Filmfestivalen i Cannes (NRK): – Mine barn ser ikke filmene mine. Familien er veldig separert fra mitt kreative liv. Av og til gjør jeg noe for dem, som Paddington, slik at de kunne komme på filmsettet og være en del av det. Men de har lite peiling på hva jeg og min mann gjør. De så Paddington, og barnet mitt var sint fordi jeg spilte slemming, sier Nicole Kidman på pressekonferansen for filmen The Killing of a Sacred Deer i Cannes.

– Jeg må veksle morsrollen med jobben. Jeg er heldig som er gift med en musiker, så våre planer kan sjongleres mellom vårt kreative liv og vårt hjemmeliv. Jeg holder det enkelt på den måten, sier Kidman.

Den australsk-amerikanske filmstjerna har fire barn, to adopterte med eks-mann Tom Cruise og to biologiske med artisten Keith Urban. Hun jobber åpenbart mye, for i Cannes har hun hele fire prosjekter i ulike programmer, tre spillefilmer og en tv-serie.

LES: Jeremy Renner om rollen i Cannes-filmen Wind River

Nicole Kidman og Colin Farrell spiller ektepar som jobber på samme sykehus i "The Killing of a Sacred Deer". (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Nicole Kidman og Colin Farrell spiller ektepar som jobber på samme sykehus i “The Killing of a Sacred Deer”. (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Var ikke klar over at det ville skje

The Killing of a Sacred Deer spiller hun den ene halvparten av et ektepar som blir stilt overfor tøffe valg om barna sine. I How To Talk To Girls At Parties, basert på en novelle av Neil Gaiman, spiller hun Queen Boadicea, en slags mote- og musikk-entreprenør i punkens London i 1977.

I Sofia Coppolas drama The Beguiled spiller hun bestyreren på en jenteskole i Virginia som blir satt over styr når en kjekk, skadet soldat ankommer. Og i tv-serien Top of the Lake: China Girl spiller hun en australsk fostermor.

– Å ha fire prosjekter her, er ikke noe jeg var klar over ville skje. Men i denne fasen av livet mitt forsøker jeg å være modig og jobbe med spennende filmskapere, blant andre Jane Campion, som nærmest oppdaget meg som 14-åring.

LES: Elisabeth Moss: – Ser meg selv i Rubens filmer

I "How to Talk to Girls at Parties" spiller Nicole Kidman blant andre mot unge Elle Fanning. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)
I “How to Talk to Girls at Parties” spiller Nicole Kidman blant andre mot unge Elle Fanning. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)
Gir råd til unge skuespillere

Kidmans karriere startet med filmene BMX Kids og Bush Christmas i 1983, men hun ble for alvor kjent da hun flyttet til Hollywood, giftet seg med Tom Cruise og spilte i filmer som Days of Thunder, Batman Forever, Eyes Wide Shut og Moulin Rouge. Karrieren har altså vart i over 30 år, og hun har følgende råd til de som er ferske i bransjen.

– Til en ung skuespiller, vil jeg si: finn ut hvem du er. Du må være deg selv, ikke etterligne andre, men finne det sanne i deg. Finn din mentor, de som vil guide deg og beskytte deg. Hvis dere trenger en, er jeg her. Jeg har jobbet med mange i det siste, og det er en fin ting og kunne tilby.

– Jeg elsker fremdeles å være en del av utforskingen av menneskeheten og verden, og å bli spurt om å bli med på det meste. Jeg har alltid hatt en rebelsk natur, og vil ikke bli konform. Det er den jeg er. Jeg har lidenskapen. Om du har det, er det alt, sier Kidman.

LES: Vanessa Redgrave: – Jeg måtte lage denne filmen

Nicole Kidman sammen med den greske regissøren av "The Killing of a Sacred Deer" Yorgos Lanthimos. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)
Nicole Kidman sammen med den greske regissøren av “The Killing of a Sacred Deer” Yorgos Lanthimos. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)
Befriende å jobbe med gresk regissør

The Killing of a Sacred Deer er et mørkhumoristisk og surrealistisk drama om et ektepar som jobber på samme sykehus, og ektemannens vennskap med en ungdom som tar en dramatisk vending.

Filmens univers beveger seg i virkelighetens randsone, blant annet med en gjennomgående monotont og følelseskaldt fremført dialog, som gjør filmens konflikter og problemstillinger troverdige, selv om de i realitetene ikke er det. For Nicole Kidman handlet det om å gjøre minst mulig i rollen. Det var uansett ikke mye instruksjon å få fra den greske regissøren Yorgos Lanthimos.

– Du spør ham et spørsmål og han sier bare “huh”, hever øyenbrynene, og det er det. Men det var veldig frigjørende. Forventningspresset forduftet, og det er et godt sted å jobbe. Det er bisart, spesielt siden jeg nettopp hadde gjort et teaterstykke, som er noe helt annet, til å komme og jobbe med ham. Som skuespiller er det veldig befriende å gjøre noe som er så levende og friskt.

LES: Russisk suksess i Cannes

Nicole Kidmans figur må ta noen vanskelig valg i det mørkhumoristiske dramaet "The Killing of a Sacred Deer". (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Nicole Kidmans figur må ta noen vanskelig valg i det mørkhumoristiske dramaet “The Killing of a Sacred Deer”. (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Tar gjerne en risiko

Regissør Yorgos Lanthimos har vært et stjerneskudd på den europeiske filmhimmelen etter de kritikerroste filmene Dogtooth og The Lobster. Nicole Kidman visste godt hvem han var før hun tok rollen i The Killing of a Sacred Deer.

– Når jeg velger en regissør å jobbe med, er det ofte en risiko, noe jeg gjerne tar. Men jeg er også klar over tidligere arbeider. Jeg så Dogtooth og tenkte “aah”. Som skuespiller er du bare så god som mulighetene du får.

– Jeg var med og produserte serien Big Little Lies og fikk være med på å skape den. Men ofte har man ikke den muligheten. En skuespiller kan ikke være kontrollfreak. Jeg vil gjerne støtte folk som vil prøve nye ting, har en unik stil, eller førstegangsregissører som ellers ikke får gjort noe. Jeg trenger ikke jobbe, men det er min lidenskap.

– Jeg er en stor fan av kino og det og bli transportert vekk. Jeg vil alltid sette pris på det. Jeg har fremdeles et engasjement for skuespill, filmer, pushe grenser og gå ut av komfortsonen for å prøve nye ting, sier Nicole Kidman.

The Killing of a Sacred Deer vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Norgespremieren er ennå ikke fastsatt, men blir trolig høst/vinter.