boyd Holbrook (Narcos), Jennifer Jason Leigh, Michelle Yeoh og Paul Giamatti i mindre roller som er med på å gi persongalleriet en viss tyngde og kvalitet.
Anmeldelse: Kubo og det magiske instrumentet er en av årets beste animasjonsfilmer
Morgan er pent filmet, godt spilt og har noen effektive spenningssekvenser som viser at Luke Scott er fullt kapabel til å skru sammen en film.
Det var kanskje på tide å debutere, for han er 48 år gammel, men det er bare å håpe at han har et bedre manus å jobbe med neste gang.
Morgan er best når den forsøker å blande brutal actionspenning med filosofi over skjæringspunktet mellom kunstig intelligens og menneskelighet, noe Alex Garlands Ex Machina gjorde mye bedre på kino i fjor.